Mats Peder Hvambsahl har hatt grunn til å juble i nasjonalklassen. I 2025 sikter han mot toppklaasen.

Klar for toppklassen etter 27 år i Volvo

Siden debuten i 1997 har Mats Peder Hvambsahl kjørt Volvo. I 2025 blir det noe helt nytt når 51-åringen tar steget opp i toppklassen i norsk rally. 

Publisert

RALLY: To ganger har Mats Peder Hvambsahl blitt norgesmester i nasjonalklassen med sin Volvo 940. Etter en rolig sesong var planen å satse på ny suksess i den klassen i 2025, men slik blir det ikke. 

RALLY: To ganger har Mats Peder Hvambsahl blitt norgesmester i nasjonalklassen med sin Volvo 940. Etter en rolig sesong var planen å satse på ny suksess i den klassen i 2025, men slik blir det ikke. 

Hvambsahl tar nemlig turen fremover i feltet i det han hopper inn i en R5-bil for første gang. Tidligere i høst kunne Marius Bermingrud fortelle til Parc Fermé at han skulle leie ut sin Ford Fiesta i 2025, og nå er det klart at det er Hvambsahl som skal rulle inn i toppklassen i norsk rally.

 – Det blir artig det! Det er jo en drøm som går i oppfyllelse, forteller Mads Peder Hvambsahl til Parc Fermé.

Fikk sjansen

Drømmen om å teste ut tilværelsen i en R5-bil har vært til stede hos Hvambsahl i lang tid uten at det forelå noen umiddelbare planer om realisering. Denne drømmen ble også tema da Bermingrud stilte ut bilen sin på en rallysamling i Hokksund. 

– Så ringte Marius og lurte på om jeg var interessert i å få oppfyllt drømmen min, forteller Hvamsahl. 

Det er i denne bilen Mats Peder Hvambsahl skal prøve seg til vinteren. Her er Marius Bermingrud i aksjon under Rally Hadeland tidligere i år.

Da tok det ikke lang tid før Hvambsahl, som egentlig var i gang med å forberede Volvoen til sesongstart, hadde bestemt seg. Familien var ikke uventet med på laget. 

– Jeg trengte ikke mange dagene på meg før jeg var ganske så klar. Når sjansen bød seg måtte jeg jo ta den, og det var et par hjemme også som dytta på litt og mente at det var ikke noe å lure på, forteller Hvambsahl. 

Viktig sparringspartner

Foreløpig er det klart at Hvambsahl skal teste bilen og kjøre smådølsprinten, før de to første NM-rundene venter med Sigdalsrally og Rally Finnskog. 

– Da får jeg muligheten til å få prøvd meg litt og få sett om jeg har noe bak rattet på en sånn bil å gjøre.

Per nå er det ikke avklart om det vil bli kjøring også når NM-sesongen ruller videre til sommeren, men det er naturlig nok håpet om det økonomiske går i orden. 

Det er slik vi er vant til å se Mats Peder Hvambsahl, men i 2025 blir det altså ikke Volvo fra start.

– Det kommer selvfølgelig an på pengene. Det er ting på gang så jeg håper at det kan bli sommerløp også, men det er ingenting som er hundre prosent avgjort enda. Håpet er jo å kjøre, slår han fast. 

Bermingrud skal på sin side følge opplegget tett. Planen er at han selv skal teste litt og kanskje kjøre noen sprintløp, og ellers skal han være så tett på som mulig i det han selv forbereder seg til 2026. Dermed blir Bermingrud en viktig sparringspartner for Hvambsahl.

– Jeg gleder meg til å se hva vi kan få til sammen! Mads Peder er en kjernekar, og det skal bli veldig gøy å se hvordan det er å være en del av apparatet rundt, og jeg tror jeg vil ta med meg lærdom videre til egen satsing også, forteller Bermingrud til Parc Fermé.

Stor overgang

Om kort tid runder 51-åringens rallykarriere 27 år, og i alle de årene har han kjørt med bakhjulstrekk. Overgangen til firehjulstrekk og R5 blir følgelig stor også for en såpass erfaren fører. 

– Jeg har aldri i mitt liv kjørt annet enn bakhjulstrekk, så det blir jo en overgang for å si det sånn. Folk sier at den er så lettkjørt, så jeg er utrolig spent på hvor lettkjørt den er og om jeg klarer å håndtere dette. 

For det er ingen tvil om at spenningen er stor når det nå nærmer seg en helt ny opplevelse.

– Det kribler skikkelig. Jeg blir jo som en liten unge hehe! Det er julaften og bursdag på en gang det her. Det blir vanvittig spennende, avslutter Hvamsahl.

Powered by Labrador CMS