NASCAR Cup Series:

Møtte veggen i over 200 kilometer i timen: — Jeg må ha hjelp av en lege

Den brutale krasjen forrige helg ga mange dårlige assosiasjoner til Daytona 500 fra 2001. Nå er spørsmålet bare om når Legacy-føreren kan komme tilbake igjen.

Publisert

NASCAR: Det ble gjort et taktisk valg mellom alle teamene med Toyota-biler å stoppe for seg selv da løpet nærmet seg slutten. Planen var å forsøke å få et forsprang på alle de andre og jobbe sammen for å gi seg selv en strategisk fordel.

NASCAR: Det ble gjort et taktisk valg mellom alle teamene med Toyota-biler å stoppe for seg selv da løpet nærmet seg slutten. Planen var å forsøke å få et forsprang på alle de andre og jobbe sammen for å gi seg selv en strategisk fordel.

Slik gikk det ikke.

Toget på syv hadde samlet seg og forsøkte å holde luken til resten av feltet. Inn i sving tre på banen oppstår det turbulens mellom førerne, der det ene dyttet fører til det andre.

Som et resultat ender Bubba Wallace med å «huke» bilen til Erik Jones i høyre bakfanger, som snurrer Jones med nesa først inn i veggen i over 200 kilometer i timen.

Resultatet var nærmest en kopi av smellen som tok livet av Dale Earnhardt Sr. under Daytona 500 i 2001.

Dramatiske sekunder

I etterkant har det dukket opp en video fra hendelsen fra perspektivet til Jones, med følgende teamradio.

— Jeg… Jeg vet ikke om det gikk bra, sier Jones over radioen mens man tydelig hører han er forslått, samtidig forsøker han å parkere bilen som nå er totalvrak.

— Få ambulansen bort dit, Carelli, kommer det fra bilsjef Dave Elenz.

Rick Carelli er Jones sin spotter. Spotterens jobb er vanligvis å følge med på sin fører fra et fast sted på for å fortelle føreren hvor de andre bilene er i forhold til seg selv. Nå blir det heller Carellis oppgave å koordinere til banefunksjonærene om Jones som trenger akutthjelp.

— Jeg må ha hjelp… Av en lege, Jones klarer ikke å formulere setninger med sammenheng. Det er nå over et halvt minutt siden bilen hans møtte veggen og han sliter enda med å få pusten tilbake.

Der slutter videoen publisert på X.

Alle førerne som var involvert og stoppet på banen ble klarert av legen på banen, inkludert Jones. Etter å ha blitt klarert stiller han opp til intervju med pressen på stedet. Kort tid etter returnerer han til legen på banen og blir så sendt til et lokalt sykehus.

I går ble det kjent at Erik Jones har fått et brudd i ryggsøylen etter møte med veggen, og er nå ute av bilen på ubestemt tid. Corey Heim vil ta over bilen så lenge.

— Jeg vil bare si etter all oppmerksomheten jeg har fått etter krasjen på Talladega, alle gjorde en fantastisk jobb med å hjelpe meg ut av bilen og gi meg den hjelpen jeg trengte. Men senere ble det kjent at jeg har fått et brudd i ryggen som gjør at jeg må stå over løpet på Dover denne helgen, åpner Jones med i en video lagt ut på hans egne X-bruker, før han fortsetter:

— Jeg kommer til å ta ting uke etter uke å se hvordan det går, men jeg håper å være tilbake i bilen om ikke altfor lenge. Jeg ville rette en takk til teamet for at de støtter meg og jeg kommer til å være på Dover denne helgen for å hjelpe Corey og laget med å få bilen satt opp riktig.

Ikke første gang

Etter introduksjonen av «Next Gen»-bilen har det vært en økning av skader som har satt førere på sidelinjen.

I 2022 traff Kurt Busch veggen på Pocono-banen. Det er uvisst akkurat hva som skjedde med Busch etter sammenstøtet, men første melding fra NASCAR var at han ikke var klarert til å kjøre løpet samme helg. Over ett år etter smellen var Busch fremdeles ikke klarert av NASCAR, og han bestemte seg for å legge opp som NASCAR-fører.

Noen måneder etter smellen til Busch, går også Alex Bowman i veggen på Texas-banen. Fra TV-bildene ser bilen nærmest uskadet ut, og smellen i seg selv var på ingen måte spektakulær. Derimot ble Bowman satt på sidelinjen i fem uker med hjernerystelse-symptomer.

Parc Fermé har tidligere forsøkt å ta kontakt med team og NASCAR for en kommentar angående førersikkerheten i den nye generasjonen, uten å ha fått svar.

Powered by Labrador CMS