Tøft møte med VM-eliten på asfalt – men her er tallene fra fredagens kjøring som Oliver kan være fornøyd med

Oliver Solberg konkurrerer først og fremst mot seg sjøl denne helgen. Og den kampen ser det ut til at han har tatt med strak arm.

Publisert

Forutsetningene er annerledes for 20-årige Oliver Solberg når han nå får sin tredje sjanse i en WRC-bil i et VM-løp denne sesongen. I Arctic Rally Finland i februar imponerte han hele VM-sirkuset med jevnt høyt tempo, og det som kunne blitt en solid sjetteplass før han overladdet på siste etappen og tapte en plassering.

Oliver Solberg. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai)

Forutsetningene er annerledes for 20-årige Oliver Solberg når han nå får sin tredje sjanse i en WRC-bil i et VM-løp denne sesongen. I Arctic Rally Finland i februar imponerte han hele VM-sirkuset med jevnt høyt tempo, og det som kunne blitt en solid sjetteplass før han overladdet på siste etappen og tapte en plassering.

I Safari Rally Kenya rakk han heller ikke mange etappene å vise seg fram på før han krasjet og ødela bilen såpass at han måtte bryte denne helgen. Nå er han på fast underlag, hvor han fortsatt har vesentlig mindre erfaring, og ikke minst i et løp hvor førerne i verdenstoppen har flere års erfaring fra.

Da er det heller ventet at Solberg enn så lenge ikke er på tempo med de aller beste, og for 20-åringen og Hyundai-teamet er det først og fremst erfaring og progresjon som teller. Derfor har vi gått etappene til Solberg nøye i sømmene for å se om han får til den progresjonen han ønsker - spesielt sammenliknet med både toppen og de lengre ned på lista som han ligger nærmere.

WRC-feltet har også to grupperinger. De fem beste er toppførere som både har vunnet løp og sitter i de klart raskeste bilene, mens de fire påfølgende førerne ligger på et tregere tempo. Det er også disse fire «i bunn» som er raskere på andre gjennomkjøring enn den første, ettersom blant annet mye grus og kutting gjør etappene stort sett tregere når det kommer til asfaltrally.

Oliver Solberg. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai)

Fasit etter første dag er uansett en åttendeplass sammenlagt, 1:55,6 sekunder bak ledende Thierry Neuville. Hver etappe har levd sitt eget liv, hvor det har vært alt fra fornøyelse til heller skuffelse over at han ikke fikk ut mer. Men summa sumarum er kun Gus Greensmith som har hatt en bedre progresjon, både på etappetider og fart målt i sekund per kilometer opp mot etappevinnerne.

Før vi ser nærmere på tallene, så oppsummerte Solberg dagen på denne måten:

– Det vanskeligste har vært all kuttingen og all grusen. Jeg vil ikke ta noen risiko, for det er lett for at det kan gå galt. De raske svingene er det også vanskelig å være tøff nok i. Jeg har også jobbet med chassiset i hele dag, og vi har fortsatt mye jobb å gjøre for å bli kvitt understyringen. Men jeg har det veldig moro, sa Solberg etter SS6.

Vi har to ulike målinger å sammenlikne Solbergs utvikling på. I tabellen under ser du alle etappetidene som er satt av WRC-førerne fredag. I tillegg har vi skilt ut tidene som er benyttet på de to ulike «loopene» ettersom det er de samme tre etappene som er blitt kjørt to ganger.

Greensmith har hatt en kanonutvikling på løpet sammen med Solberg. Det er også verdt å nevne at Nil Solans, Hyundais femte fører for helgen, også har hatt en positiv utvikling, men han hadde en snurring og problemer med sikten på den ene etappen hvilket gjorde andreloopen vesentlig bedre.

Det er også verdt å nevne at Ott Tänak og Katamoto Katsuta måtte bryte for dagen og ikke er tatt med i totalberegningen.

En annen sammenlikningsfaktor er hvor rask man er på kilometeren. I VM-sammenheng ligger ofte klasseforskjellen over og under sekundet på kilometeren, og det er en klar målsetning av Solberg å kunne komme seg under sekundet på kilometeren i snitt denne helgen.

Og i tabellen under, hvor vi har tatt med samtlige førere som har fullført uten etappeseire, kan du se hvordan Solberg og de andre har levert opp mot Thierry Neuville og Elfyn Evans som har vunnet fredagens etapper.

Ellers har det vært en nedtur for Mads Østberg som tidlig markerte hvorfor han har vært den klart beste Rally2-føreren på asfalt de siste årene. Men igjen var ikke østfoldingen å komme unna en punktering hvor han tapte ledelsen han hadde opparbeidet seg.

Nå ligger han på en femteplass i klassen, og han risikere å tape WRC 2-tittelen til landsmannen Andreas Mikkelsen før sesongfinalen på Monza hvor Østberg ikke får score poeng. Østberg har nemlig plukket ut Spania som sitt siste tellende løp for året, mens Mikkelsen har valgt Monza som sin siste sjanse.

Powered by Labrador CMS