Henter inn ny billigklasse i norsk rally
Ny klasse skal gjøre det enklere å kjøre rally uten å bruke alt for mye penger. Det skjer med god hjelp fra det svenske forbundet.
RALLY: Norges Bilsportforbund prøver stadig nye ting for å øke deltakelsen i rally-sporten. I fjor kom billigklassen B-Zero, og nå innføres Gruppe F.
Gruppe F inkluderer en rekke homologerte biler, og på flere vis ligner det på Volvo Original. Tanken er at man nesten bare kan sette inn bur i bilen og rulle ut på skogen.
Enklere vei inn
I lengre tid har det vært et ønske fra rallyseksjonen i NBF å få dette på plass, og nå har det altså gått i orden.
– Ønsket har vært å få en billig klasse for å få opp igjen litt aktivitet. Dette er i utgangspunktet enn Volvo Original-klasse men at du kan kjøre med noe annet enn Volvo. Enkelt sagt kan du ta butikkbilen, sette inn et bur og kjøre rally, forteller leder i NBFs rallyseksjon Arne Ingar Stulen til Parc Fermé.
Rune Bekkevold i Norges Bilsportforbund har jobbet med det nye regelverket, og er nå spent på mottakelsen. 18 ulike biler er homologert i Norge.
– Når man legger ut noe sånt vet man jo aldri hvordan interessen er i andre enden. Det er vanskelig å si, men vi håper jo på at det er noen som har lyst til å prøve det, forteller Bekkevold til Parc Fermé.
Motivasjonen bak å innføre dette regelverket er å gjøre det enklere og ikke minst rimeligere å kjøre rally. Kostnadsmessig vil klassen ligge mellom billigklassen B-Zero og nasjonal. Steget mellom de to klassene har tidligere vært stort.
– Du kan kanskje få kjøpt en sånn Gruppe F-bil til mellom 60.000 og 100.000 kroner, uten at det er noen eksakt sum. Men man ser jo på disse sidene i Sverige at gruppe F-bilene ligger rundt der, sier Bekkevold.
Svensk regelverk
NBF har samarbeidet med det svenske forbundet, som gladelig har delt deres eksisterende regelverk.
– Svenskene har både gruppe E og gruppe F, men gruppe E-bilene begynner å bli ganske gamle og litt vanskelig å få tak i, så derfor har man tenkt litt mer på gruppe F i Norge. Vi var en tur over og prata med det svenske forbundet, og der var det bare å bruke alt de hadde. Så vi har et lite samarbeid, for det er mange sånne biler i Sverige som kan finne veien over til Norge.
Forskjellene på det svenske og norske regelverket er minimale, og det skal følgelig være enkelt å krysse grensen i begge retninger for å delta i løp med en gruppe F-bil.
– Det er veldig likt. Det eneste vi måtte fjerne i vårt reglement er at svenskene også tillater noe de kaller standardbil. Det vil si at de kan jo kjøre til og fra butikken med enkelte sånne biler, men det er ikke en mulighet her i Norge. Men regelverket er kopiert nesten ordrett, forklarer Bekkevold.
– Ved at vi tillater de samme bilene som svenskene gjør og at vi har mye av det samme regelverket vil jo de gruppe F-bilene som går i Sverige passe rett inn i Norge, fortsetter han.