Saudi-Arabia styrker sin egen synlighet i internasjonal idrett:
Krever strengere tiltak fra Formel 1 overfor arrangørene
Saudi-Arabia er synonymt med de fleste idretter om dagen, og landet er allerede tungt involvert i Formel 1 på en rekke måter. Nå forventer Amnesty International at det stilles høyere krav til arrangørlandene.
FORMEL 1: Saudi-Arabia intensiverer sin tilstedeværelse i en rekke idretter om dagen. Blant annet har landets egne LIV golf har inngått et samarbeid med PGA-touren, en rekke profilerte fotballspillere har gått til Saudi-arabiske klubber de siste ukene, og denne uken ble det også klart at ATP-touren i tennis har hatt «positive samtaler» med det statlige investeringsfondet.
I Formel 1 er landet representert ved Saudi-Arabia Grand Prix i Jeddah som har blitt kjørt de siste tre sesongene, og som har en kontrakt som løper ut 2030. De er også tungt inne ved det statlige oljeselskapet Aramco som er en av totalt seks «globale sponsorer». Politisk rådgiver i Amnesty Norge, Frank Conde Tangberg, er klar på at grunnen til at saudiarabiske myndigheter tar så stor plass i sporten er for å bedre sitt problematiske omdømme, og at Formel 1 ved sin involvering med landet bidrar til dette.
– De har tydeligvis enorm tillit til at idretten vil fungere som en døråpner som gjør at folk glemmer drapet på Jamal Khashoggi, den humanitære katastrofen de har bidratt til i Jemen, at kvinner fortsatt er underlagt et vergesystem, at antallet henrettelser har økt dramatisk de siste årene eller at folk idømmes stadig strengere straffer for fredelige ytringer på nett. Formel 1 er en populær sport som, gjennom sin assosiasjon til Saudi-Arabia, bidrar til å fremme omdømmet til landet og dets statlige selskaper, forteller Tangberg til Parc Fermé.
Etterlyser menneskerettspolicy
I vinter rapporterte i tillegg Bloomberg om at det statlige investeringsfondet ønsket å kjøpe hele Formel 1 for svimlende 20 billioner dollar. Saudi-Arabias sportsminister prins Abdulaziz bin Turki Al Faisal har uttalt at de rapportene var ren spekulasjon, mens Formel 1 på sin side aldri har kommentert rapportene.
– Jeg har ikke innsikt i hvorvidt Saudi-Arabia fortsatt ønsker å kjøpe Formel 1, men vi vet at det eksisterer en reell mulighet for at de kan kjøpe hele sporten. Dessverre har ikke FIA noen menneskerettspolicy, men som paraplyen for bilsport haster det at de får dette på plass slik at de stiller krav til aktørene som ønsker å operere innen bilsport, sier Tangberg.
Sportsministeren kunne ved samme anledning bekrefte at landet er åpne for å arrangere to løp årlig når banen i Qiddiya, som har vært under konstruksjon siden 2019, blir klar i enten 2027 eller 2028. Qiddiya er et svært omfattende prosjekt som nå konstrueres utenfor hovedstaden Riyadh, og Formel 1-banen er bare en av flere brikker som skal på plass. Målet er å sikre seg nye inntekter og dermed gjøre landet mindre avhengig av oljeinntekter i fremtiden.
Viaplays Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen mener også at det er grunn til å være skeptisk til økt involvering i sporten fra saudiarabisk side, men han tror samtidig ikke at det er realistisk at landets ønske om to årlige løp på kalenderen vil gå i oppfyllelse.
– Jeg tror ikke det blir aktuelt med to løp i Saudi-Arabia. Det er allerede kontroversielt at det er fire løp i Midt-Østen i dag, både fordi det er på et begrenset geografisk område og på grunn av landenes forhold til menneskerettigheter. Så et løp til, kanskje på bekostning av en tradisjonell bane, tror jeg ikke kommer til å skje, forteller Gulbrandsen til Parc Fermé.
Aramco «fueler» Aston Martin til suksess
Der Saudi Arabias statlige investeringsfond altså kjøper seg inn både her og der i idrettsverden om dagen finner vi faktisk et unntak hos McLaren hvor de nå har solgt seg ut, noe som gjør at et annet kontroversielt land, Bahrain, står igjen som den klart største aksjonæren i teamet.
I Aston Martin er dog situasjonen en annen etter at investeringsfondet gikk inn med intet mindre enn 650 millioner dollar i fjor sommer, noe som gjør landet til den nest største aksjonæren i teamet med 16,7 prosent eierskap, kun slått av Lawrence Stroll. Aramco er også tittelsponsor og følgelig svært profilert utad.
Aston Martin har vært årets store overraskelse, og selv om Red Bull har vunnet alle løpene så langt i år er det Aston Martin som har vært nærmest å utfordre de regjerende verdensmesterne. Det var på ingen måte forventet, og det skjer altså blant annet etter solide investeringer fra det saudiarabiske investeringsfondet.
– Penger er alltid veldig avgjørende for suksess i F1, så ja, Saudi-Arabias involvering i Aston Martin har gitt resultater. Vi skal være kritiske til Saudi-Arabias politikk og deres pengebruk, og jeg anerkjenner at Amnesty International vet mye mer om dette enn meg. Samtidig pågår det en reform i Saudi-Arabia, som så vidt jeg kan forstå tar landet i en positiv retning, og investering i sport er en del av landets liberalisering, slik jeg har forstått det, sier Gulbrandsen.
Tangberg i Amnesty Norge kan også konstatere den samme tendensen, selv om han altså er kritisk til måten landet involverer seg i blant annet Formel 1 for å bedre eget omdømme.
– Kronprins Mohammed Bin Salman tar, på noen områder, Saudi-Arabia i nye retninger, etter råd fra diverse konsulentselskaper. Fra å forby en rekke former for underholdning har man nå ambisjoner om å gjøre Saudi-Arabia til et land som satser på idrett, konserter og andre kulturarrangementer. Kvinner tillates større grad av valgfrihet når det gjelder klær. Man investerer mer i et slags fredsdiplomati, og Mohammed Bin Salman har nylig vært på sin mest offentlige turné siden drapet på Jamal Khashoggi for å sikre landet World Expo 2030. Han er også opptatt av at flere selskaper skal flytte hovedkvarterene sine til landet, forteller Tangberg om situasjonen i landet.
Og apropos mektige aksjonærer har Lance Strolls sete i teamet nesten ikke blitt diskutert de siste årene som en følge av at hans far er teamets eier og følgelig den største og mektigste aksjonæren.
Men etter at Aston Martins prestasjoner har forbedret seg betraktelig denne sesongen, og den relativt betydelige avstanden fra Fernando Alonso ned til Lance Stroll har kommet til syne, blir kanadierens fremtid nå i større grad diskutert.
Gulbrandsen vet ikke om Saudi-Arabia kan spille en rolle for hvem som skal kjøre sammen med Fernando Alonso i Aston Martin eller ikke, men isolert sett legger han ikke skjul på at han ikke er noen fan av betaltførere i Formel 1.
– Vet ikke, men jeg håper det. Jeg tror Aston Martin ville ha gjort det bedre i konstruktør-VM med en annen fører enn Stroll, og således fått mer i premiepenger. Og F1 bør være mer profesjonelt enn at man får kjøre fordi far er majoritetseier, mener jeg.