Nå kutter Audi all fabrikkstøtte til all annen bilsport over hele verden
Satsingen på Formel 1 går utover all annen motorsport som Audi har satset på i flere år. Men motorsportavdelingen i seg selv legges ikke ned, selv om det er stopp på både utvikling og ansatte fabrikkførere.
RALLY: Det har egentlig vært tydelig ganske lenge at Audis nedtrapping av den kundebaserte bilsporten vil skje som en direkte konsekvens av deres innrullering til Formel 1-sporten, som starter med motorutvikling og involvering i Sauber (nå Alfa Romeo, journ.ann.) sitt Formel 1-team.
Nedtrappingen innebærer den fabrikkstøttede bilsporten, samt videreutvikling av nye biler innenfor GT3, GT4 og TCR i internasjonal baneracing. Det betyr også at 14 profesjonelle fabrikkførere er ledige på markedet fra neste år ettersom den tunge satsingen i både DTM og annen langdistanseracing nå forsvinner fra Audi. I tillegg til at det ble kjent at deres omfattende satsing å terrengrally, deriblant Dakar Rally, legges ned etter 2024-sesongen - der de store profilene Mattias Ekström, Carlos Sainz sr. og Stephane Peterhansel har vært deres frontfigurer.
Dette har vært fabrikkens hovedsatsing de siste årene med tung støtte til kundeteam og flere ansatte fabrikkførere, men det vil altså nå ikke videreføres som følge av Formel 1-satsingen.
Massiv exit fra bilsporten
– Som følge av fokuset på å gå inn i Formel 1 fra 2026, så er det en klar avgjørelse nå at det ikke lenger vil være noen økonomisk støtte til teamene fra vår side fra 2024. Dette gjelder først og fremst support til delepakker og Audis fabrikkførere. Men vi skal sørge for at alle nåværende biler kan fortsette og bli driftet på alle områder, sier sjef for Audi Motorsport, Rolf Michl, til motorsport-magazin.com.
Audi var også involvert relativt tungt i rallycross i et par sesonger på slutten av 2010-tallet, men deres tidligere fabrikkfører, Formel E-sjef og frontfigur Allan McNish bekreftet til Parc Fermé tidligere i vinter at Audi ikke ser noen umiddelbar framtid heller i rallycrossen, til tross for helelektrifiseringen av sporten.
Fabrikken trakk seg også raskt ut av det forrige reglementet i DTM, de la LMDh-planene på is etter at de også for flere år siden trakk seg ut av Langdistanse-VM, og de trakk seg også ut fra Formel E etter 2021-sesongen, mens leverte motor til Envision Racing i ytterligere ett år.
Over 1000 produserte biler
Men som Michl beskriver, så skal kundeavdelingen fortsatt bestå i form av teknisk support og delelager for bilene som eksisterer. Men det vil bli full stopp på utvikling av nye biler, selv om homologeringen forlenges slik at bilene får forlenget levetid i internasjonal bilsport.
– Kunderacingen vil ikke legges ned. Den vil fortsette å eksistere. Vi har fått godkjenning på alle områder, det vil si både teknisk support, service på reservedeler og kundebehandlingen ellers, sier Michl.
Mer enn 1000 biler er produsert, og 600 av disse er fortsatt aktivt i drift innenfor de tre ovennevnte racingkategoriene som brukes over hele verden, ifølge kundesjef Chris Reinke.
– Først og fremst er det viktig å respektere volumet i markedet. Men selvsagt der det vanskelig for oss, ettersom deler av biosfæren vi opererer i, inkludert markedføringen av bilene ut til kundene, vil forsvinne, sier Reinke.