Mentoren vs. eleven – slik opplevde de en av rallyhistoriens mest spennende dueller mellom to nordmenn
De hadde begge håpet å kjempe til siste slutt, men da alt kom til alt så satt Rally Sweden igjen med to smørblide nordmenn som øste av seg godord om hverandre.
RALLY: Hvis vi skrur klokka tilbake syv år, så befinner vi oss i Karlstad hvor året er 2015. Ole Christian Veiby har kjørt Rally Sweden for aller første gang i en Citroën DS3 R3T, mens Andreas Mikkelsen kjempet om sin aller første totalseier før et ublidt møte med brøytekanten på den aller siste etappen spolerte denne sjansen.
Begge var de tilknyttet den Veiby-eide organsisajonen EVEN Management, og som lederstjerna i flokken hadde Mikkelsen i tillegg til sin egen kjøring også i oppgave å hjelpe Ole Christian i det vi kan kalle en slags mentor-rolle.
Mye har skjedd siden den gang. Mikkelsen har tatt tre bronsemedaljer i rallysportens toppklasse, han tok også i denne perioden tre enkeltseire, før alt begynte å butte imot i 2017. Han kom seg halvveis tilbake gjennom en fabrikkontrakt i Hyundai, men flere mislykkede forsøk på å gjenerobre en plass høyt oppe i toppen resulterte i at han stod uten kontrakt for 2020-sesongen.
Første VM-runde siden utestengelsen
Veiby har selv hatt både med- og motgang i samme periode. Overgangen til firehjulsdrift gikk knirkefritt, og allerede i 2017 tok han sin første WRC 2-seier under Rally Polen, før han i Spania samme år tok sine første offisielle VM-poeng ved å bli nummer ti totalt.
Men sammenlagt har han ikke lyktes internasjonalt i rallysportens nest øverste divisjon, og motgangen toppet seg da han ble utestengt i seks måneder i fjor grunnet brudd på covid-reglementet. Ironisk nok etter å ha blitt smittet av nettopp Andreas Mikkelsen.
Så, syv år siden de begge inntok Rally Sweden med to forskjellige utgangspunkt, så stilte de nå opp - mot hverandre - med likere forutsetninger enn på lenge. Veiby proppfull av selvtillit og tilbake til en bil han trives godt i - og ikke minst hans første VM-løp siden utestengelsen etter Rally Portugal i fjor vår. Og Mikkelsen på plass med bøttevis av erfaring og en mesterskapstittel- og ledelse i WRC 2 å forsvare.
Derfor var det med minst like stor norsk interesse å følge kampen mellom disse to som å følge Oliver Solbergs jakt etter topptider og et godt totalresultat i den øverste klassen. For Mikkelsen og Veiby kjempet med nebb og klør, som katt og mus, og sjonglerte om ledelsen i WRC 2-kategorien.
Veiby hadde tilsynelatende stålkontroll på sin tidligere mentor, og fortsatt gode kamerat, gjennom den første dagen. At motoren kvelte seg i et veidele på den siste publikumsetappen gjorde at Mikkelsen fikk æren av å lede klassen før lørdagens kjøring.
– Det har vært en så god dag, så det var utrolig synd at dette skulle skje her. Men nå han kan i det minste rense veien for oss, sa Veiby med et stikk til Mikkelsen som måtte starte foran ham på lørdag.
Tok igjen på hverandre
Mikkelsen på sin side var fornøyd med å kjøre uten stor risiko, men skjønte at tempoet måtte opp skulle han slå sin tidligere elev. Og 32-åringen svarte. Spesielt etter service lørdag satte han opp et vesentlig større tempo og viste hvor skapte skulle stå. Det skilte 10,9 sekunder før de fire avsluttende etappene søndag, og Veiby måtte hente fram uante krefter.
Og det gjorde han så til de grader. På de to første gjennomkjøringene spiste han opp seks av sekundene, og alt lå derfor til rette for en kanonavslutning og spenning helt til siste slutt. Hvem skulle ta seieren av mentoren og eleven?
Vel, Veiby hadde alt å vinne og var åpen på at søndagens kjøring handlet om å gå «all in». Med det den risikoen for det medfører.
For på den nest siste etappen ble han for het på grøten. 17 sekunder var tapt, og over 20 sekunder måtte hentes inn bare på den siste etappen. En umulig oppgave, med mindre mannen i front gjør en enda større feil.
Den «kuleste» og «beste» fighten
Det gjorde ikke Mikkelsen. Proppfull av erfaring tok han seg trygt i mål og sikret klasseseieren. Det ble som det måtte bli, men da alt var landet så satt vi igjen med to veldig blide nordmenn, glade på hverandres vegne. Veiby glad for at Mikkelsen fortsatt viser et ekstremt høyt tempo til tross for at han er degradert fra tidligere posisjoner i Rally-VM, mens Mikkelsen selvfølgelig setter pris på å kjempe mot en god kamerat som også har hatt tøffe tider.
– Jeg må si at det har vært en fantastisk helg. Fighten med Andreas har vært den kuleste duellen noen sinne. Man må huske på at han har vært min mentor og lært meg så mye opp igjennom årene, og det er takket være han at jeg er der jeg er i dag. Det har vært moro. OK, vi prøvde oss på den forrige etappen, men sånn er rally. VI har kost oss, sa en reflektert Veiby etter at siste etappe var kjørt.
Mikkelsen hadde også mer å si om Veibys innsats enn om sin egen da det var hans tur til å få mikrofonen foran munnen.
– Dette har vært en av mine beste fighter. Han har gjort et utrolig godt rally. Jeg vet hva han har vært igjennom i fjor med straffen han fikk, og hvor hardt han har jobbet. Så jeg er så glad på hans vegne som leverer et så godt resultat. Jeg har kost meg i kampen med ham, sa Mikkelsen.