Frank Tore tilbake på startstreken i NM etter lynrask oppbygging:
– Jeg tenkte jo at sesongen er over
Etter den brutale krasjen i Rally-EM har Frank Tore Larsen med enorm støtte i ryggen fått bygget opp igjen bilen til helgens Rally Grimstad.
RALLY: Frank Tore Larsen hadde egentlig slått seg til ro med at det internasjonale toget hadde forlatt stasjonen, men når et arrangement som Royal Rally of Scandinavia kom i stand rett over svenskegrensa med tilhørende EM-status ble han lokket ut igjen på den internasjonale scenen. Og 32-åringen viste tidligere i sommer at han på ingen måte hadde tatt turen bare for å delta. Etter dag en var Larsen nummer tre sammenlagt, kun slått av Oliver Solberg og Hayden Paddon.
Men i løpet av et lite øyeblikk gikk EM-eventyret fra himmel til helvete. Lørdag morgen ble Larsen sammen med kartleser Torstein Eriksen kastet opp i været etter et ublidt møte med et betongrør som lå skjult i grøftekanten. Etter det voldsomme sammenstøtet var det ikke mye igjen av bilen, og det så mørkt ut for resten av sesongen.
– Jeg tenkte jo at sesongen var over. Kanskje vi kunne rekke Rally Tron i oktober om vi var heldig, forteller Frank Tore Larsen til Parc Fermé.
Lynrask oppbygging
Men det skulle vise seg at Larsen kan returnere til manesjen langt raskere enn som så. NM-lederen stiller til start igjen allerede denne helgen under Rally Grimstad etter å ha mottatt enorm støtte fra flere kanter.
– Det kom jo en enorm støtte som ga oss en kjempemotivasjon til å få den opp på hjula igjen. Alle i teamet har jo vært helt fantastiske og stått på fra morgen til kveld med både fattern og alle mekanikerne. Det å bygge opp en rallybil fra et chassis er jo gjerne minst en måneds jobb for et vanlig privatteam, men å gjøre det på tre-fire dager hadde jeg ikke trodde skulle være mulig, forteller Larsen om oppbyggingen som i prinsippet startet lørdag morgen da karosseriet var tilbake i teamets hender.
Motor, girkasse og diverse innvendig interiør var noe av det som kunne reddes fra vraket, men ellers er det meste nytt. Karosseriet er det samme, men utover et par komponenter er også der alt byttet ut.
En slik oppbygging er på ingen måte gratis, men en kombinasjon av velvillige sponsorer, sjenerøse privatpersoner og tapping av egne oppsparte midler har gjort det hele mulig.
– Vi har fått mye støtte fra sponsorene våre som bidrar med å bygge det opp igjen nå litt sånn ekstraordinært, også har det kommet veldig mye støtte fra privatpersoner. Vi har den supporterklubben hvor det ble en drøss med innmeldinger som til sammen monner veldig mye. Også er det jo rett og slett sparepenger og feriepenger og alt annet som puttes i potten.
Den omfattende støtten som har kommet Frank Tores vei er også det som gjør at motivasjonen til å komme tilbake allerede denne uken har vært ekstra stor.
– Mye av motivasjonen nå er at så mange har vært med å støtte, og den beste måten jeg ser at jeg kan klare å takke alle de som har støtta oss og vise takknemlighet overfor dem tenker jeg er å komme tilbake igjen på startstreken så fort som mulig.
Vil tilbake til EM
Til tross for den brutale krasjen imponerte Frank Tore i EM-returen. Med all støtten underveis og etterpå, og ikke minst imponerende sportslige resultater, sitter Larsen igjen med en positiv følelse etter det hele.
Såpass bra gikk det frem til de endte i grøfta at Larsen nå håper på å returnere til EM-runden neste sesong. Han mener selv ikke at det er snakk om noen overprestering fra sin side, men at han derimot kjørte helt på det jevne og har potensial til å være enda nærmere teten enn det han var denne gangen.
– Prestasjonen i Sverige var såpass mye over forventning, samtidig som at jo mer jeg analyserer løpet jo mindre imponert er jeg egentlig over egen kjøring. Det var ikke mitt beste løp kjøreteknisk. Det var på det jevne, men det var ikke noe spektakulært fra min side. Så jeg mener jo at jeg har potensial til å gjøre det enda bedre enn hva vi gjorde nå, og det gjør jo selvfølgelig at det er fristende å få den muligheten igjen neste år til å prøve seg på nytt.
At det gikk såpass bra til tross for at han etter eget utsagn kjørte helt på det jevne forklarer Larsen med et høyt nivå i Rally-NM.
– Jeg mener at det tempoet vi har blitt vant til å ligge på her hjemme i NM med den konkurransen vi har hatt er like høyt eller høyere som det tempoet vi lå på når vi lå an til pallplass under EM-runden i Sverige. Også er det selvfølgelig noe annet å gjøre det i EM enn i NM hvor vi er så godt kjent, men jeg seg fremdeles at det er ting jeg kunne gjort bedre, slår han fast.
– Uten tvil. Og det er jo det vi har trodd og håpet de siste årene, men det er jo veldig mye lettere å sitte å si at dette er internasjonalt nivå når man konkurrerer i NM. Men da var det jo veldig spennende når man først skulle ut å prøve seg å se at det faktisk stemte det man trodde og håpet, fortsetter Larsen.
Men før den tid skal NM-sesongen fullføres. Selv om den regjerende norgesmesteren som også leder an denne sesongen ikke har mistet noen NM-runder føles Rally Grimstad likevel som et comeback, og Larsen er mest av alt glad for å komme til start i løpet hvor han historisk sett har kapret en pallplass hver gang han har stilt til start, hvorav to av de fire tilfellene innebar å stille seg helt øverst på pallen.
– Ja, annet enn at vi kommer jo selvfølgelig ikke godt forberedt til Grimstad og nå har jeg jo ikke kjørt asfalt på to år så det blir litt som et comeback selv om vi ikke har gått glipp av noen løp. For oss handler det om å hedre den innsatsen som har blir lagt ned og den støtten som har kommet inn, og for min del er prestasjonen der å stille til start.
– Jeg tror ikke at jeg kommer til å være på et makstempo på SS1 der, men jeg håper på at jeg kan ha en god progresjon gjennom dagen og Site igjen med en god følelse som gjør at vi kan være med å kjempe om seieren i Larvik to uker senere. Vi skal bare kose oss med å være tilbake bak rattet og være takknemlig for å kunne stille til start, avslutter Larsen.