Andreas tar sin tidligere erkerival i forsvar etter VM-dramaet på Nürburgring
Tre straffer på to dager gjorde sitt til at Timmy Hansen mistet grepet om VM-gullet. Nå får han uventet støtte fra Bergen.
RALLYCROSS: Alle bilsportgrener og mesterskap har sine epoker om to sterke rivaler. I 2019 utspant det seg ett av de mer markante i rallycrossporten gjennom Andreas Bakkerud vs. Timmy Hansen. I en sesong der sistnevnte gikk seirende ut med minst mulig margin, nettopp poenglikhet, der Bakkerud selv følte han tapte «på cornerregelen», referert til antall seiere.
To år senere skulle noe av den samme opptakten skje igjen. Kristoffersson var byttet ut med Hansen, og Hansen satt plutselig på den andre siden av bordet når identisk regnskap skulle gjøres opp. Kristoffersson tok inn hele forspranget på 17 poeng gjennom to separate VM-runder på Nürburgring som avsluttet sesongen.
Hjemme i Bergen satt Andreas Bakkerud og fulgte nøye med. Han fikk sjansen i 12. time bokstavelig talt til å kjøre enkelte EM-runder denne sesongen, og takket for tilliten ved å ta hjem sitt første EM-gull på ti år, og den første i toppklassen.
Mener dommerne var for strenge
Og naturlig nok kjente Bakkerud seg godt igjen i det som ble en thriller av en avslutning på en ellers tannløs VM-sesong målt i antall deltakere. Spørsmålet blir da om Bakkerud kjente på en liten skadefryd ved å se at det nå var Timmy sin tur til å tape VM-gullet på likt antall poeng, men med flere enkeltseire til Kristoffersson som tungen på vektskåla.
– Jeg må være ærlig å si det at jeg syns hele denne helgen var litt merkelig. Og personlig syns jeg at Hansen og de har sluppet veldig billig unna i mange år, sier Bakkerud, før han byr opp til en ekstra twistpose i hva han tenker og føler.
– Selv om jeg kanskje ikke har vært verdens største Timmy Hansen-fan, så føler jeg nå at de var for strenge mot han. Han fikk tre straffer. Kanskje han skulle hatt to. Så skal det sies at han fikk samme straff søndag som på lørdag, så de er konsekvente om ikke annet. Men når du holder sporet ditt og kjemper om en VM-tittel, så skal du ikke bli straffet for det. Så er ikke jeg noen dommer som avgjør dette, men regelverket har blitt veldig strengt nå, og det er kjedelig at ting avgjøres på dommerbordet igjen, oppsummerer Bakkerud.
Timmy hyller Johan
Selv har Timmy Hansen gjennom sine offisielle uttalelser naturlig nok sagt seg svært uenig i bedømmingen han fikk gjennom helgen, men velger samtidig å fokusere på å gi årets store konkurrent kred for å ha tatt ham igjen på tampen av løpet.
Hansen mener at regnskapet for sesongen på mange måter ble gjort opp etter at begge brødrene hadde en forrykende start på sesongen.
– Jeg ga alt fram til siste slutt, men det føles urettferdig med størrelsen og antallet på straffene vi fikk denne helgen. Muligheten for å gjøre jobben ble tatt vekk på grunn av det og jeg er ikke enig i utfallet av avgjørelsene. Selvsagt, sier Timmy, før han selv vil gratulere konkurrenten sin.
– Johan gjorde en fantastisk jobb. Han visste at han måtte vinne alt, og han leverte en utrolig innsats. Så hvis du først skal tape, så tenker jeg det er denne måten å gjøre det på. Det var en fantastisk prestasjon av han. At vi ender likt på poeng gjenspeiler hele denne sesongen. Johan var uheldig da vi var i form og vant tre løp på rad, og til syvende og sist fikk vi en rettferdig fordeling av uflaks, oppsummerer 29-åringen fra Götene.
Hadde ingen favoritt
Bakkerud hyller også Kristoffersson for opphentingen, og selv klarer han ikke skille på hvem av dem som fortjente VM-tittelen mer enn den andre. Han mener Kristoffersson totalt sett har vært den raskeste føreren, men at Hansen fikk altfor streng behandling.
– Mulig Timmy kanskje fikk alt på en gang nå og fikk smake sin egen medisin. Samtidig har Hansen også fått mye dritt, og det er ikke sikkert det er så mange som var så lei seg over at han tapte gullet. For min del spilte det ingen rolle hvem av dem som tok gullet. Men jeg syns det var kjekt for rallycrossen å få en slik «boost» ved at det ble en ordentlig tittelkamp, sier Bakkerud.
Dialog med flere team
Og hva gjelder 2022, når elbilene for første gang skal bli toppklassen i VM, så står han fortsatt på bar bakke. Selv om målet riktig nok er å komme tilbake i et fulltids sete. Han hadde en vellykket sesong med ESmotorsport og deres Skoda Fabia, og det er bekreftet at de skal utstyre en bil med den elektriske pakke som totalt 14 biler får levert fra Kreisel, og døren er på ingen måte lukket for teamet fra Litauen.
– ESmotorsport bygger en elbil, og Subaru har bestilt to el-kit. Jeg er også i kontakt med andre VM-team, men hvor mye det blir ut av det vet jeg ikke. Jeg føler de fleste satser på å ha en som kommer inn med en stor pengesekk. Min sekk er ikke så stor, men teamene vet hva de får om de signerer meg, sier 30-åringen rakrygget.