WRC: Vil iverksette tiltak for tydeligere homologering av bakvingene

Publisert

RALLY-VM: Aerodynamikken på dagens WRC-biler var én av de store revolusjonene da det nye regelverket kom i 2017. Bakvingene på bilene er en sentral del i utviklingen av aerodynamikken på bilene, men nå kastes det en ny debatt rundt denne delen av bilen - og det i regi av FIA selv, som vedtar reglene i Rally-VM.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

RALLY-VM: Aerodynamikken på dagens WRC-biler var én av de store revolusjonene da det nye regelverket kom i 2017. Bakvingene på bilene er en sentral del i utviklingen av aerodynamikken på bilene, men nå kastes det en ny debatt rundt denne delen av bilen - og det i regi av FIA selv, som vedtar reglene i Rally-VM.

I etterkant av Rally Finland ønsker FIA nå strengere klarering og spesifisering rundt bakvingens funksjoner etter at det skal ha vært avvik på disse i forbindelse med den forrige VM-runden. Og etter det avisen Autosport erfarer, er det Toyotas mer ekstreme løsning på bakvingen som skal være gjenstand for debatt. Fram til Rally Tyrkia ønsker FIA nå at teamene kommer til enighet om hvordan reglene og homologeringen skal tolkes videre.

LES OGSÅ: Mikkelsens store forløsning i Hyundai: – Bilen var som å ta på seg skoene

– Det er ikke noe spesifikt med Toyotas bakvinge. Bakvingene til WRC-bilene er klarert, Vi har spurt samtlige fabrikanter om å gjøre en jobb, for å få et samsvar fra dem før Tyrkia. Dette er en tiltaksplan vi har spurt alle om å etterkomme, sier FIAs rallysjef Yves Matton til Autosport.

Teamene skal ha møttes sent fredag kveld i etterkant av FIAs forespørsel om å forslag til tiltak, og ifølge Autosport er teamene enige om følgende:

– Det er noen problemer med homolegeringen av bakvingen. Sammen må vi løse dette da det er ting som ikke er helt tydelig, og dette må ordnes før Rally Tyrkia. Noe må gjøres for å ordne homologeringen for samtlige team vedrørende bakvingen, heter det i en felles uttalelse fra teamene.

Powered by Labrador CMS