Formel 1-førerne retter sterk kritikk mot FIA-presidenten
FIA-president Mohammed Ben Sulayem kritiseres på flere punkter i et åpent brev fra Formel 1-førerne. Det skjer etter flere kontroverser knyttet til språkbruk og bøter.
FORMEL 1: Den siste tiden har det vært heftige diskusjoner i Formel 1-paddocken både om språkbruk og banning.
Etter å ha brukt et banneord under pressekonferansen i forkant av Singapore Grand Prix ble Max Verstappen belønnet med noe så sjeldent som en samfunnsstraff. Charles Leclerc fikk så 10.000 euro i bot for å ha bannet under pressekonferansen etter Mexico Grand Prix.
Kritiske
Nå har Grand Prix Drivers Association, Formel 1-førernes egen forening, gått ut mot FIA og president Mohammed Ben Sulayem i et åpent brev.
– Når det gjelder banning er det en forskjell mellom banning beregnet på å fornærme andre og mer tilfeldig banning, slik som du kan bruke for å beskrive dårlig vær, eller en livløs gjenstand som en Formel 1-bil, eller en kjøresituasjon, heter det i brevet.
– Vi oppfordrer FIA-presidenten til også å vurdere sin egen tone og språk når han snakker med våre medlemssjåfører, eller faktisk om dem, enten i et offentlig forum eller på annen måte. Videre er våre medlemmer voksne, de trenger ikke å få instruksjoner via media om så trivielle saker som bruk av smykker og underbukser, står det videre.
I brevet ber de også FIA om å behandle førerne som voksne. Eksempelet er at de ikke trenger å gi førerne beskjeder om ting som bruk av smykker og annet via media.
Samtidig kritiserer førerne bruken av bøter til førerne. De skriver at de i tre år har bedt om åpenhet om hva bøtene går til, uten at det har gitt resultater.
Les hele uttalelsen fra Grand Prix Drivers Association:
Som tilfellet er med alle idretter, må konkurrenter etterleve dommerens avgjørelse, enten de liker det eller ikke, ja enten de er enige i det eller ikke. Det er slik sport fungerer. Førerne (medlemmene våre) er ikke annerledes, og forstår det fullt ut.
Våre medlemmer er profesjonelle sjåfører som kjører i Formel 1, høydepunktet innen internasjonal motorsport. De er gladiatorer og hver løpshelg serverer de et flott show for fansen.
Når det gjelder banning er det en forskjell mellom banning beregnet på å fornærme andre og mer tilfeldig banning, slik som du kan bruke for å beskrive dårlig vær, eller en livløs gjenstand som en Formel 1-bil, eller en kjøresituasjon.
Vi oppfordrer FIA-presidenten til også å vurdere sin egen tone og språk når han snakker med våre medlemssjåfører, eller faktisk om dem, enten i et offentlig forum eller på annen måte. Videre er våre medlemmer voksne, de trenger ikke å få instruksjoner via media om så trivielle saker som bruk av smykker og underbukser.
GPDA har ved utallige anledninger uttrykt sitt syn på at pengebøter for sjåfører ikke er passende for sporten vår. De siste 3 årene har vi bedt FIA-presidenten om å dele detaljene og strategien angående hvordan FIAs økonomiske bøter fordeles og hvor midlene brukes.
Vi har også formidlet våre bekymringer om det negative bildet økonomiske bøter gir til sporten. Vi ber nok en gang om at FIA-presidenten gir økonomisk åpenhet og en direkte, åpen dialog med oss. Alle aktører (FIA, F1, teamene og GPDA) bør i fellesskap bestemme hvordan og hvor pengene skal brukes til fordel for sporten vår.
GPDA ønsker å samarbeide på en konstruktiv måte med alle aktørene, inkludert FIA-presidenten, for å promotere vår flotte sport til fordel for alle som jobber i den, betaler for den, ser på den og virkelig elsker den. Vi spiller vår rolle.
Vennlig hilsen, direktørene og styrelederen for GPDA på vegne av Grand Prix-førerne.
#RacingUnited for vår sikkerhet, vår sport, våre fans.