Dan Rene Larsen i RPC Motorsport.

Slik prøver RPC Motorsport å senke terskelen for å drive med racing

Motorsport kan som kjent ende opp med å kosta både skjorta og litt til. RPC Motorsport er en av aktørene som på flere måter ønsker å senke både terskelen og prisnivået for å kjøre fort på fire hjul.

Publisert

RACING: Hos RPC Motorsport på Vestby klargjør teamet over tretti racerbiler til en ny sesong på flere fronter. De tre bilene som sannsynligvis tiltrekker seg mest oppmerksomhet kjøres denne sesongen av Lilo Fyrileiv og søskenparet Christer og Carita Otterstrøm i Formula Nordic.

RACING: Hos RPC Motorsport på Vestby klargjør teamet over tretti racerbiler til en ny sesong på flere fronter. De tre bilene som sannsynligvis tiltrekker seg mest oppmerksomhet kjøres denne sesongen av Lilo Fyrileiv og søskenparet Christer og Carita Otterstrøm i Formula Nordic.

I tillegg leier Andreas og Olav Vaa biler fra RPC, og brødrene samarbeider tett med RPC selv om de altså kjører i et eget team. Mesterskapet med løp i Sverige, Norge og Danmark har ikke nødvendigvis hatt den største interessen fra norsk side, men med det største startfeltet på flere år, og attpåtil hele fem nordmenn til start, kan det kanskje endre seg.

– Det har vært en godt bevart hemmelighet, og det prøver vi å endre på. Det er en god skole, forteller teamsjef Dan Rene Larsen til Parc Fermé.

Mesterskapet skal denne sesongen kjøre flere løp sammen med dansk Formel 4, og griden blir med andre ord så nordisk som den kan bli. Men i Formula Nordic er det like fullt Norge mot Sverige, og den landskampen vil ikke overraskende RPC vinne.

– Vi er med for å vinne. Drømmen hadde vært å tapetsert pallen et par ganger i år, og teamet skal ta mesterskapet i år. Det ligger alt for mange timer og lange kvelder bak for at vi ikke skal gjøre det, forteller Larsen som selv har en betydelig bilsportkarriere å se tilbake på.

Tilbyr racing til en billigere penge

B-Zero-løp på Rudskogen. Det er også her årets sesong ruller i gang 28. mai.

I tillegg til å stille med flere biler i Formula Nordic står RPC også bak Formula Basic-serien som kjøres med Norgescup-status sammen med Racing-NM, før alt avgjøres i den siste runden på Vålerbanen som også har NM-status.

Og om ikke det var nok til å fylle dagene finner vi litt lenger inn i verkstedet også noen biler som på ingen måte ligner på en formelbil. RPC holder nemlig også i trådene i B-Zero-serien, som er et langdistansemesterskap med betydelig enklere biler og et langt mindre budsjett. Her kan nær sagt hvem som helst kjøpe eller leie biler og gi gull gass.

– Det er lavterskel, det er moro og man kan gjøre det sammen. Det er sjåførbytte, det er langdistanse, det er taktikk.. det er en helt annen måte å tenke på, forteller Larsen om hvorfor han tror serien slår an.

For B-Zero er i vekst med over 40 biler i produksjon bare det siste året, og denne sesongen har de også blitt invitert inn i den andre runden i Racing-NM for å vise frem mesterskapet. Før den tid starter sesongen på Rudskogen 28. mai.

Vil tilby mer enn et klistremerke

En av forberedelsene Christer Otterstrøm kan gjøre utenfor racerbanen er simracing.

RPC er en forkortelse for Racing Performance Center, og i etasjen over verkstedet på Vestby står simulatorene klar både for utøvernes egne forberedelser, og for at hvem som helst andre også kan få prøve seg. Larsen mener at simracing er en undervurdert ressurs i en motorsporthverdag med lite treningstid.

– Simracing er undervurdert. Jeg har kjørt over 300 billøp selv, og det er helt utrolig hvordan de kan få en racerbane til å oppleves og kjennes ut som den faktisk er. Også er det jo lite trening. Før så kunne du dra å trene når du ville, men det kan du ikke lenger. Så da er det viktig å utnytte den muligheten, forteller han.

At teamet i tillegg til aktiviteten ute på banen bruker såpass mye energi på simracingen handler ikke bare om utøvernes forberedelser, men også om å tilby sponsorer og samarbeidspartnere noe mer enn den eksponeringen de får ved logoer festet her og der på biler og førere.

– Racingen utgjør fem prosent. Trening, forberedelser, simracing, sponsorjaging og alt det andre er veldig viktig, og det er vanskelig for unge. Så det er noe med å ha den totalpakken som det huset her har. De kan ha eventer for sponsorene, de kan ta de med på B-Zero.. de kan gi en større pakke og mer enn bare et klistremerke, forteller Larsen.

Men uavhengig av både sponsorer, forberedelser og utstyr gjelder det fortsatt for utøverne å prestere ute på banen når det gjelder.

– Vi skal gi dem det beste utstyret og de beste forutsetningene vi kan. Hva de gjør på banen får jeg ikke gjort noe med!

PS: Sesongstarten i Formula Nordic gikk denne helgen på Mantorp i Sverige, og neste løpshelg ruller i gang allerede denne helgen på Anderstorp. I de tre første løpene sikret RPC sammen med sitt satelittlag to pallplasser ved en andreplass til Christer Otterstrøm og en tredjeplass til Olav Vaa.

Powered by Labrador CMS