Allan McNish fra scena på Autosport-messa i Birmingham denne helgen. Etterpå tok Parc Fermé en lengre prat med den tidligere Formel 1- og Le Mans-profieln som nå er involvert i Audis motorsportsatsing. Og når det kommer til rallycrossen hadde han nokså nedslående nyheter.

Audi utelukker Rallycross-VM i sin elektriske satsing enn så lenge

Det er ingenting som tyder på at den tyske bilgiganten vil returnere til rallycrossen med det første.

Publisert

RALLYCROSS: I alle fall hvis vi skal tro Allan McNish. Mannen som kjørte Formel 1 i 2002 da Toyota gjorde sitt inntog i sporten, men som både før og etter har sanket tre seire og flerfoldige pallplasser under 24-timersløpet på Le Mans, sammen med blant annet danske Tom Kristensen.

RALLYCROSS: I alle fall hvis vi skal tro Allan McNish. Mannen som kjørte Formel 1 i 2002 da Toyota gjorde sitt inntog i sporten, men som både før og etter har sanket tre seire og flerfoldige pallplasser under 24-timersløpet på Le Mans, sammen med blant annet danske Tom Kristensen.

I dag er han sjef for den såkalte Audi Group Motorsport Coordination, som har overblikket over selskapets motorsportsatsing, etter at han de siste årene har vært teamsjef for Audis Formel E-satsing. Men Audi-linken hans er såpass tett at han også har godt overblikk over Audis historikk i Rallycross-VM under storsatsingen med Mattias Ekström i spissen.

Etter at Rallycross-VM har gått i en elektrisk retning, med et håp og forventning om at dette skal sette i gang et engasjement fra fabrikkene om å investere i sporten, så ville vi høre med McNish om interessen fra Audis side da vi møtte ham under bilsportmessa Autosport International i Birmingham denne helgen.

– Dessverre. Det er ikke på radaren til Audi for den nærmeste framtiden, sier McNish til Parc Fermé.

Han uttrykker stor fascinasjon for sporten, og mener at det er helt riktig at sporten går elektrisk, men at Dakar er hovedfokus for Audi nå etter at de trakk seg ut av Formel E. I dag er det østerrikske Kreisel eneleverandør på den elektriske drivlinja, og per nå ingen fabrikkstøtte hos noen av teamene i VM.

Mattias Ekström fra Höljes i 2018, året hvor de fikk enorm støtte fra Audi-fabrikken i satsing på rallycross. Den gang med forbrenningsmotor.

Selv under VMs storhetstid i 2017 og 2018 klarte ikke Audi bli overbevist om at sporten var å satse på.

– Vi så etter flere ulike program, og vi var i diskusjon blant annet om rallycross. Men den gang valgte vi å gå mot Formel E. Og nå er det Dakar som gjelder, sier skotten.

Han håper likevel at rallycrossen lykkes, selv om Audi da ikke selv ønsker å gi sitt bidrag til dette.

– I mine øyne er dette et perfekt mesterskap for elektrisk bilsport, med umiddelbart moment og akselerasjon, og det er spektakulært - spesielt når det kjøres i arenaområder. Også er det også et fint konsept for Kreisel, slår han fast.

Også vil han tydelig understreke at den korte historikken de fikk i rallycrossen gjennom fabrikkstøtten til EKS likevel henger høyt i korriderene.

– Han vant VM-løp og sikret en VM-tittel i vårt rallycrossprogram. Det er ikke spørsmål om at det var et stolt øyeblikk for oss å kunne legge til enda en FIA-tittel, sier McNish til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS