Kontraktkrigen til McLaren har satt ordentlig fyr på silly season i to ulike mesterskap
McLaren har de siste ukene vært en smeltegryte av kontroversielle kontrakt-tvister.
FORMEL 1/INDYCAR: Det hele startet med situasjonen der spanske Alex Palou angivelig skulle kjøre enda et år for Chip Ganassi Racing i IndyCar, før han selv avkreftet det og McLaren kom med en kontrapressemelding om at han skulle kjøre for de neste år.
Det tok selvsagt internettet med storm for de som fulgte IndyCar. Men det som ble oppfattet som en engangshendelse skjedde igjen.
Du kjenner sikkert allerede til historien der Oscar Piastri ble kunngjort som Alpines nye fører da det ble klart at Fernando Alonso beveger seg over til Aston Martin neste år. Vel, Piastri avkreftet det kort tid etter og siden har internett eksplodert på ny.
— Alpine var sikre på at Alonso skulle fortsette å kjøre for teamet, de snakket om at etter Formel 1 så skulle han kjøre langdistanseracing for Alpine. De hadde lagt en plan fremover så de bygde opp Alonso. Jeg tror de var så sikre på det at de lette etter et sted å plassere Piastri neste sesong allerede, ideelt sett et sted hvor han kunne kjøre noe, sier Formel 1-ekspert Stein Pettersen i Viaplays Debrief-show.
Full forvirring
Piastri og Alpine-bråket har snudd førerkabalen i Formel 1 på hodet. Ryktene sier at Piastri er på vei til McLaren, samtidig som teamet og Daniel Ricciardo tidligere har kunngjort at han skal fortsette hos de til neste år.
— Daniel Ricciardo (@danielricciardo) July 13, 2022
— De har nok vært ute å søkt etter plasser hvor han kunne lånes ut, og det er mulig at det er det som har åpnet den muligheten i kontrakten til Piastri når Alpine ikke kunne tilby han det på dette tidspunktet. Men det er et ganske tøft spill av Mark Webber og Piastri, fortsetter Pettersen
Men også i IndyCar er døren sparket på vidt gap. Vår svenske venn Felix Rosenqvist kunngjorde sammen med McLaren tidligere i juni at han skulle kjøre for teamet neste år, men det ble aldri klart om Rosenqvist skulle kjøre enda et år i IndyCar eller hos McLarens nyetablerte Formel E-team.
Nå har det blitt avslørt gjennom nettavisen The Race at Rosenqvist ikke er bundet hos McLaren, verken i IndyCar eller Formel E, selv om de offisielt har sagt at den svenske føreren har en flerårig avtale som strekker seg forbi 2023.
Samtidig er det varslet en rettsak mellom Alex Palou og Chip Ganassi Racing ettersom sistnevnte mener at Palous ønske om å kjøre hos McLaren neste år er et brudd på deres kontrakt.
Så hva skjer egentlig?
Det er ikke lett å vite hva som foregår hos McLaren om dagen og hva det betyr for disse førerne. For å bryte situasjonen ned har vi laget en kort oppsummering;
Om Felix Rosenqvist skulle få et annet tilbud og blir i IndyCar, men for et annet team, mister McLaren en potensiell toppfører i Formel E eller IndyCar.
Vinner Chip Ganassi rettsaken mot Alex Palou, vil ikke spanjolen kunne kjøre for McLaren-teamet. Skulle Rosenqvist samtidig godta et nytt tilbud står McLaren med en fører mindre i både IndyCar og Formel E.
I Formel 1 ser plassen til Daniel Ricciardo i McLaren meget utrygg ut. Etter at Fernando Alonso kunngjorde at han går til Aston Martin neste år åpner det seg et nytt sete hos Alpine. Det franske teamet har gått ut og sagt at fjorårets Formel 2-mester Oscar Piastri skal kjøre for de.
Piastri avkreftet dette i en egen tweet like etter. Ryktene sier at den unge australieren skal kjøre for McLaren neste år og mye tyder på at en avtale er svært nært forestående.
Det er vanskelig å si noe om hva det vil bety for Daniel Ricciardo om det viser seg at han faktisk mister setet sitt neste år. De to klareste alternativene er å kjøre ett år i IndyCar dersom Rosenqvist skulle finne et nytt team, samtidig som Palou taper rettsaken.
Det andre og mest sannsynlige alternativet er at Ricciardo vil returnere til Alpine-teamet som han tidligere har kjørt for, da under navnet Renault.