Ting har ikke gått på skinner så langt i år, men Karl Peder Nordstrand (17) lar seg på ingen måte ikke knekke av den grunn.

Karl Peder (17) ser fremover etter kostbar vinter

Det har blitt flere store regninger å betale enn det har blitt gode resultater denne vinteren. Likevel er det en positiv trend bak resultatene for Karl Peder Nordstrand, og snart ruller han i gang med nye og spennende planer. 

Publisert

RALLY: 17 år gamle Karl Peder Nordstrand har etter hvert fått mange kilometer bak seg i det latviske mesterskapet, hvor det er lov å kjøre rally med R5-bil fra ung alder. 

RALLY: 17 år gamle Karl Peder Nordstrand har etter hvert fått mange kilometer bak seg i det latviske mesterskapet, hvor det er lov å kjøre rally med R5-bil fra ung alder. 

Men på vinterstid vender Hamar-gutten hjem for å prøve seg på norsk jord, og det var også tilfellet denne vinteren. Med en Peugeot 208 lik den de raskeste konkurrentene i hans klasse kjører med stilte unggutten opp i tre løp. 

Men ser du på løpsstatisstikken er det ikke mye å skryte av. Hamar-gutten står nemlig med null fullførte løp denne vinteren. 

– Jeg har vel omtrent brutt alt som er i Norge, også har jeg bare brutt et løp i Baltikum. Så det ser ut som at jeg trives bedre der, sier Karl Peder Nordstrand med et glimt i øyet. 

Dyre krasjer

Under Sigdalsrally ble ungguttens bil påkjørt i en mye omtalt hendelse utenfor hans kontroll, etter Rally Finnskog ble det tidstap tidlig i løpet og senere trøbbel med Parc Fermé-reglementet, og sist men på ingen måter minst endte det med et ordentlig rundkast i Numedalsrally.

Se Nordstrands krasj fra Numedalsrally her:

– Det var selvfølgelig ikke planen, men det kan jo skje, for det er bare sånn rally er. Så har vi vært veldig heldig med gode samarbeidspartnere nå og god støtte fra lokalmiljøet på Hamar, men det er klart at det har jo blitt mye dyrere enn det vi forventet, forteller Nordstrand. 

Samtidig er han klar på at den siste krasjen er en koksekvens av at han har økt tempoet.

– VI er nødt til å pushe for å nå grensene også. Det er en balansegang, og det tok ganske lang tid før det begynte å skje ting, men nå har vi pusha det et steg videre og det ser man også tydelig i tempoet. 

For bak resultatene har vinteren bydd på godt tempo fra unggutten. På Finnskog tok han de resterende etappeseirene etter et tidstap på SS2, og under Numedalsrally ledet han klassen med 37 sekunder før den siste etappen. 

Nordstrand merker også fremgang sammenlignet med konkurrentene i det latviske mesterskapet.

– Tempoet har økt betraktelig sammenlignet med før. Det så vi spesielt i fjor i Paide Rally. Det går raskere sammenlignet med de andre, så det er positivt, slår han fast. 

I det latviske mesterskapet har det meste gått på skinner i R5-bilen med syv seiere og ellers gode resultater, men i Norge har det altså vært mer trøbbel. En ting er avkjøringer, men enda oftere har det blitt teknisk trøbbel. Åtte starter har så langt kun medført et fullført løp: Rally Hadeland i fjor vinter.

– Det har ikke vært så mange avkjøringer, men så har det vært så mye annet surr også, sier Nordstrand. 

Preger resten av sesongen

Når snøen byttes ut med grus og asalt vender Nordstrand blikket ut av landet igjen, men omfattende materielle skader i to av tre løp så langt i år koster. Da er det ingen hemmelighet at det vil prege resten av sesongen. 

– Det kommer definitivt til å påvirke sesongen negativt. Vi prøver å få inn mer i sponsorinntekter, men vi kan ikke bare trylle frem mer penger heller. Det vil bli mindre kilometer kjørt eller kanskje til og med færre løp. Det er konsekvensen av å kjøre ut. Det er mye penger som forsvinner både med den på Sigdal og på Numedal. 

De store kostnadene gjør at en krasj som på Numedal går inn på en ung fører som Nordstrand, men Hamar-gutten merker allerede nå at det er enklere å nullstille og gå videre.

Karl Peder Nordstrand har vist lovende tempo denne vinteren. Her fra Rally Finnskog.

– Den første gangen var mye verre enn da vi sto igjen nå på Numedal, sier han. 

Etter smellen på Sigdal har varslingssystemet RallySafe blitt diskutert. Både for å unngå unødvendige materielle skader som det Nordstrand fikk, men mest av alt for å sikre førernes sikkerhet. Nordstrand har erfaring med systemet fra løp i utlandet, og mener det må på plass også i Norge. 

– Om det er prisen det står på så blir det litt sånn «hvor høyt verdsetter du livet til et menneske?». Man kan ikke vente helt til det går ordentlig galt, så det er viktig at det blir tatt tak i før det skjer en alvorlig ulykke, sier unggutten.

Nye planer

Karl Peder fyller 18 år i sommer, og det åpner opp for en rekke nye muligheter utover det latviske mesterskapet. 

– Det har man ventet på veldig lenge, også tror jeg det har vært veldig positivt at man har fått kjørt seg inn, forteller 17-åringen, som har bursdag 14. juli.

Nå om dagen jobbes det for å få på plass de siste brikkene for hans videre program denne sesongen. 

 – At det kommer til å bli et friskt pust og en god satsing skal man ikke se bort i fra, forteller Nordstrand kryptisk, før han fortsetter:

– Opplegget i år kommer hvertfall til å bli greit. Greit pluss tenker jeg vi sier. Nå jobber vi alt vi kan med å få inn det siste av partnere for å finansiere en skikkelig bra sesong. Det ser ut som vi har grunnmuren i orden nå, også er det egentlig bare å pynte på med med topping. Det trengs, for skal jeg bli god til å kjøre så må jeg kjøre så mye som mulig. 

Og da ligger det i kortene at asfalt kan bli prioritert.

– Det er en ting vi mangler mye av og det er asfalt, så det kommer til å bli viktig om man skal bli en helhetlig og god fører, avslutter Karl Peder. 

Powered by Labrador CMS