Sesongguide:
Nå starter langdistansesesongen — dette må du vite om årets IMSA-sesong
Det Nord-Amerikanske langdistansemesterskapet er for bredden og eliten - og allerede denne helgen får vi gjensynet med ett av de mest anerkjente løpene i mesterskapets historie.
RACING: Denne helgen starter årets IMSA-sesong med det legendariske 24-timersløpet på Daytona. Det markerer også det andre året med GTP-klassen (LMDh i Langdistanse-VM), en klasse ment for å kutte kostnader og følgelig være mer lukrativt for bilfabrikantene.
Og så langt har også interessen vært stor hos fabrikantene. Porsche, Acura, BMW og Cadillac kommer med sitt gjensyn til IMSA-mesterskapet mens det ryktes at også Lamborghini vil gjøre sin debut her om ikke alt for lenge. Først skal Lamborghini gjøre sin ilddåp på Losail-banen der Langdistanse-VM gjør sin sesongstart 2. mars.
Cadillac vs. Acura (del to)
Årets IMSA-sesong kommer sannsynligvis til å by oss på den andre akten i mesterkapsduellen mellom Action Express (Whelen Engineering) og Wayne Taylor Racing (WTR).
I fjor skilte det kun 11 poeng mellom de to teamene den siste timen i fjorårets siste løp. Det ble høydramatikk da den hel-brasilianske duellen med Filipe Albuquerque i hovedrollen forsøkte å foreta en forbikjøring på utsiden av Pipo Derani i sving én på Road Atlanta-banen. Det hele endte i tårer for WTR-teamet som så sitt fjerde mesterskap på rad tapt nærmest på målstreken
I år starter Action Express-teamet på første rad etter en knallrunde fra Pipo Derani som knuste forrige kvalifiseringsrekord fra 2019 med over sekundet. Søsterbilen kom bare 71-tusendeler etter og låser altså Cadillac-ene på første rad.
Det betyr dog ikke at det blir noen tur i skogen for Cadillac.
Tidene fra ROAR-helgen viser at stort sett alle i GTP-klassen kan hevde seg i toppen på løpstempo, selv de to privatteamene, JDC-Miller og Proton, viste gode takter i oppbygningen mot løpet.
Men om det blir noen privatistseier allerede denne helgen er uvisst. Skal man tro teamsjef i BMW, Bobby Rahal vil det nok ikke skje med det første. Han skylder på det fortsatt er store kostnader knyttet til sporten - tross forsøke på å kutte kostnadene.
— Personlig, tror jeg det vil bli vanskelig for privatister å lykkes. Jeg vet at meningen med de nye GTP-reglene var å gjøre det til en mer kostnadsvennlig klasse, men jeg ser ikke helt at det kommer til å skje, sa Rahal i fjor til Motorsport Magazine.
Porsche er per i dag den eneste GTP-/LMDh-fabrikanten som tilbyr et kundeprogram til denne klassen.
Spenning er det selvsagt knyttet til WTR-teamet som også har ekspandert garasjen med nok en Acura. Det vil si at begge Taylor-brødrene nå er å finne i toppklassen, dog i hver sin bil denne gangen.
Ricky Taylor vil som vanlig være fast inventar sammen med Filipe Albuquerque i bilen med startnummer 10, mens tidligere Chevrolet-fabrikkfører Jordan Taylor vil ta plass i bilen med startnummer 40 sammen med Louis Deletraz.
Klarer BMW flere seiere i år?
Mange er også nysgjerrig på hvordan BMW og Porsche kommer til å gjøre det i år. I fjor ble det kun én seier til BMW-teamet - den kom som en konsekvens av at Porsches bil nummer seks ble diskvalifisert etter løpet på Watkins Glen.
Tross at bil nummer seks vant flest løp (tre) for Porsche i fjor, ble poengstillingen identisk med søsterbilen med startnummer syv etter løpet på Petit Le Mans - takket være en stjernesmell de første timene av finaleløpet.
