Nå skal to av 80-generasjonens største talenter stille helt likt igjen

Etter knallresultatene før 2010-tallet fikk Daniel Ricciardo og Nico Hülkenberg vidt forskjellige forusetninger å konkurrere med i Formel 1. Nå skal de gjenforenes, og vi har sett på utviklingen til neste års Renault-duo.

Publisert

Nico Hülkenberg fra GP2-runden i Monaco i 2009. (Foto: Pat Guiney)

Daniel Ricciardo sendte sjokkbølger gjennom Formel 1-verden da han i forrige måned annonserte at han kjører for Renault neste sesong.

Det betyr at førerduoen til det franske teamet i 2019 vil bestå av australieren samt den nåværende føreren deres - tyske Niko Hülkenberg.

Noen, deriblant Red Bull-sjef Christian Horner selv, har stusset over valget og peker på det som et mulig steg ned i karrieren til Ricciardo, men mange har også sammenlignet det med valget Lewis Hamilton tok da han meldte overgang fra McLaren til Mercedes sitt da middels gode fabrikkteam foran 2013-sesongen.

Og historien siden trenger ingen videre introduksjon, annet enn at det har gitt VM-titler i fire år på rad både for førere og konstruktør.

Nico best i 2012 og 2013

Uansett har vi sett litt på hvordan Formel 1-karrierene deres har utviklet seg, og ikke minst tatt et raskt overblikk over forhistoriene deres før de signerte for hvert sitt Formel 1-lag i henholdsvis 2010 (Hülkenberg) og 2011 (Ricciardo).

Først kan vi raskt oppsummere karrierene deres i Formel 1. Nico Hülkenberg debuterte i 2010 for Williams ved å bli nummer 14 sammenlagt, før han signerte for Force India som testfører i 2011.

Daniel Ricciardo fikk sin første fullverdige Formel 1-sesong i 2012 for Toro Rosso etter et halvt år for HRT i 2011, og det er herifra og ut han har konkurrert samtidig med Hülkenberg. De to første årene gjorde tyskeren det best sammenlagt med henholdsvis 11. og 10. plass mot Ricciardos 18. og 14. plass.

Så signerte Ricciardo for Red Bull, og siden har det krydd med seire, pallplasser, og til og med to bronsemedaljer - den første i debutsesongen for Red Bull i 2014. Til sammenlikning har Nico Hülkenberg to niendeplasser fra 2014 og 2016 som sine beste prestasjoner sammenlagt - dog én sensasjonell pole position i Brasil i 2010, men tyskeren innehar også den utakknemlige rekorden med 147 løp i skrivende stund uten å ha vært på pallen.

En rekord han gjerne skulle vært foruten.

Vi nevnte innledningsvis at de også har prestert på hver sine arenaer i forkant av Formel 1-karrieren, og det har vi også kikket litt på for å finne ut av utgangspunktet deres før F1-karrierene skjøt fart.

Hülkenbergs gull-CV

Hülkenberg gjorde sin formelbil-debut i 2005 med sammenlagtseier i det tyske Formel BMW-mesterskapet. Han ville også vunnet verdensfinalen i samme serie hadde det ikke vært for at han foretok en bremsetest på de andre bilene under en Safety Car og ble disket.

I 2006 og 2007 deltok Hülkenberg for Tyskland i A1 Grand Prix – en landslagscup – og nærmest egenhendig vant dem mesterskapet. I 2006 gjorde han også sin debut i Formel 3, med femteplass sammenlagt i det tyske mesterskapet.

I 2007 deltok han i det europeiske mesterskapet og i 2008 vant han sammenlagt. Hülkenberg gjorde sin debut i GP2 – tilsvarende dagens Formel 2 – samme år med den asiatiske utgaven.

I 2009 kjørte han den europeiske utgaven og vant sammenlagt, i overlegen stil.

En kuriositet er at Hülkenberg vant GP2-mesterskapet i 2009 overlegent foran Pastor Maldonado – som overtok setet til Hülkenberg i Williams etter tyskerens debutsesong i Formel 1 i 2010.

I sine to siste sesonger før han gjorde sin debut i Formel 1, vant altså Niko Hülkenberg henholdsvis GP2-mesterskapet (F2) i 2009 og det europeiske Formel 3-mesterskapet i 2008. Han er en av tre førere siden 2005 som vinner GP2-mesterskapet i sin debut-sesong – de andre er Lewis Hamilton og Nico Rosberg.

I 2015 – samtidig som Formel 1-sesongen pågikk – deltok Hülkenberg for Porsche i to runder av World Endurance Series – langdistanse-mesterskapet for biler – og vant 24-timers løpet på Le Mans på første forsøk.

Omfattende Renault-historikk for Ricciardo

I årene før han entret Formel 1-manesjen deltok også Daniel Ricciardo i ulike og lavere rangerte formel-serier i racing.

Han deltok i Formel Renault-serien i 2007 der han meldte seg på det italienske og europeiske mesterskapet. Forøvrig samme italienske serie som nordmannen Pål Varhaug vant året etter. Ricciardo fokuserte også på det italienske - der han deltok i 14 runder, sanket én pallplass og en syvendeplass totalt (196 poeng), mot fire runder i det europeiske der han mislyktes i å sanke ett eneste poeng.

Ricciardo fortsatte i Formel Renault-serien i 2008 der han deltok i det europeiske og vest-europeiske mesterskapet. Han vant det vest-europeiske mesterskapet og fullførte på andreplass i det europeiske – bak en viss finne ved navn Valtteri Bottas.

I løpet av 2008 gjorde Ricciardo også sin debut i Formel 3 - på Nürburgring - mens han i 2009 gjennomførte sin første fulle sesong i Formel 3, med det britiske mesterskapet og seier sammenlagt. Han debuterte samme år i 3.5 liter World Series by Renault-mesterskapet. Året etter, i 2010, kjørte han sin første fulle sesong i serien og endte på en andreplass totalt etter en dramatisk siste løpshelg, kun to poeng bak vinner Mikhail Aleshin som senere havnet i IndyCar.

I 2011 begynte Ricciardo sesongen i det samme mesterskapet før han samme år ble kalt opp til å kjøre Formel 1 for HRT-teamet etter å ha testkjørt for Toro Rosso.

Daniel Ricciardo fra tiden som Red Bull-junior, hvor han én dag drømte om å kjøre Formel 1. (Foto: Samo Vidic/Red Bull Content Pool)
Powered by Labrador CMS