Nå skal Formel 1-løp roteres - disse banene står i fare
Med mange potensielle arrangører er det ikke plass til alle på Formel 1-kalenderen. Det skal løses ved en rotering av europeiske baner.
Bane | År |
---|---|
🇮🇹Monza | 2025 |
🇳🇱Zandvoort | 2025 |
🇧🇪Spa | 2025 |
🇮🇹Imola | 2025 |
🇲🇽Mexico | 2025 |
🇨🇳Shanghai | 2025 |
🇺🇸Austin | 2026 |
🇪🇸Barcelona | 2026 |
🇦🇿Baku | 2026 |
🇸🇬Marina Bay | 2028 |
🇯🇵Suzuka | 2029 |
🇧🇷Interlagos | 2030 |
🇸🇦Jeddah | 2030 |
🇦🇹Red Bull Ring | 2030 |
🇦🇪Yas Marina | 2030 |
🇲🇨Monaco | <2031 |
🇺🇸Miami | 2031 |
🇨🇦Montreal | 2031 |
🇶🇦Losail | 2032 |
🇭🇺Hungaroring | 2032 |
🇺🇸Las Vegas | 2025/2032 |
🇬🇧Silverstone | 2034 |
🇪🇸Madrid | 2035 |
🇧🇭Bahrain | 2036 |
🇦🇺Albert Park | 2037 |
FORMEL 1: Mange land ønsker å ha et eller flere Formel 1-løp, og selv om kalenderen nå teller 24 løp er det rett og slett ikke plass til alle interessentene.
Etter å ha utvidet til tre løp i USA har også Madrid kommet til. Samtidig ønsker Formel 1 et løp i Afrika, et løp til i Asia og etter Colapintos stormende debut kanskje et løp i Argentina. Det går ut over de tradisjonelle, europeiske banene.
Vil rotere
Baner som Spa-Framcorchamps, Hungaroring og Monza investerer flerfoldige millioner for å heve seg til en standard som er Formel 1 verdig. Kampen om å bli værende på Formel 1-kalenderen er knallhard.
Dette ønsker Formel 1-sjef Stefano Domenicali å løse ved å rotere på noen av de europeiske banene, og i følge han selv vil det skje snart.
– Vi har noen nyheter å dele veldig, veldig snart med hensyn til muligheten for å ha en rotasjon på europeiske Grand Prix og noen andre nye alternativer som kommer senere, fortalte Stefano Domenicali til investorer i Liberty.
Disse står i fare
Hvilke baner som vil bli satt på en slik rotasjon er uvisst, men tidligere i år ble det rapportert at Zandvoort er en av de. Spa, Monza og Imola har sammen med Zandvoort kontrakter som løper ut i 2025.
Forøvrig åpner den nåværende konkorde-avtalen, som også løper ut 2025, for 25 løp i året, men Domenicali ønsker å holde seg på det nåværende antallet.
– Vi tror at balansen vi har med tanke på antall er den riktige, så 24 er det balanserte antallet vi føler er riktig, sa Formel 1-sjefen.