Nytt team, nye dekk og nye «BoP-folk» – dette tenker Dennis før sesongstarten i DTM
Han representerer Porsches viktigste kundeteam, og de stiller med en helt ny bil for sesongen. Skal det være Dennis Olsens tur denne sesongen?
RACING: DTM regnes altså for å være verdens kanskje tøffeste racingserie i sin kategori, altså enkeltførere i sprintløp med med GT3-biler. I utgangspunktet var dette en serie bygget for standardbiler etter det tyske nasjonale reglementet, men de siste sesongene gikk de altså over til den internasjonale vellykkede GT3-kategoriseringen i påvente av en elektrisk framtid.
Dennis Olsen gjorde det tidvis svært godt i sin debutsesong i fjor, med blant annet tre pallplasser hvorav den ene ble den historiske seieren på Spa-Francorchamps. I denne perioden gikk han fra å være akterutseilt sammenlagt til å bli en medaljekandidat, men en uheldig sesongavslutning - deriblant med hans styggeste krasj i karrieren noen sinne, på Hockenheim - gjorde at han bare ble nummer ti totalt til slutt.
Tre nye baner
Denne sesongen er nordmannen revansjesugen, med en klar ambisjon. Han skal kjempe om gullet, i kamp mot flere av verdens desidert beste førere innenfor asfaltracing. Nytt av året er også team, der fjorårets team SSR Performance har gått over til Lamborghini.
I stedet skal Dennis kjøre for Manthey-teamet, som regnes for å være Porsches kanskje viktigste kundeteam i GT3-racing. Teamkamerat blir Thomas Preining, om også har vært mangeårig fabrikkfører for Porsche.
– Ja, vi får se da, sier Dennis Olsen lurt, etter å ha levert relativt kurrante rundetider på de første testpassene fra Oschersleben som er vertskapet for sesongstarten i DTM.
– Vi så i fjor at selv med en tøff start, så var det ikke over. Jeg tok mange poeng på midten av sesongen, så det er muligheter. Samtidig er det jo forskjellige styrker på bilene og forskjellige baner hvor bilene er raske på, sier 27-åringen.
Raske baner som Imola og Spa-Francorchamps er byttet ut til fordel for litt mer knotete baner som nettopp Oschersleben og Sachsenring. Nederlandske Zandvoort er også inne, mens portugisiske Portimao er ute. Ikke helt ukjente baner for Olsen, som har kjørt her under den tyske Carrera-cupen fra 2016 og 2017.
Ellers er kalenderen som før med det klassiske gateløpet på Norisring i Nürnberg, det kjøres løp på sprintkonfigurasjonen til Nürburgring, mens rovalen til Sachsenring fortsetter i likhet med velkjente Red Bull Ring i Østerrike, mens klassiske Hockenheim atter en gang er sesongavslutningen.
Endringer i BoP-strukturen
Ingen baner med de enorme raske partiene som har vært Porsches store svakhet, noe Olsen naturlig nok tenker at er en fordel. Selv om de har helt ny bil for sesongen, så er mye av grunnfilosofien den samme. Samtidig vil utjevningskonseptet med såkalt «Balance of Performance» alltid være en debatt, selv om Olsen har mer tro på årets konsept.
Dette er en prosedyre for å utjevne forskjellene på bilene, ettersom de er bygget på svært forskjellige filosofier innenfor måte motorstørrelse og dertil motorytelse, samt at bilene også har helt ulike karakteristikker i selve konstruksjonen og geometrien.
Det er nemlig SRO som står for BoP-justeringen, og ikke DTM selv. SRO er den største promotoren av GT-racing verden over, noe Olsen da er svært positiv til.
– De har aller flest bilen i verden til å hente data fra, da de har masse mesterskap rundt omkring i hele verden. Så sånn sett er det de som er best på dette og som har mest data. Samtidig skal vi fortsatt være forsiktige på test og trening, men jeg tror det blir mye mer rettferdig. I tillegg har ikke vi mest effekt, og bilen fungerer godt i svingene, så en del andre biler vil være mye mer sensitive på spesielt senking av effekten, sier Olsen.
Nye dekk
Et annet nytt element er dekkene. Michelin er ute, og inn kommer Pirelli. Det betyr også en annen karakteristikk på dekkene som førerne på ta hensyn til.
– Reglementet er også litt annerledes ved at vi har ett sett dekk ekstra, samt at topp fem i kvalifiseringen må starte løpet med dekkene de brukte i kvalifiseringen. Hovedforskjellen på dekke i løpssammenheng er at vi bruker mye lenger tid å få optimal temperatur i dekkene. Før kunne vi «undercutte» biler på brukte dekk, men det har man ikke nubbesjans til her.
– Så hva man gjør på utrunden og første runden har veldig mye å si. Også fordi dekktrykket er veldig lavt, ettersom vi ikke har dekkvarmere, så kan vi også være mye mer sårbare for punkteringer, slår han fast.
DTM kjøres med to treninger fredag, før det kjøres kvalifisering og løp samme dag - med to tellende løp til sammen gjennom lørdag og søndag.