
Knallstart på sesongen:
Nå satser Johannes (16) mot verdensfinalen
Før sesongstart hjemme i Norge kapret han en sterk pallplass i Danmark. Nå er målet å nå helt frem til verdensfinalen.
GOKART: Barmarkssesongen rulles i disse dager i gang i ulike grener, og det gjelder også i gokart. Kommende helg kjøres tradisjonsrike Knut Bjerkes Minneløp på Varna, men det skjer også ting ute på kontinentet.
Nylig fortalte Parc Fermé om «Hauger-effekten» og rekordstor norsk deltakelse i norsk gokart, og det viste seg sist helg med flere førere i aksjon. I første EM-runde i Spania var to førere på plass, i Belgia kjørte Markus Engan Aasen, i Sverige hadde en hel haug nordmenn tatt turen for å kjøre i Klippan Cup, og det var også flere førere som tok turen til Danmark. En av talentene som imponerte der var Johannes Larsson Nyberg.
God start
Han kjører i klassen Rotax Senior, og ble der nummer to i første runde av den danske versjonen av Rotax Max Challenge på Rødøy Karting Ring sist helg. Det var en gledelig overraskelse for hovedpersonen, som hadde hatt litt problemer i starten av løpshelgen.
– Det var supergøy, for det så jo ikke ut som at det skulle gå så bra. Men så startet jeg som fem i finalen, og vi så at farten var ganske bra, så da ble jeg og pappa enige om at det var pallen eller ingenting. Da måtte jeg bare gå for det, forteller Johannes Larsson Nyberg til Parc Fermé.
– Vi har testa en del i vinter, så vi visste at det begynte å gå fort nå og at ting så ganske bra ut, men at det skulle gå så bra hadde jeg ikke trodd, fortsetter unggutten.
Og vinneren i løpet, danske Knud Nielsen, har vist seg som en svært sterk konkurrent også internasjonalt. Følgelig er det ikke noe stort nederlag å bli slått av akkurat han.
– Han er ganske rask. Han har gjort det bra i euro trophy som er Rotax sin versjon av EM. Han er vel den raskeste i Danmark og er ganske rask internasjonalt også.
Verdensfinale

I gokart er det en rekke klasser og mesterskap å forholde seg til. I senior er det KZ, Rotax og X30 som gjelder i Norge, mens det i utlandet også kjøres OK.
FIAs EM og VM kjøres i OK- og KZ-klassene, mens de andre klassene har sine egne varianter som tilsvarer det høyeste nivået internasjonalt. I X30 henger eksempelvis IAME-seriene høyt, mens det i Rotax er Rotax Max Challenges Euro Series og verdensfinale som trekkes frem som noe av det gjeveste.
Etter innhoppet i Danmark er det nå den norske versjonen av Rotax Max Challenge som gjelder for 16-åringen.
– Det har vært litt opp og ned med Rotax, men sånn som i fjor var det omtrent like stort som X30, sier Nyberg.
Der kjempes det i hver klasse (senior, junior og DD2) om en enkelt billett til verdensfinalen, som i år kjøres i Bahrain i månedsskiftet november/desember.
– Det hadde vært jævlig kult. Det er målet det i år, men jeg tror det blir veldig hard konkurranse.
I selve verdensfinalen er det et «arrive and drive» konsept der gokartene og annet utstyr er helt likt for samtlige førere, og alle har altså måttet kvalifisere seg gjennom et trangt nåløye.
– Det er det som er kult med Rotax, for da er det de aller beste førerne fra hvert eneste land, slår Nyberg fast.
Tøff konkurranse
Nyberg var som nevnt ikke den eneste som kjørte i Danmark sist helg. I samme løp ble Theo Eriksen nummer fem og Idar Gjerdevik nummer 12, mens Adrian Dahle dessverre hadde en krasj og følgelig ikke fikk kjørt finale. Eriksen er både norsk og dansk mester i Rotax, og han blir en av de det blir vanskelig å holde bak seg kommende sesong.
– Det er mange gode der, sånn som Theo. Han har vært både dansk og norsk mester, og er teamkompisen min, Han har vært den desidert raskeste føreren i Norge Rotax i lang tid nå. Så får vi se i år da!
PS: På samme bane skal det kjøres EM-løp senere i år, og EM-sesongen ruller sist helg i gang i Spania. Der ble Vegard Klemetsen nummer 14 etter en god oppkjøring, mens det ikke ble noe finalekjøring på Casper Henriksen denne gangen.
PPS: Vi får ikke med oss alt som rører seg i gokart-løp med norsk deltakelse rundt om i verden. Tips oss gjerne om hva du og dine skal kjøre i år på post@parcferme.no