
Nå er WRC-førerne enige med FIA om banning
Førerne har ikke vært spesielt fornøyd med FIAs håndtering av språkbruk i Rally-VM. Nå har partene kommet frem til en løsning.
RALLY: Utover det sportslige har årets VM-sesong i stor grad handlet om banning. I forkant av årets sesong kom FIA med nye regler knyttet til språkbruk og banning med tilhørende bøter og mulige utestengelser.
Utgangspunktet for banning er at første tilfelle straffes med 10.000 euro og øker videre til 20.000 ved neste hendelse innen to år, før en tredje hendelse kan straffes med 30.000 euro, en måneds suspensjon og poengtrekk i mesterskapet. Dette er standard-satser som ganges med tre for førere i Rally-VM, og med fire for førere i Formel 1.
Protest
Under Rally Sverige tidligere i år fikk Adrien Fourmaux en bot på 30.000 euro, der 20.000 av de ble gjort betongen, for å ha brukt et banneord på stage end-intervju.

Dette ble på ingen måte godt mottatt blant førerne, og i samlet front protesterte de i det påfølgende løpet i Kenya ved å unngå å svare i intervjuene.
– I de siste månedene har det vært en alarmerende økning i strengheten av straffene som er pålagt for mindre, isolerte og utilsiktede språklige feil. Dette har nådd et uakseptabelt nivå, uttalte VM-førerne via sin forening World Rally Drivers Alliance.
FIA svarte da med å arrangere et møte i etterkant av løpet, der blant annet visepresident for førerkomiteen Petter Solberg var på plass.
Ny enighet
Nå har dialogen gitt resultater. Partene har kommet frem til et kompromiss som innebærer at løpet deles inn i to soner der kun en av de blir kontrollert for språkbruk. Sonen der førerne slipper unna bøter og straffer for banning ute på etappene og på stage end-intervju.
Dette henger sammen med utviklingen i Formel 1, der førerne til en viss grad har slått seg til ro med at dommerne ser gjennom fingrene på banning på teamradioen, mens pressekonferanser dømmes langt hardere.
Enigheten medfører at man kan høre mer fra førerne under denne ukens Rally Gran Canaria, som debuterer på VM-kalenderen.