Nå skal Andreas Bakkerud satse på eget solbrillemerke
Rallycrossprofilen fra Bergen håper salget av sin nye merkevare ikke bare hjelper på finansieren av hans aktive karriere, men at han kanskje kan få noe å lene seg på når han en dag legger hjelmen på hylla.
RALLYCROSS: Et godt trent øye har kanskje lagt merke til Andreas Bakkerud sin fascinasjon for solbriller, og det er ikke sjeldent at han opptrer på et billøp uten å benytte seg av de raskeste brillene han finner. Og nå skal det vise seg at ikke alt bare er tilfeldig.
For bergenseren ønsker å gjøre som mang en annen idrettsutøver gjør i sin godt etablerte karriere. Nemlig starte sin egen merkevarekolleksjon, noe andre norske idrettsutøvere som Bjørn Dæhlie, Kari Traa, Lasse Kjus, Therese Johaug og Petter Northug blant annet er blitt kjent for. Sistnevnte også i samme produktsegment som Bakkerud.
– Historien begynner vel med at jeg er ett av de mange surrehuene som holder på med motorsport. Vet ikke om det er sånn at vi blir sånn, eller om vi er født sånn, sier Bakkerud, og viser til hvor mange briller han har «brukt» opp i form av å ødelegge dem eller rote dem bort.
Skjemte seg bort med dyre briller
Ideen kom egentlig for seks år siden, i 2015, men da han året etter signerte for Ken Block så ble gründerideen lagt på is. I stedet tjente han penger på karrieren, relativt gode penger også, og gjorde seg bortskjemt på solbriller.
– Jeg kjøpte Rayban-solbriller og gjennom Ken ble vi sponset av Spy. Men så legger jeg fra meg ting og diverse, også blir det borte. Samtidig skal jeg se bra ut foran kameraet, og da blir det til at man kjøper det som ser kult ut. Men det er ofte også de dyrere tingene, konstaterer Bakkerud.
Med oppsparte private midler som ikke har forsvunnet i rallycrossluket, så har han nå kommet i posisjon til å lansere sitt eget solbrillemerke. Den er merket med hans klassiske B-logo, gjerne utformet som hans faste 13-tall, og han har kommet til en avtale med en kinesisk produsent om produksjon.
– Jeg har ikke hatt så mye kjærlighet for mote og klær og slikt. Jeg syns alltid at «merch» har vært litt vanskelig. Men briller har jeg alltid likt. Petter Northug har gjort det samme i skisporten og kom meg sånn sett litt i forkjøpet. Men han satser på det markedet, mens jeg retter meg mer mot motorsporten internasjonalt, sier Bakkerud, som har skaffet seg en egen internasjonal distributør i tillegg til en egen rettet mot det norske markedet.
Tror på motorsportmarkedet
– Hvorfor velger du nå å investere i et slikt prosjekt samtidig som du fortsetter som aktiv utøver i en relativt dyr sport?
– Målet mitt med merkevaren er at jeg kan selge såpass mye solbriller at det kan dekke inn både reisekostnader på alle arrangementer jeg skal på, i tillegg til eventuelle kostnader for «Bakkerud Life»-prosjektet. Samtidig ønsker jeg å bygge en framtid en dag etter motorsporten, som jeg kan støtte meg på etter at karrieren er over, sier 30-åringen, og legger til:
– I Norge er det en trend med raske biller, men kanskje ikke for så mange i motorsportbransjen. Det er generell stor konkurranse på markedet, men lite konkurranse inn mot motorsportmarkedet, spesielt i Europa. Jeg har alltid vært klar på at det er raske briller jeg vil lage, og at jeg skal lage verdens raskeste briller.
– Hvordan har du fått til å investere i dette?
– Jeg har klart å finansiere det meste av oppstarten sjøl. Jeg har en «startbatch» som jeg har investert i, men nå har vi modellen som det ikke tar for lang tid å produsere. Startkostnaden er stor, men selve investeringen i seg selv er ikke den største, så det har jeg sjøl tatt fra oppsparte midler, sier Bakkerud.
Han håper å bikke et firesifret antall briller etterhvert, og han melder at denne første uken har gått bedre enn forventet etter at vi gjorde intervjuet med ham dagen før lansering tirsdag. Prislappen er foreløpig satt til 649.