
Gokart for alle er snart fullsatt - slik blir den nye NBF-satsingen
Våren nærmer seg, og dermed nærmer det seg også start for «arrive and drive»-konseptet gokart for alle. Griden er snart fullsatt.
GOKART: Vinteren er i ferd med å slippe taket, og dermed nærmer det seg også sesongstart i gokart. Ved siden av alle de vanlige mesterskapene på norsk jord kommer det i år et nytt prosjekt inn i sporten.
NBF har investert i prosjektet Gokart for alle. Her er poenget at utøveren møter opp på banen, kjører løp, og drar igjen uten å tenke på selve gokarten eller driften av den. Noen uker før sesongstart nærmer det seg fullsatt grid.
– Det har vært god interesse. Vi er ikke helt i mål enda, men vi nærmer oss. Målet er 30 førere, og vi har nå kun noen få plasser igjen, forteller initiativtaker Helge Håskjold til Parc Fermé.
20.000 kroner for en sesong

Det er kjøpt inn elektriske gokarter, og de blir levert i påsken. Førerne som skal kjøre er barn mellom 9 og 12 år, som ikke har særlig stor kjennskap til motorsport fra før.
– Vi skal ta de fra null med to trenere og god oppfølging. Dette er barn med foreldre som kanskje er helt nye til gokart-miljørt, og som trenger å få litt trygghet med dette før de slipper ut på litt dypere vann, slår han fast.
Prisen som er satt for den første sesongen er 20.000 kroner. Det er Rudskogen som står for den daglige driften av kartene, og utøverne og foreldrene trenger altså kun å tenke på å møte opp til trening og løp.
– Vi har gått ut med en ganske aggressiv pris. Jeg synes vi har priset det ganske attraktivt i forhold til det jeg tenker man får ut av det, forteller Håskjold.
Hauger-støtte

Blant støttespillerne til det nye prosjektet finner vi ingen ringere enn Dennis Hauger. 22-åringen som i år kjører i det amerikanske mesterskapet Indy NXT delte sin støtte i en video publisert på Instagram.
– Veldig kult. Superkult konsept, og det gir en veldig god mulighet for de unge til å prøve seg. Det tror jeg kan bli en skikkelig kul greie, og jeg gleder med til å følge med, sa Dennis Hauger.
Og den støtten settes pris på.
– En av banene vi skal kjøre på er Trøgstad, og det er jo banen som er litt hjemmebanen til Dennis. Det er en utfordrende og teknisk bane, så da tenkte vi at det var gøy å høre hva Dennis syns. Han har jo kommet langt, og gokart har vært det han har lekt med fra han var liten. Det er det vi kommer til å legge vekt på også, at dette først og fremst skal være gøy, sier Håskjold.
Denne sesongen er det planlagt et lisenskurs i slutten av april, tre treningsdager utover våren og tre løp til høsten. De tre løpene skal kjøres på Varna (31. august / 14. september) og Rudskogen (20. september).
I år skal løpene kjøres for seg selv, men på sikt kan det bli aktuelt å kjøre som en del av større gokart-arrangement.
– I år kommer vi til å være alene. Det er rett og slett for å ha litt oversikt og slippe å bli presset på tidsplaner i alle retninger. Da får vi tid til å bli kjent med hvordan karten fungerer og hvordan lading fungerer. Når ting fungerer må v vurdere hvordan vi skal gjøre det fremover, om vi for eksempel blir del av vanlige løp som de gjør i England, så her er det mange muligheter, avslutter Håskjold.