
Mot tidenes verste sesongstart i en Red Bull
Siden 2005 har ingen andre Red Bull-førere hatt en mer begredelig start på sesongen enn Liam Lawson, ifølge tall Parc Fermé har sjekket ut.
FORMEL 1: Red Bull Racing har eksistert nå i 20 år, og har gjennom to perioder vært det klart dominerende teamet. Ofte dominert av spesielt én klar førstefører, mens nivået på andreførerne har variert.
I tillegg har de utvist særdeles lav terskel for å sparke ut andreførere som ikke leverer, i alle fall sammenliknet med andre team på Formel 1-griden. Og følger vi Liam Lawsons nokså trange fødsel på sin permanente Formel 1-karriere, så kan vi allerede etter to løp se at det brenner det et himmelblått lys for newzealenderen.
Klart svakeste
18. plassen på kvalifiseringen i Australia ble fulgt opp med et brutt løp. Deretter havnet han desidert sist på sprintkvalifiseringen, en plass han også kopierte til den ordinære kvalifiseringen for Kina Grand Prix.
Med andre ord har Lawson nå en gjennomsnittlig kvalifiseringsplassering på 19, eventuelt 19,33 om vi inkluderer sprintkvalifiseringen. Det er det klart dårligste fra en Red Bull-fører målt etter kvalifiseringsinnsats.

Den nest dårligste på lista er Daniil Kvyat fra 2016, med en snittplassering på 16,5 etter to kvalifiseringer. Deretter Pierre Gasly med en snittplass på 15 fra 2019. Max Verstappen har en snittplassering på 12 fra 2017, men der godskrives nederlenderen for motorproblemene som ga ham 19. plass i kvalifiseringen i det andre løpet det året. Også der i Kina forøvrig.
Fellesnevneren for de to foregående svake startene på sesongene er at tålmodigheten begynte å renne ut for Red Bull. Innimellom disse statistikkene finner vi altså David Coulthard fra 2006 og 2007 med et snitt på 12. plass og 16. plass i bunnsjiktet av kvalifiseringsresultater i en Red Bull - altså helt i startgropa i en fase hvor Red Bull ikke var noe topplag.
Marko meget skuffet
Daniil Kvyat fikk kun tre løp for Red Bull i 2016 før han ble erstattet av Max Verstappen i det velkjente Spania Grand Prix det året, der Verstappen vant på første forsøk og ble tidenes yngste løpsvinner i Formel 1.
Pierre Gasly fikk noe lengre levetid i 2019, men heller ikke han fikk bli ut sesongen. Han fikk 12 løp før det var takk for farvel til Red Bulls A-lag til og med sommerpausen, der han ble erstattet av Alexander Albon da høstsesongen begynte på Spa-Francorchamps.
Red Bulls seniorrådgiver Dr. Helmut Marko, som har båret det store ansvaret for Red Bulls juniorprogram, mener ikke Lawson har noen unnskyldning
– En rask bil er alltid vanskelig å kjøre, slår han fast etter lørdagens kvalifisering i Kina, og la til:
– Det var skuffende, og vi må gå gjennom og analysere alt samme, også får vi se. Alt handler om hvordan du presterer, og han leverte ikke, slår østerrikeren fast.

Ingen unnskyldninger fra Lawson
Lawson selv er smertelig klar over historikken i Red Bull med tanke på hvilken situasjon han har satt seg selv i.
– Jeg foretrekker å si at det vil komme seg med tiden. Men det har jeg ikke tid til. Dette er noe jeg må kunne beherske, innrømmer Red Bulls nysignerte annenfører for sesongen.
TV-bildene viser klart at Lawson sliter med å være komfortabel med bilen. Mange tilfeller av korrigeringer, overstyringer og relativt passiv kjøring gjør at differansen mot Verstappen blir enorm. Marko har påpekt at Lawson ikke bør være mer enn tre tideler bak Verstappen. Enn så lenge er han i gjennomsnitt 0,83 sekunder bak Verstappen i Q1 på deres tre hittil kvalifiseringsøkter.
– Det er kun bilens karakteristiikk, og hvordan bilen fungerer. Det er klart at om Max er i stand til å kjøre den, så bør jeg også være i stand til å ha kontroll på den også. Det er klart et veldig lite vindu. Og det er tøft, vet du. Det er vanskelig å kjøre og komme inn i det vinduet, erkjenner Lawson.

Knuses av Racings Bulls-gutta
Hva så med de andre Red Bull-kontraktsfestede førerne i Racing Bulls? Både Yuki Tsunoda og Isack Hadjar har levert klart bedre resultater.
Fordelt på Australia-kvalifisering, samt sprint- og ordinær kvalifisering i Kina, så har Tsunoda levert 5. plass, 8. plass og 9. plass med et snitt på seks tideler tregere Q3-tid enn Verstappen, som gir et snittplassering på litt over 7. plass.
Hadjar har på sin side tatt 11. plass, 15. plass og 7. plass på årets hittil tre kvalifiseringsforsøk, men i de beste kvalifiseringspassene har han et snitt på bare tre tideler tregere enn Verstappen. Og dette sier Verstappen selv om Lawson-innsatsen.
– Om du ser på Liam i Racing Bulls, så var han ganske lik som Yuki. Det var ikke stor forskjell mellom dem. Om det var, så ville nok ikke teamet valgt Liam. Og nå er forskjellen plutselig veldig stor, mens de to andre er ganske nærme meg. Så det sier jo noe. Men når jeg snakker med Liam, så er Racing Bulls-bilen definitivit enklere å kjøre enn vår bil, sier Verstappen.