Rally Monte-Carlo, shakedown:
Loeb imponerer mens Hyundai sliter
Dette er den foreløpige fasiten etter at VM-teamene for første gang har kunnet sammenliknet fart og tider direkte opp mot hverandre.
RALLY: Torsdagens shakedown av Rally Monte-Carlo markerte starten på en helt ny og ekstraordinær æra i internasjonal rallysport der de nye hybridbilene ble introdusert for første gang, klappet og klare i full VM-drakt.
Fabrikantene Toyota og Hyundai samt det privatdrevede Ford-teamet M-Sport har de siste månedene drevet iherdig testing og utvikling av deres nye Rally1-biler som tar over arven etter WRC-epoken som varte fra 1997 til 2021.
Rally1 er altså den nye toppklassen med nye modeller hvor det mest markante trekket er at elektrisitet er introdusert i rallysportens toppklasse for første gang, med en hybridmotor som ved full modus yter godt over 500 hestekrefter.
Toyota og Hyundai viderefører deres eksisterende modeller, bare i den nyeste generasjonen i henholdsvis GR Yaris og i20 N, mens M-Sport introduserer Puma som tar over etter ti år med Fiesta som deres modell.
Loeb raskest i to av tre forsøk
Shakedown startet 9:30 norsk tid, og de aller fleste har gjennomført tre prøverunder. Ikke overraskende var det regjerende Sebastien Ogier som toppet listene etter de tre første forsøkene med tiden 1:50,4. Franskmannen, som tok sin åttende VM-tittel i fjor, trapper ned karrieren denne sesongen og kjører kun utvalgte løp, deriblant Rally Monte-Carlo som er ett av hans favorittløp.
Men - det er ikke Ogiers bestetid som er det mest oppsiktsvekkende. For på de to første gjennomkjøringene var det hans landsmann og navnebror - Sebastien Loeb - som var klart raskest.
Loeb har i utgangspunktet gitt seg på toppnivå han også, men 48-åringen med ni VM-titler i lomma holder fortsatt koken og er engasjert av M-Sport til å utvikle både bil og sjåfører denne sesongen, og viser altså fortsatt at det bor et godt tempo i han. Bestetiden hans til slutt holdt imidlertid til en andretid, halvsekundet bak Ogier. Forårets sølvmedaljør, Elfyn Evans, tok tredjetiden, ett sekund bak Ogier.
Beskjeden Solberg-åpning
Med norske øyne er det knyttet størst interesse for Oliver Solberg, som riktig nok representerer Sverige i Rally-VM grunnet hans svenske statsborgerskap. Den norsk-svenske 20-åringen plasserte seg dog sist blant Rally1-feltet som inneholder totalt 11 biler.
Han er dog på ingen måte hektet av og er bare to tideler bak Ott Tänak som er nest sist på samme tid som Kalle Rovanperä, som igjen er ytterligere ett tidel bak Toyotas Takamoto Katsuta.
Deres teamkamerater Thierry Neuville endte på en fjerdeplass, 1,8 sekunder bak Ogier, så etter shakedown-tidene å dømme virker det som at Hyundai har mest å jobbe med inn mot den første VM-runden.
I WRC 2 deltar Andreas Mikkelsen som har med seg landsmannen Torstein Eriksen i høyrestolen for første gang. De har i skrivende stund ikke gjennomført shakedown enda. Andre regelmessige WRC 2-nordmenn som Mads Østberg og Ole Christian Veiby er ikke å finne til start i helgens sesongåpning i Rally-VM.