Gus tror på pallplasser i VM – slik var utbyttet han fikk av å kjøre i Norge
VM-stjernen ble regelrett frakjørt av norgestoppen, men noe annet hadde også vært uventet.
RALLY: Det vakte naturlig nok stor oppsikt etter at Gus Greensmith dukket opp på påmeldingslista til Numedalsrally. Og det bare kort tid etter at han opplevde et internasjonalt karrieregjennombrudd ved å sette etappetider helt i toppen under Rally Monte-Carlo.
Men den unge briten har ikke allverdens av erfaring på snø, og fant ut at Numedalsrally ville være den beste oppladningen til Rally Sweden førstkommende helg.
Godt fornøyd med egen innsats
Nå er det norske vintereventyret gjennomført, og med fasit i hånden ble det en femteplass totalt, 1:38,1 bak totalvinner Ole Christian Veiby.
– Med tanke på at de andre kan etappene her godt, og at vi har åpnet veiene, så jeg er strålende fornøyd med tidene vi setter, sa Gus Greensmith til Parc Fermé da vi møtte ham på service etter fem gjennomførte etapper.
Selv om han konkurrerer på toppnivå med en Ford Puma Rally1 i Rally-VM, så stilte han opp i en Ford Fiesta Rally2 for anledningen.
Bilene er svært ulike, men likevel mente briten at det var mye å hente på å stille opp i den norske NM-runden.
– Det handler om å bare komme inn i rytmen og lære å kjøre på snø igjen. Det tar tid, og det er derfor vi er her, sier han.
Ambisjoner om pallplasser i VM
Han plasserte seg jevnt innenfor topp seks av etappetider, og menget seg i så måte med de fem som skiller seg ut fra resten av startfeltet i den norske toppklassen.
Han fightet med Anders Grøndal om femteplassen midtveis i løpet, og begge la igjen mye tid på den aller siste etappen, der Greensmith også ga fra seg en potensiell fjerdeplass til Grøndal ettersom Marius Aasen mistet andreplassen da han stod fast i brøytekanten.
Men nå er Numedalsrally og han retter fokuset mot VM igjen. Med svenske Jonas Andersson som kartleser, tidligere fast kartleser til Ole Christian Veiby og Mads Østberg forøvrig, så er ambisjonene store i utlandet.
– Målet er å kjempe om pallplasser, så får vi se om vi er i stand til å kjempe om seire når vi har kommet oss opp på pallen. Men for meg er de to første løpene de mest krevende. Og hadde jeg ikke hatt motorproblemer i Monte-Carlo, så skulle jeg kjempet om pallen der, konstaterer 24-åringen.
– Jeg har alltid hatt farten
Han har lenge vært en fører i bakre sjiktet i VM-eliten, og aldri vist de helt store resultatene. Monte-Carlo ble som nevnt et gjennombrudd.
Selv mener han at potensialet hele tiden har vært der til å kjempe høyere opp enn hva han har vist.
– Jeg har alltid hatt farten. Forskjellen er at vi nå har en konkurransedyktig bil. Den forrige bilen har ikke vært utviklet på to år. Så det er bare det som skjer. Så fort vi er i en god bil, så er vi konkurransedyktige, mener Greensmith.
Hva han vil utrette i Rally Sweden vil han ikke spå, og han senker forventningene om pallplasser der sammenliknet med løpene som kommer senere i år. Men han er veldig klar på at Numedalsrally var svært verdifullt.
– I hovedsak var det notene vi kom for å utvikle, ettersom det går veldig raskt her. Du må være presis, og da er det viktig for meg å se hvordan notene fungerer første gang man er gjennom en etappe. Vi har ikke hatt noen andre forberedelser ved å kjøre etappene eller studere dem på video. Men jeg har kost meg veldig i dag, og forholdene har vært veldig gode, slår han fast.