Ole Christian Veiby, her i prat med sin gamle kartleser Jonas Andersson. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé
Ole Christian Veiby fra SS6 i Numedalsrally. Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé

«OC» tror den norske oppladningen har gitt ham gode forutsetninger for VM-seier

– Hvis man skal kjøre i VM, så gir det ekstra god trening å kjøre i Norge om dagen, sier seierherren av Numedalsrally.

Publisert

RALLY: Før sesongen var han kanskje den store favoritten, gitt hans tidligere historikk i Norge, flere sterke VM-løp på CVen og ikke minst at han var tilbake i den bilen han har bevist mest i tidligere.

RALLY: Før sesongen var han kanskje den store favoritten, gitt hans tidligere historikk i Norge, flere sterke VM-løp på CVen og ikke minst at han var tilbake i den bilen han har bevist mest i tidligere.

Likevel, Ole Christian Veiby har fått kamp her på bjerget. På Sigdal tapte han mot Eyvind Brynildsen med fem fattige tideler totalt, og på Hadeland sendte han seg selv ut av seierskampen da han kjørte på en stein få kilometer før mål på den siste etappen.

Men på tredje forsøk satt den for Kongsvinger-gutten. Seieren var kanskje aldri truet under Numedalsrally, men marginen var aldri stor nok til at han kunne slappe av.

– Nei, her er det ikke safing fra noen. Og det er bra. Det gir ekstra god trening å kjøre her i Norge når man skal kjøre i VM. Nivået har hevet seg betraktelig blant flere førere, og det er kjempekult. Det gjør at man må gi gass fra første SS, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

– Fått dårlig betalt

Seiersmarginen var 23 sekunder ned til Frank Tore Larsen. Men før den siste etappen var Marius Aasen bare 12 sekunder bak, så Veiby kunne ikke slappe av på den siste etappen. Dessuten er Power Stage-poengene også verdifulle.

Men Aasen kjørte av og tapte fem minutter, mens Veiby holdt seg midt i veien. Riktig nok tapte han Power Stage-duellen med kun fire tideler på Larsen. Men 25-åringen er klar på at han ikke har noen som helst kontroll på feltet i toppen i norsk rally.

– Nei, her er det ingen som har kontroll. Vi kjører rally og ting kan skje. Men jeg syns vi har gjort en god figur på disse tre NM-rundene, men kanskje fått litt dårlig betalt. Altså, vi kunne like gjerne vunnet alle tre løpene. Men her driver vi med en materialsport hvor ting må klaffe og ingenting er klart før det er kjørt, slår han fast.

Han er klar på det satses i NM. Det skal ikke bare kjøres nå på vinteren for å forberede VM-runden i Sverige. For Veiby har ikke resten av 2022-sesongen klart. Hyundai-kontrakten er ikke forlenget, og slik Parc Fermé forstår ser det foreløpig vanskelig ut å få videreført denne.

Derfor kjøres det også i privat regi, men det ser det ut til at han er tilfreds med. For han er nå tilbake i en Volkswagen Polo GTI R5, som er eid av Kristoffersson Motorsport, som pappa Erik Veiby igjen har eierandeler i. Og det er denne bilen han nå skal måle krefter med WRC 2-eliten i førstkommende helg.

Svært tilfreds med bilen

25-åringen legger lite skjul på at han virkelig føler hjemme i Poloen om dagen, og at han sitter på en trygghet og godfølelse han ikke har hatt på lenge.

– Det går jo ikke an å ha noen bedre oppvarming til Rally Sweden enn vi har hatt nå. Fire løp i Norge, pluss en del testing. Og vi har gjort store steg med bilen. Ting ligger virkelig til rette for at det skal fungere bra i Sverige.

– Går du for seier eller er du godt fornøyd også med pallplass?

– Altså, selvfølgelig. Pall hadde vært kjempebra. Men jeg mener vi kan vinne. Og jeg tror vi kan det. Jeg har vunnet der før, så hvorfor ikke igjen med tilsvarende bil. Men det er mange bra med der. Men vi har gjort det vi kan og hatt en perfekt oppvarming. Å reise herifra med seier gir også en annen «confidence» enn om det hadde skjedd noe eller om bilen hadde vært dritt. For den «confidencen» jeg har nå. Den er utrolig bra, understreker Veiby.

Powered by Labrador CMS