Anders Kjær i garasjen hjemme i Larvik hvor hans nypreparerte Ford Escort Maxi Kit Car, eid av Kenneth Trysnes, er klar for et ramsalt NM-comeback.

Derfor er Anders tilbake i NM-eliten i en illsint Kit Car

Han var mannen å slå for fem år siden. Nå skal Anders Kjær ta opp kampen mot bakhjulstrekkerne igjen med en ny, hissig «gnager».

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det var en smørblid Anders Kjær som kunne rapportere om en vellykket test, flere måneder etter at han fikk bilen levert for oppussing og klargjøring.

RALLY: Det var en smørblid Anders Kjær som kunne rapportere om en vellykket test, flere måneder etter at han fikk bilen levert for oppussing og klargjøring.

– Nå har jeg vært oppe hos John (Haugland, journ.anm.). Det var helt topp å få kjøre der. Alt fungerer bra, og mest av alt fornøyd med at jeg vil kjørt mange mil hvor alt fungerte, sier Kjær til Parc Fermé.

Her er doningen som Kenneth Trysnes stiller til disposisjon.

Forsynt etter Golf-æraen

Vi snakker om en Ford Escort Maxi Kit Car, eid av Kenneth Trysnes. Avtalen er veldig enkel; Trysnes vil at Kjær skal kjøre denne, så han har fått den levert med frie tøyler til utvikling, og egen budsjett til selve driften i NM.

Det gjør at Kjær nå er tilbake, fem år etter at han tok NM-gull med hans etterhvert godt omtalte Volkswagen Golf.

– Jeg ble forsynt etter siste året med Golfen, så det var helt riktig å ta en pause da. Men jeg har ikke vært forsynt av sporten, sier Anders, som har hjulpet lillebror Martin med utvikling og skruing i hans rallycrosskarriere siden.

Nå er rollene snudd om. Sammen med Christian Solberg og Jan Tore Nilsen holder de alt i tøylene for at den rutinerte Larvik-mannen får en ny rennessanse i sin rallykarriere.

– Mens oppbygginga av bilen er gjort nesten helt aleine, så har jeg nå folk som hjelper til, og det er gøy! Nå er vi en liten gjeng, og det gjør alt dette mulig, sier Kjær.

Christian Solberg og Jan Tore Nilsen står i bakgrunn og sørger for at Anders Kjær er klappet og klar for en ny NM-satsing, fem år etter at han tok gull.

Årets store klasse i NM

De siste årene er det bakhjulstrekkerne som har dominert den nasjonale klassen. Før sesongstart på Sigdalsrally denne helgen så er det mye som tyder på at det er denne klassen som blir et høydepunkt for mange. Stor deltakelse og mange vinnerkandidater gjør at prestisjen er enorm.

Og nå altså med en «gnager» som en av favorittene mot resten av Volvo-banden fra Kongsberg, i tillegg til en rekke andre sterke utøvere som har vist fart de siste årene. Kjær tar ikke lett på å gjenta bedriften fra 2019. I tillegg er det knyttet stor spenning til Lars Martin Stensbøl inntog i klassen med en nyinnkjøpt hissig Toyota Corolla fra Sverige, som har vist seg å være en toppbil i det svenske mesterskapet.

– Jeg håper klassen får bra oppmerksomhet på radio og TV og alt. Så jeg tror det blir bra å se på, med disse bilene på skogen. Det er mange som har drevet på i denne klassen de siste årene. Jeg har sett på film at de virkelig tar i fælt nå, smiler Kjær.

Vinn-vinn

Men dette kunne altså Kjær ikke gjort uten at Trysnes stiller sin Kit Car til disposisjon helt vederlagsfritt. Sørlendingen mener at bilen er mer konkurransedyktig enn hva han selv har klart å bevise. Men først og fremst vil han bare få Larvik-mannen tilbake i løypa igjen.

– Jeg kjenner han jo litt fra før, og tenkte at hvis han ville, så kunne han bruke tid på å sminke den og få den i bedre teknisk stand. Så det blir litt vinn-vinn. Jeg har ikke noe å tape på at han låner bilen, så det er bare gøy om han kan bruke den. Han er en utrolig flott og sympatisk fin fyr og jeg har alltid har ment at den bilen er veldig rask. Det er bare denne klysa her som har kjørt den før som ikke har vært god nok, sier Trysnes til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS