Langdistanse-VM:
Nye utfordringer i vente for Dennis Olsen
Etter suksessen på Le Mans er det en annerledes utfordring i vente for Dennis Olsen som denne helgen også har en ny teamkamerat med på laget. I toppklassen kommer Ferrari med nye oppgraderinger i en tett tittelkamp.
RACING: Helgens VM-runde på Interlagos skiller seg drastisk fra den forrige på Le Mans. Sirkuset beveger seg fra den lengste banen på kalenderen (13,626 km) til den korteste (4,309 km). Sammenlignet med det 24 timer lange løpet blir det nesten som en sprint å regne med seks timer i Brasil.
Det er første gang siden 2014 at Langdistanse-VM besøker Interlagos, eller Autodromo José Carlos Pace om du vil, og det er følgelig knyttet spenning til hvordan førerne vil håndtere utfordringen som følger med en kort og relativt smal bane. Utfordringen er ikke ukjent, det minner blant annet om Imola tidligere i år, men Interlagos er altså enda kortere.
Ny teamkamerat for Olsen
Dennis Olsen har siden forrige VM-runde på Le Mans kjørt et nytt 24-timersløp. Denne gangen var det på Spa som en del av GT World Challenge. Det endte det til slutt med 19. plass for Olsen og co.
Viktigst av alt er det for teamet å se at Fords Mustang har holdt ut gjennom to 24-timersløp av ulik karakter, og på Le Mans ble det som kjent historisk palljubel.
Olsen kjører som profører på Fords Mustang nummer 88, som drives av Proton Comeptition. I VM deler han vanligvis på den oppgaven med sølvfører Mikkel Pedersen og bronsefører Giorgio Roda.
Men denne helgen er ikke Giorgio Roda på plass i Brasil, og erstatteren hentes internt. Christian Ried som er deleier i Proton Competition la opp egen førerkarriere etter forrige sesong, men til dette løpet gjør han comeback. 45-åringen har 12 sesonger bak seg i VM.
BOP-endringer
Etter seieren på Le Mans er det Ferrari som har blitt tilkjent den største vektøkningen i «Balance of Performance» før helgens løp. De har nå sammen med Toyota den største pålagte vekten i Hypercar-feltet. Porsche følger med nest mest vekt sammen med Peugeot.
Toyota har dog litt mer motorkraft å benytte seg av - hele tre kilowatt mer enn Ferrari. Helgens runde er også den første vanlige VM-runden, altså løp utenom Le Mans, hvor Balance of Performance konkret påvirker motorkraften når bilene overstiger 250 kilometer i timen.
Toyota tildeles 2,8 prosent økning, mens Ferrari får 1,8 prosent økning. Resten står enten igjen med samme utgangspunkt eller med mindre motorkraft. At de to får en økning henger sammen med at de er de eneste som i utgangspunktet har mistet motorkraft sammenlignet med status på Le Mans.
I GT3-klassen får flere fabrikanter en vektøkning, blant annet Ford som må legge til 12 kilo denne helgen. Mantheys Porscher som leder an i mesterskapet står ikke overraskende igjen som de tyngste bilene.
Se hele oversikten for Hypercar og LMGT3.
Tett i mesterskapet
Ferrari kommer denne helgen oppgraderinger på bilen ved endret bremsekjøling og aerodynamikk. Egentlig var planen å vente med oppgraderinger til 2025, men situasjonen i mesterskapet gjør at man ønsker å presse ut alt som er tilgjengelig i kampen om VM-tittelen.
I mesterskapet er det Porsche som leder an foran Ferrari i Toyota både i fører- og konstruktørmesterskapet. Ferrari har 9 poeng opp til Porsche i begge mesterskapene.
I GT3-klassen er det to grupper som foreløpig peker seg ut. I toppen leder Mantheys bil 91 og 92 an med 75 poeng hver, mens WRTs bil 31 står med 73 poeng. D’stations bil 777 ligger på fjerdeplass med 42 og jages av flere, blant annet Olsen og co. i Protons bil 88 som ligger på 8. plass med 37 poeng.
Få full oversikt over alle helgens sendetider i vår helgeplanlegger!