Nå forsvinner den aggressive bakvingen på Toyotas WRC-bil
FIA varslet krav om endringer av aerodynamikk på WRC-bilene, og dette syns ekstra godt hos Toyota sin Yaris WRC.
Til helga er det duket for Rally Tyrkia, og det var i forbindelse med Rally Finland at FIA uttrykte et ønske om en tydeliggjøring av enkelte aerodynamiske løsninger på rallybilene.
For etter at det nye tekniske regelverket trådte i kraft i 2017, så tillot dette blant annet mer ekstremt aerodynamikkpakker på bilene, i form av bredere skjermer og større vinger, for å gi bilene enda bedre veigrep i høy fart. Spesielt synlig har dette vært hos Toyota, som gikk radikalt til verks og vakte stor oppsikt med sin massive bakvinge.
Siden har også Toyota vist enorm styrke på veier som nettopp krever gode aerodynamiske løsninger. Høyhastighetsløp som Sverige og Finland har vist seg å være gode løp for Toyota. Men da FIA sendte ut «bekymringsmelding» etter Finland, så ville de ikke peke på noen konkrete team. Teamene sa seg forøvrig enig i at en klarering av regelverket var på sin plass.
– Det er ikke noe spesifikt med Toyotas bakvinge. Bakvingene til WRC-bilene er klarert. Vi har spurt samtlige fabrikanter om å gjøre en jobb, for å få et samsvar fra dem før Tyrkia. Dette er en tiltaksplan vi har spurt alle om å etterkomme, sa FIAs rallysjef Yves Matton til Autosport etter Finland.
Teamene har åpenbart lyttet og sagt seg enig i å gjøre noen justeringer. Og dette er altså vesentlig synlig på Toyotas WRC-bil, som viser en klart «mildere» bakvinge. Hvorvidt dette vil påvirke deres konkurransedyktighet på raske løp, vites ikke, mens helgens Rally Tyrkia er et røft løp med lav gjennomsnittshastighet - hvor bakvingens arbeidsjobber blir betydelig redusert.