Jan Egil børstet støvet av bilen og ble smådølkonge for niende gang
Men han vil ikke ha på seg at han kan etappen noe mer enn konkurrentene sine.
RALLY: Det er noe med Numedalsrally og Jan Egil Halland som hører sammen. Ni ganger har han vunnet nasjonalklassen på hjemmebane, og den siste i rekken kom altså denne helgen.
Likevel var det ikke gitt at Halland ikke skulle gå til topps blant de eldre tohjusldrevne bilene for første gang siden 2016. Selv har han trappet ned satsingen etter at han oppnådde NM-gullet han ga alt for i 2020, og tar nå fram bilen ved passende anledninger.
Konge for niende gang
Som Numedalsrally, et høydepunkt i rallykarrieren som har ligget der siden 1999. For før den siste og avgjørende etappen, Smådøl Syd, hadde han 10,4 sekunder å hente på Mats Peder Hvambsahl. Med litt hjelp ved at Volvo-føreren gjorde en førerfeil, kombinert med en heorisk innsats med høyrefoten, så betalte det seg med fattige syv tidelers margin totalt i mål.
– Jeg gjorde det jeg kunne for å ta de sekundene. Jeg gjorde det. Men først og fremst kjørte jeg for å bli Smådøl-konge. Det var deilig! jubler en smørblid Halland overfor Parc Fermé før målgang ved Rødberg Hotell.
BMW-føreren tok ikke bare sin niende seier i nasjonal, men også sitt niende fat som beviset for at han er Smådøl-konge. Denne utmerkelsen får man ved å legge sammen totaltiden fra nordgående og sydgående retning.
– Den henger høyt i Rally-Norge. Alle ønsker å bli Smådøl-konge, sier Halland, før kartleser Anders Nygård skyter inn.
– Du kan gjerne spørre Petter Solberg om han er Smådøl-konge, flirer han, og viser naturlig nok til at Norges største bilsportstjerne gjennom tidene aldri oppnådde denne tittelen.
Regnet med å bli frakjørt
Selv om Halland nå har begrenset rallykjøringen til et minimum, så er det en kjensgjerning både i Numedal og andre steder med stort rallymiljø at de lokale heltene kjører fort på hjemmebane. En skulle kanskje tro at det var relativt lav odds og liten overraskelse for at Halland tok hjem seieren.
Men det mener han ikke sjøl.
– Jeg forventet ikke dette. Jeg regnet med å bli frakjørt i dag. Så da er det ekstra moro når man tar fram bilen, børster støvet av den og greier dette her, sier han.
Vil ikke skryte på seg lokalkunnskap
På Smådøla leverte han en samlet snitthastighet på 110 kilometer i timen. Så det er liten tvil om at det gikk fort, til tross for lite kjøretrening.
– Selv om vi har kjørt i mange år, så er kjøring likevel ferskvare. Det er ikke til å legge skjul på. Du taper fartsfølelsen. Man kaller de rattrust, men skal du kjøre svingene i denne farten, så må du ha kjørt litt. På Smådøla er det firere, femmere og seksere som går jæskla kjapt!
– Men du vet vel hvor du kan holde full gass og ikke?
– Nei, jeg kan ikke den etappen noe mer enn de andre. Jeg er der ikke noe oftere jeg enn når det er løp her. Jeg kjører ingenting der utenom, slår han fast, og understreker viktigheten av jobben til kartleser Nygård.
– Det hadde ikke gått uten notene fra Anders. Det kan du være helt sikker på. Langt derifra. Det går bare ikke.