Det ble feiring for begge Ferrari-førerne på pallen i Australia da Carlos Sainz tok nok en seier som eneste konstruktør som ikke er en Red Bull i perioden 2023 til tidlig 2024.

Formel 1, Kina Grand Prix:

Slik er styrkeforholdet mellom Ferrari-gutta

Det begynner å bli tegn på at det kan oppstå intern splid mellom de to Ferrari-førerne. Men hvor sterke er de egentlig satt opp mot hverandre?

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: En av årets store sjokknyheter kom allerede før sesongen var i gang, da det ble klart at Lewis Hamilton skulle til Ferrari for 2025-sesongen. Siden det har de siste fem løpshelgene vært preget av en Carlos Sainz som legger inn utallige jobbsøknader med sin eksplosive kjørestil.

FORMEL 1: En av årets store sjokknyheter kom allerede før sesongen var i gang, da det ble klart at Lewis Hamilton skulle til Ferrari for 2025-sesongen. Siden det har de siste fem løpshelgene vært preget av en Carlos Sainz som legger inn utallige jobbsøknader med sin eksplosive kjørestil.

Spørsmålet mange stiller seg om dagen er dog; var det egentlig en god idé å droppe Sainz til fordel for duoen Lewis Hamilton og Charles Leclerc?

Det er ikke alltid lett å forstå hva sjefene i Maranello alltid tenker da de tar avgjørelsene sine – og det er det nok mange som undrer seg over spesielt i år – så la oss kikke litt på tallene.

Så langt i år

Aller først ser vi på tallene fra årets sesong så langt.

Der skiller det kun syv poeng i favør Leclerc etter fire løp inkludert lørdagens sprintløp. Tar man i betraktning at Sainz har måtte stå over et løp allerede, er det en svært sterk sesongåpning fra spanjolen.

Faktisk viser tallene oss at det er den sterkeste sesongåpningen Sainz har hatt så langt i sine Ferrari-år. Av alle løpene Sainz har startet i 2024, har han også alltid fullført én plass over Leclerc med unntaket av Kina Grand Prix.

Si hvis for eksempel Carlos Sainz ikke hadde stått over løpet i Saudi-Arabia og fortsatt trenden med å fullføre foran sin lagkamerat, ville han nå hatt 84 poeng mot Leclercs hypotetiske 73. Sletter man også Leclercs dårligste resultat (12 poeng) ville Sainz fortsatt vært foran med fem poeng.

Med andre ord; basert utelukkende på årets resultater så langt, har Sainz så langt vært Ferraris sterkeste kandidat.

Det er også Charles Leclerc fullstendig klar over, noe han også innrømmet foran løpet i Kina.

— I Bahrain er det vanskelig å sammenligne resultatene fordi jeg hadde noen problemer, og jeg syns selv jeg hadde en bra helg med unntak av det. Men de siste to løpene har han bare vært sterkere enn meg, sa Charles Leclerc i pressekonferansen før Kina Grand Prix.

Slik har det utspilt seg over årene

Tallene viser også at Sainz hadde en nokså god start på fjoråret. Etter de første fem løpene lå spanjolen 10 poeng foran Leclerc. Da 2023 var over skilte det kun seks poeng mellom de to i favør Leclerc. I 2021 da Sainz første debuterte for Ferrari slo han Leclerc med 5,5 poeng.

Det eneste året Leclerc egentlig har «knust» Sainz i samme bil var 2022-sesongen. Da fullførte monegaskeren sesongen på en andreplass i VM, 62 poeng foran sin lagkamerat.

En konklusjon man derfor kan trekke er at Sainz og Leclerc er to svært konsekvente førere som det skiller svært lite på etter et endt år. 

Dog oppstår noen av problemene mellom de to på banen der ingen av førerne er villige til å gi seg i kamper som teoretisk kunne gitt flere poeng på sikt.

Skal man tro de to Ferrari-førerne er tonen god av banen tross at aggresjonsnivået er skrudd opp på banen.

— Vi fighter mer... Han fighter meg mer enn han fighter noen andre, sa Leclerc på teamradioen etter sprintløpet under Kina Grand Prix.

Til tross for at teamradioene mellom de to førerne tidvis kan bli noe følelsesladd, er det ingen intern konflikt i teamet, skal man tro et intervju med Leclerc fra fjoråret.

—  Utenfor bilene vet vi hvordan vi skal jobbe bra sammen, og vi kommer godt overens fordi vi deler mange av de samme interesene, sa Charles Leclerc til Motorsport.com i fjor.

— Vi har et bra forhold til hverandre, understrekte han i samme intervju.

Hvorfor vrake Sainz?

Selvsagt er tall og resultater alltid opp til subjektiv tolkning, men statistikken lyver aldri. Det objektive synspunktet på de to Ferrari-førerne fra de siste tre årene er at de er svært like med unntaket av én sesong. Ser man bort fra 2022-sesongen har de begge slått hverandre én gang hver med på det meste seks poengs margin.

Én mulighet for at valget gikk i favør Leclerc kan ha vært nettopp fordi han hadde den sterke 2022-sesongen. Det kan også være fordi Leclerc generelt er en bedre egnet kandidat for teamet tatt sikte i utviklingen av bilen, og muligens fordi monegaskeren har vært lengre i Ferrari-systemet.

Basert på tallene er det hvert fall vanskelig å utelukke at resultatene i seg selv er hovedårsaken til Sainz-vrakingen.

Fortsatt ikke utenkelig for 2025

Det er vanskelig å forestille seg et 2025 uten Carlos Sainz på startlistene neste år, og det er utvilsomt at de andre lagene har lagt merke til hvilken kandidat som nå er tilgjengelig.

Aller først kan man ta sikte i Saubers førerkontrakter – og det som kan bli det mest realistiske valget for spanjolen. Både Valtteri Bottas og Guanyu Zhous kontrakter går ut etter 2024-sesongen. Sauber har allerede også tette bånd med Audi-konsernet som skal gå inn med fabrikksatsing fra 2026-sesongen.

Carlos Sainz Sr. i samtaler med Mattias Ekström under et terrengløp i Morocco i fjor.

Sainz og Audi er også allerede synonymt, da med pappa Carlos Sainz Sr. som kjører terrengrally for bilmerket. Sauber og Audi har også en fordel der de kan starte ferskt med to nye førere fra 2025 og bygge erfaring frem til 2026 der det vil telle mest.

Eventuelt er det ikke utenkelig at Bottas og Sainz kan bli Saubers duo fra neste år.

Løsning nummer to for Carlos Sainz Jr. er at han kan ta over sete til Sergio Perez i Red Bull. Sainz var frem til 2017 Red Bull-junior og var lagkamerat med Max Verstappen i Toro Rosso (nå RB, journ. anm.) da de begge debuterte i 2015.

Den største utfordringen som vil følge med en Red Bull-retur er at han vil ende opp som Max Verstappens lagkamerat igjen, og en posisjon det ikke er utenkelig han vil bli nedprioritert til fordel Verstappen.

Skal man tro Red Bull er det også samtaler i gang med Sainz angående neste år.

— Vi er i samtaler med Carlos. Men Carlos har også et veldig lukrativt tilbud fra Audi og vi kan ikke slå det, sa Helmut Marko til Kleine Zeitung.

Powered by Labrador CMS