Derfor forlater han Porsche-skuta for å bli fabrikkfører for Ford
Han hadde «verdens tryggeste arbeidsplass» som profesjonell bilsportutøver. Nå forklarer hvorfor Dennis Olsen reiser fra stedet som holdt liv i karrieren hans.
RACING: Sjokk-exiten fra Porsche tidligere denne uken har nå få sin endelige fasit. Dennis Olsen ser nye muligheter for karrieren i det nye storstilte GT3-programmet til Ford med dere nyutviklede Mustang.
– Den første feelingen med bilen var veldig, veldig bra. Det er en «langbeint» bil som vil passe godt på de raske banene. Og det er vel knapt noen annen GT3-bil som har gått fortere rett fram. Men det er fortsatt mye utvikling som vi må gjøre, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.
Ventet til etter sesongslutt
Han forlater Porsche med noe blandede følelser. En ting er at han forlater redet som tross alt berget bilsportkarrieren hans etter at formelbil-karrieren fikk sin naturlige stopp etter 2015, på steget før han kunne inntatt supportløpene til Formel 1.
Samtidig hadde Porsche noe særlig mer å tilby i nær framtid når det var dags for reforhandlinger og fornyelser av kontrakter. Derfor så Olsen også sitt snitt til å se hva andre bilfabrikanter hadde å tilby.
Uten at det er noe som oppfattes illojalt i bransjen, ifølge Olsen selv, som heller ikke opererer med noen egen manger.
– Jeg trives med å bygge nettverk og prate med folk. Jeg syns det er veldig ålreit. Ja, det er jo tidkrevende og energikrevende. Samtidig startet dette etter at sesongen var ferdig i Hockenheim, sier 27-åringen.
Ute av DTM
Det var altså DTM-finalen. Nå er han ferdig i DTM, for nå, ettersom Ford ikke har et program klart der. Ford og deres tilhørende kundeteam har ikke gått ut med hvilket program Dennis blir satt til å kjøre, og selv holder Dennis også tett om dette til dette skal offentliggjøres.
Men etter det Parc Fermé erfarer er det relativt sannsynlig at vi får se ham i Langdistanse-VM, og med det vil Olsen også returnere til 24-timersløpet på Le Mans. De to andre programmene til Ford blir i amerikanske IMSA og den europeiske GT World Challenge-serien.
Samtidig er det ikke til å legge skjul på at kombinasjonen av roller, program og lønnsbetingelser gjorde valget relativt enkelt å gå fra Porsche, som da ikke kunne tilby noe mer og bedre i Dennis sine øyne enn hva Ford la på bordet.
– Nå får jeg en fin fast lederrolle, jeg får bygge en bil å konkurrere på og jeg kommer til et sted hvor jeg er fornøyd med å være, sier Olsen.
Han har på mange måter banket på døren inn mot toppklassen som består av Hypercar og LMDh, som erstattet den gamle LMP1-klassen i Langdistanse-VM. Men samtidig har det vært en lang vei inn dit, med alle fabrikkførerne som Porsche har til rådighet.
Hypercar ikke et must
Nå går Olsen til en fabrikant som ikke har noen bil i toppklassen, og med det gjør han ikke veien dit noe kortere ved å bytte beite. Samtidig var det ingen ledige Hypercar-seter i de andre teamene. Hans eneste alternativ kunne vært seter i Porsches kundeteam med LMDh-bil, Proton og JOTA, hvor sistnevnte nylig signerte tidligere F1-mester Jenson Button.
Men kundeteamene trenger ikke bare god CV på førerne; de trenger også at majoriteten av førerne har med seg egne budsjetter. Det sluttet Dennis Olsen med for seks år siden.
I tillegg hevder Olsen med Ford-kontrakten at det å komme seg raskt inn i toppklassen ikke er et must for ham. Innen kort tid vil også GT3-klassen være en rendyrket profesjonell klasse i de største seriene, selv om regelverket for 2024 fortsatt innebærer at de må ha med seg en amatørfører på bilen.
– For meg så er ikke dette som WRC og WRC 2, selv om det er ulike klasser med ulik fart. Det vil høyst sannsynlig bli en Pro-klasse med GT3 på linje med Hypercar og LMDh. Fordelen nå er uansett at det ikke er noen rene Pro-biler, så alle biler vil være på samme nivå. Som jeg syns er akseptabelt.
Forhandler alt på egenhånd
Hvor lang kontrakten med Ford er er også konfidensielt. Men som nevnt har ikke Olsen noen egen manager. Både «flørtingen» og etterhvert forhandlingene med teamene står han hundre prosent for selv.
– Til syvende og sist så er det ingen som vet mer om hva jeg kan og hva jeg vet om meg selv enn det jeg gjør selv. Samtidig er det positive og negative sider ved det (å ha en manager, journ.anm.). En manager kan være den store stygge ulven, så kan jeg sitte der og smile. Men om de tar 30 prosent av lønna så er ikke det så interessant heller.
Håndsrekningen starter ved Olsen selv. Det er ikke nødvendigvis slik at teamene selv speider etter førerne, men han har en svært god standing i det internasjonale GT-miljøet, så noen detaljert introduksjons av seg selv er aldri nødvendig.
Bygd gode relasjoner
Det holder som regel med en raskt e-posthenvendelse til en teamsjef, etterfulgt av et par telefoner, også er forhandlingene i gang. Det er slik Olsen illustrerer prosessene som har vært igang siden etter sesongslutt.
– Jeg har vært i kontakt med veldig mange forskjellige fabrikanter. Vil nesten si i hovedsak alle sammen utenom et fåtall. Det har vært mange fine samtaler rundt omkring, som jeg har bygd relasjoner hos. Så det har vært positivt. Men så er det litt i forhold til timing og så videre, uten at jeg trenger å si hvem og hva. Men det har vært mange testmuligheter, før det har blitt endringer hos noen av dem. Men det har vært en morsom prosess, sier Olsen.
Han signerer altså nå sin første fullverdige fabrikkontrakt som profesjonell racerfører. Det første løpet på plakaten blir 24-timersløpet på Daytona, men utover dette er det altså ikke bekreftet hvor vi ser Dennis Olsen konkurrere i 2024.