Nå har Oliver halvert tempoforskjellen sin sammenliknet med de raskeste i Rally-VM
Lørdagens kjøring i Spania har vært et eneste stort pluss i WRC-boka til Oliver Solberg.
Egentlig skulle han innehatt en solid sjetteplass sammenlagt i Rally Spania etter at han har holdt seg midt i veien der flere andre har hatt problemer. Men clutchproblemer på den siste etappen sendte Gus Greensmith tilbake til sjetteplassen etter at han selv hadde tapt et stort forsprang på grunn av en punktering.
Nå skiller det bare syv tideler mellom Solberg og Greensmith, der førstnevnte har tatt et enormt jafs på tempoet til briten der det har vært sammenliknbart. Dog skal det sies at den norsk-svenske 20-åringen stabiliserte tempoet sitt mer på de to siste ordinære etappene lørdag, der han må øke vesentlig mer enn Greensmith på søndagens fire etapper om sjetteplassen blir hans.
– Det har gått veldig bra så langt. Vi har ikke gjort en eneste feil eller hatt noen store tilbud, utenom en i en lang høyresving med masse grus som vi ikke hadde i notene. Men vi lærer steg for steg, og det er jo det er planen. Det har fungert bra hele løpet, også er det er moro å ligge litt høyere opp på lista også, var Solbergs oppsummering etter publikumsetappen i Salou.
Men et jafs har egentlig Solberg tatt over hele fjøla, og det er ventet han skal ha en større progresjon enn de fleste med tanke på sin mangel på erfaring både i Spania og med WRC-bil på asfaltunderlag. At han derfor topper den statistikken vi har ført de siste dagene er derfor ingen stor overraskelse.
Men i motsetning til fredagens kjøring, hvor også Gus Greensmith og Nil Solans viste en svært positiv utvikling, så har ingen vært i nærheten av Solberg med å fortsette progresjonspila. Vi har ført tall på to ulike måter, og med et sammenlikningsgrunnlag der ingen unntak spiller inn. Seks av dagens syv etapper har blitt kjørt over to omganger med tre identiske etapper, akkurat som fredag, hvor man kan måles både innbyrdes og mot de andre førerne om hvordan de presterer på samme etappe ved andre gjennomkjøring.
De etablerte førerne med mye erfaring later til å tape tid på andre gjennomkjøring grunnet at det er mer grus som blir dratt ut i veien. Det skal også understrekes at Solberg i utgangspunktet har en fordel kontra toppen da han også starter tidligere på veien enn de andre. Likevel er det ingen som har forbedret seg på samtlige etapper ved andre gjennomkjøring utenom Solberg.
I tillegg kjørte han ned tiden sin med totalt 16,1 sekunder på den andre gjennomkjøringen kontra den første. Med et tynnere sammenlikningsgrunnlag ettersom Greensmith punkterte på den en etappen, så har briten kjørt ned tiden sin med 10 sekunder målt på to av etappene som ble kjørt to ganger. Sebastien Ogier hadde en kanonavslutning på dagen og kjørte seg ned med 8,1 sekund. Også Katsuta hadde en raskere andre loop enn første loop, mens de etablerte toppførerne - i tillegg til ferske Nil Solans - kjørte tregere på andre gjennomkjøring med likt sammenlikningsgrunnlag.
Over har vi også en liten titt på utviklingen målt i sekund per kilometer opp mot etappevinnerne. Fordi Sebastien Ogier også dro inn to etappeseire har vi tatt ham ut av statistikken denne gangen, mens vi har tatt inn Takamoto Katsuta igjen med sin restart denne dagen etter at han brøt fredagens kjøring.
Farten her viser også hvordan Solberg kryper seg nærmere farten som toppførerne har. Vi nevnte fredag denne magiske grensen på sekundet på kilometeren som man gjerne skal ligge under, og med unntak av lørdagens første etappe, så har Solberg kommet seg godt ned på denne skalaen. Faktisk ser det ut som han har stabilisert seg på halvsekundet på kilometeren under andre gjennomkjøring, hvilket er mer enn en halvering fra første gjennomkjøring fredag, og ikke langt fra en halvering også på andre gjennomkjøringen fredag.
Et godt sammenlikningsgrunnlag er toppførerne vi har tatt med i denne beregningen, der Dani Sordo og Kalle Rovanperä på andre gjennomkjøring kun er ett hundredel tregere enn seg selv, og henholdsvis 0,16 og 0,27 sekunder i snitt bak etappevinnerne på andre gjennomkjøring.