Legenden Loeb (47) parkerer resten av verdenseliten
Tre etappeseire av tre mulige fredag. Sebastien Loeb ser ikke ut til å bli for gammel for ny rallyteknologi.
RALLY: «De gamle er eldst» er et nærmest oppbrukt uttrykk i både rally og all annen idrett. Når erfaring og rutine trumfer ungt talent og upåklagelig pågangsmot så slår dette gjerne ut på resultatlistene, spesielt i et løp som Rally Monte-Carlo.
Tre av seks fredagsetapper er gjennomført, og på samtlige er det ingen ringere enn den nidoble verdensmesteren Sebastien Loeb som topper listene. Ny bil og ny kartleser for anledningen, men ingenting stopper den franske 47-åringen å dominere det samme løpet som han også gjorde for 20 år siden.
Det var navnebror og regjerende verdensmester Sebastien Ogier som ledet etter torsdagens to kveldsetapper, og holdt denne ledelsen til og med SS4, selv om Loeb knappet innpå med sine etappeseire.
Ogier slet enda mer på SS5, dagens tredje etappe, samtidig som Loeb holdt jevn fart og tok et spesielt stort jafs helt på tampen av etappen hvor det var på sitt glatteste og mest krevende. Han tok 15,8 sekunder alene på landsmannen på etappen, og tok med det et jafs av en tetposisjon med 10,6 sekunder ned til Elfyn Evans som klatret opp til andreplass.
Stortrives i ny rallybil
Det er åpenbart at Loeb trives godt i gjesterollen han har fått hos M-Sport, og ikke minst trives godt med sin nye hybridbaserte Ford Puma Rally1, med Isabelle Galmiche som erstatter for Daniel Elena i høyrestolen.
– Jeg satset veldig hardt gjennom hele formiddagen, og bilen er bra. Jeg har en veldig god følelse med denne bilen, så jeg fortsetter å satse. Det var krevende på isen, men grusenotemannskapet gjorde en veldig god jobb, så jeg har prøvd å satse fra start til slutt, oppsummerte Loeb etter målgang før dekkbyttepausen nå midt på dagen, som erstatter en ordinær service som førerne må vente med til slutten av dagen.
Loeb er den ubestridte største rallyføreren i VM-sirkuset gjennom tidene. Han tok intet mindre enn ni VM-titler på rad fra 2004 til 2012, og har siden kun kjørt sporadisk. I 2018 gjorde han tre innhopp med Citroën, og presterte å vinne Rally Spania samme år. I 2019 og 2020 gjorde han også noen løp som tredjefører for Hyundai, med to tredjeplasser som sitt beste.
Han har totalt 79 seire på CVen og 40 øvrige pallplasser. Statistikken for etappeseire fortsetter åpenbart å øke, og tallet er nå totalt 928 av dem siden han tok sin første etappeseier i Rally San Remo i 2001.
Solberg sliter - Mikkelsen har kontroll
Med norske øyne er det stor interesse for Oliver Solberg, som riktig nok kjører under svensk flagg. Årets sesongåpning er hans første løp som offisiell fabrikkfører i kraft av tredjebilen til Hyundai, men 20-åringen sliter veldig og ligger sist av de toppklassede bilene.
Utover å slite med å finne godfølelsen i bilen, så sliter Solberg også med røykutvikling inne i bilen - uten at det er kommet fram hva som forårsaker dette. Solberg og kartleser Elliot Edmondson ligger nå over to minutter bak Ogier når tre etapper gjenstår fredag.
I WRC 2 har vi med Andreas Mikkelsen som for første gang har Torstein Eriksen i høyrestolen. Begge de regjerende WRC 2-mesterne fra 2021 har åpnet solid og har en ledelse på 3,9 sekunder til Stephane Lefebvre, som ikke har satset nevneverdig i VM de siste årene. Det var Eric Camilli som ledet klassen fram til SS5, men han tapte over to minutter på den siste etappen før pausen etter at han skadet høyre hjuloppheng foran.
Parc Fermé kommer med mer fra Rally Monte-Carlo utover fredagen og resten av helgen.