Dennis Olsen.

Dette sier Dennis selv etter bragden på Le Mans

At han er historisk bryr ikke Dennis Olsen seg særlig mye om, men tredjeplassen på Le Mans kan være av stor betydning både for han selv og teamet. 

Publisert

RACING: På tampen av fjoråret kom nyheten om at Dennis Olsen forlater Porsche og går til Ford. Det betyr at han i år kjører full sesong i Langdistanse-VM, noe som ikke minst medførte en retur til 24-timersløpet på Le Mans. 

LES OGSÅ:

Dennis Olsen tok historisk pallplass

RACING: På tampen av fjoråret kom nyheten om at Dennis Olsen forlater Porsche og går til Ford. Det betyr at han i år kjører full sesong i Langdistanse-VM, noe som ikke minst medførte en retur til 24-timersløpet på Le Mans. 

Det legendariske løpet var naturlig nok hovedmålet både for Ford og for Olsen selv. I starten av et nytt prosjekt med Fords Mustang GT3-bil har det dog vært vanskelig å vite hva man kan forvente. Med fasit i hånd ble det suksess med tredjeplass. 

– Det var veldig kult det. Det var så klart et stort øyeblikk for alle sammen så veldig veldig fornøyd med det, forteller Dennis Olsen til Parc Fermé dagen derpå. 

Viktig for Ford

Olsen er den første nordmannen som har opplevd å stå på pallen etter 24-timersløpet på Le Mans, et av verdens desidert største billøp, men akkurat det er ikke et viktig poeng for han selv. 

– Akkurat om det har vært noen før eller etter det tenker jeg egentlig ikke så fryktelig mye på for å være ærlig. Det er klart at det er morsomt å være den første fra Norge, men samtidig så har det veldig liten betydning for min del. Det som virkelig betydde noe var at vi leverte når det gjaldt og jeg tror både Ford, teamet og Multimatic trengte den oppturen her etter mye hard jobbing, sier Olsen. 

For alle involvert i satsingen gir oppturen grobunn for optimisme for veien videre.

– Det er ikke negativt for min egen del å gjøre det best av de førerne som Ford har. Ford investerer også veldig mye i det prosjektet her for at det skal fungere. Multimatic må levere varene. Jeg tror det var veldig bra for absolutt alle sammen at vi fikk et godt resultat nå. Det gir litt håp til alle sammen at Mustangen er konkurransedyktig.

Krevende forberedelser

De visste at noe var galt med bilen, men ikke hva...

Gjennom uken som ledet inn mot løpet kunne Dennis fortelle om problemer med bilen. De visste ikke hva det var, og på et tidspunkt ble han usikker på om det faktisk var noe galt. 

– Jeg står der som den eneste som kjenner på de greiene her og prøver å forklare hva det er for noe. Når teamet har sett og lett på bilen x antall ganger og ikke finner noe så blir det til slutt at du må se deg selv i speilet. Så tenkjer jeg at «faen, er det jeg som er problemet?»

Men til slutt fant de ut av problemet som var en sprekk i grunnramma på bilen. Det hadde på veien medført en 17. plass i kvalifiseringen, men på oppvarmingen og i starten av løpet stemte det bedre. 

– Da vi kom til løpet og starten gikk så fikk jeg en «feeling» ganske fort i løpet av det første stintet at vi har en god sjanse og at bilen fungerer bra kontra de andre. Det tente litt lyset for oss. Da så vi at vi hadde en sjanse til å «fighte».

Nye problemer

Det var Dennis som startet løpet, og før han ga fra seg bilen hadde han ført de opp til andreplass på imponerende vis. Litt senere bommet teamet ved å bytte til regndekk da banen egentlig var litt for tørr, og det ble dermed et ekstra pitstopp i regnskapet. Men da Olsen var tilbake i bilen førte han de igjen oppover listene. 

Trioen møtte dog på nye problemer i løpet av natten da det ble avdekket et problem med en torque-sensor, noe som medførte redusert motorkraft estimert til rundt 70 hestekrefter. 

– På et tidspunkt i løpet var det veldig hemmende for vi manglet omtrent 50 kilowatt som tilsvarer ca. 70 hestekrefter, så Mikkel tapte mange sekunder på runden. Så fikk vi tatt et stopp og kobbel til PCen og ta en «reboot» av systemet, også prøvde de å endre på ting, men vi fikk aldri tilbake full effekt, forklarer Olsen som mener de fortsatt manglet mellom 10 og 15 kilowatt gjennom søndagen.

Likevel gikk det unna, og de stabiliserte seg etter hvert på tredjeplass. Dennis Olsen hoppet inn i bilen for siste gang med litt over en time igjen å kjøre, og i regnværet gjorde han ingen feil. Da det hadde gått 24 timer tok Olsen bilen over mål til en historisk tredjeplass. 

Nytt 24-timersløp

– Hvordan var feiringen?

Årets høydepunkt er unnagjort, men sesongen er langt ifra over for Dennis Olsen.

– Det ble noe øl og litt sjampis med teamet før vi måtte reise til flyplassen. Vi hadde fly i dag tidlig. Vi vurderte om vi skulle bytte flybilletten, men jeg tenkte at det er lurest å komme seg hjem igjen. Det er et nytt 24-timersløp, ikke nå til helgen men jeg må reise neste mandag, så jeg må komme meg hjem igjen, forteller Olsen. 

Om to ukers tid er det nemlig klart for 24-timersløpet på Spa hvor Olsen også er på plass, da som en del av GT World Challenge. Han er dog forsiktig med å bygge opp forventingene til det som på flere måter blir en annerledes utfordring enn det de hadde foran seg på Le Mans. 

– Vi kommer nok til å få en litt tøffere helg igjen nå. Vi har ikke fått testa så mye på Pirelli-dekk siden det er testforbud utenom løpene. Men vi tar med oss det vi har lært nå i WEC med alt av oppsett og generelt sett om bilen, også ser vi hva vi kan få sydd sammen til Spa 24-timeren. Testen var ikke superbra, men etter det har vi tatt en god del steg så vi får se hvordan det kommer til å bli.

Etter 24-timersløpet på Spa i GT World Challenge er 6-timersløpet på Interlagos 14. juli neste stopp i VM. Pallplassen på Le Mans har skapt godt engasjement hjemme i Norge som kanskje kan dras med til nye løp. 

– Selvfølgelig er Le Mans det største løpet i WEC, men det er spennende i de andre løpene også. Det er litt synd at det er så mye TV-fokus kun på hypercar som gjør at det ikke er så lett å følge med, men jeg tror at vi har onboard-kamera i vår bil på neste løp så det gjør at det går an å følge med på det parallelt med TV-sendingen, forteller han. 

Powered by Labrador CMS