Spår drama i GT-klassen
I GTD-klassen
lades det også opp til en svært spennende sesong med både fabrikk- og privatist-team.
Den store nyheten for året er selvsagt at Ford returnerer til GT-klassen med sin sprett nye Mustang GT3 med fabrikksatsing – rake motsetningen av det som har skjedd hos Corvette med utfasingen av GTE-klassen.
I fjor sommer kunngjorde Chevrolet at de ville avslutte fabrikksatsingen etter 25 års drift, men at de fortsatt ville holde kundeprogrammet gående. Pratt Miller Motorsports som har hatt tettest kobling og driftet Corvettes fabrikkteam er fortsatt med i IMSA.
Langdistanse-VM-kommentator Roger Moen spår at Corvette fort kan bli en av favorittene til årets IMSA og Langdistanse-VM-sesong, men at også Ford vil kunne hevde seg etter hvert.
— Erfaringen fra da både Corvette, Porsche, Aston Martin kommer på løp det første året så henger de ikke med. Det er fordi BoPen er for streng. For meg virker det som om IMSA og AOC har en policy på at en ny bil ikke skal skinne for tidlig. De må først bevise at de er gode nok og leverer over tid, forteller Moen til Parc Fermé.
Moen spår uansett at den nye Mustangen vil bli en sikker favoritt både i IMSA og Langdistanse-VM med tidens gang.
— Potensialet i en sånn Mustang er kanskje 700 hester, kanskje mer. Og da handler det jo om at man kveler den motoren sånn at den blir konkurransedyktig med resten av feltet. Det har jo vært en av utfordring for Porsche som kun har et potensiale på 560-580 hestekrefter, så når du begynner å strupe den så sliter de med topphastigheten fordi den klarer ikke å levere mer effekt, sier han.
Tittelforsvar med «eldre» utstyr
Fra nytt til gammelt – det er ingen selvfølge at en seks år gammel bil skal klare å sikre sammenlagtseier i Nord-Amerikas ypperste sportsvognmesterskap, men det var nettopp det som skjedde i fjor da Vasser Sullivan racing vant GTD Pro-klassen med sin Lexus RC F GT3.
Riktignok har bilen blitt utviklet i sine konkurranseår og er vel så sterk som noen andre GT3-biler, men trenden blant fabrikantene har vært å bytte ut sine modeller med enten nyere biltyper eller EVO-utgaver.
Uansett danket Jack Hawksworth og Ben Barnicoat ut konkurransen i fjor, og har all grunn til å ønske tittelforsvar i år. Hvem som kommer til å ta opp kampen mot Vasser Sullivan-teamet er vanskelig å si noe om nå, men at både Pratt Miller og Fords Multimatic kan bli tøffe konkurrenter.
Det er også verdt å nevne SunEnergy1-teamet, som tok andreplassen i GTD Pro i fjor, som en sterk kandidat. Likt som i fjor stiller de til start med sin Mercedes-AMG GT3 Evo.
— Den første testen vi får på hvor fort disse bilene går mot hverandre får vi nok på slutten av søndag. Det er jo en del av taktikken, konkluderer Moen.
Kun ett løp i IMSA for Olsen
Det blir ingen norsk heltids-deltagelse i IMSA i år, men Dennis Olsen tjuvstarter sin nye jobb hos Ford og har allerede rukket å teste ut årets kontorplass. Mye tyder på at 24-timersløpet på Daytona blir det eneste løpet Olsen stiller i IMSA i år mens hovedfokuset rettes mot Langdistanse-VM og GT World Challenge.
Noen andre nordiske førere som vi finner til start på Daytona til helgen, men som ikke er sikkert vil delta gjennom hele IMSA-sesongen er Porsche-veteran og tidligere Le Mans-vinner Michael Christensen. Christensen sikret pole-position for AO Racing Team i foranlendingen til løpet.
Michelle Gatting stiller også til start sammen med Iron Dames. I fjor tok de klasseseier i LMGTE Am i finaleløpet av Langdistanse-VM og sikret andreplass sammenlagt i klassen.