Middels norsk dag i verdens største mesterskap for GT3-biler
Fire nordmenn var atter en gang på plass i den europeiske GT World Challenge-serien, men ingen av dem hadde altfor mye å rope hurra for etter sekstimersløpet på Paul Ricard.
RACING: Med nærmere 60 biler i GT3-kategorien er SRO-mesterskapet GT World Challenge Europe å regne som ett av de tøffeste langdistanseseriene i verden innenfor GT-racing, også med verdensmesterskapet tatt i betraktning.
Men foruten at toppførerne kjemper om totalplasseringene, så er det også flere underlagte cuper basert på FIAs lisensgradering, og Norge er representert i tre av kategoriene. Sist helg ble den andre runden av langdistansevarianten kjørt på franske Paul Ricard, fire nordmenn var på plass i tre kategorier.
For de profesjonelle førerne kjører Dennis Olsen sammen med Thomas Preining og Laurin Heinrich for kundeteamet Rutronik. Men etter massive punkteringer på de aller fleste Porsche-bilene valgte de å bryte løpet etter 96 runder, i likhet med flere andre merkeskolleger.
I sølvcupen er unggutten Magnus Gustavsen representert sammen med Mercedes-teamet Madpanda Motorsport, og de hadde en sensasjonell andreplass fra Monza å følge opp. Det ble en hederlig 22. plass totalt på resultatlisten, men i sølvcupen måtte de nøye seg med en femteplass.
I bronsecupen har vi to nordmenn til start. Marius Nakken og hans Dinamic Motorsport fullførte løpet imotsetning til flere av Porshce-kollegene, men det ble ingen topplassering denne gang. De endte på en åttendeplass i klassen og 28. plass totalt sammen med teamkameratene Philipp Sager og Ben Barker. Anders Buchardt og hans BMW-team Walkehorst Motorsport måtte bryte etter bare 21 runder med tekniske problemer.
Saken du akkurat har lest er åpen også for de som ikke abonnerer. Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!