Isak innrømmer at Rally4-bilen gir en enorm fordel på skogen
Norsk-svenske Isak Reiersen imponerte i sin grusdebut denne sesongen, men han tar ikke æren alene for at han var den raskeste i NM-runden sist helg.
RALLY: 18-åringen fra Torsby trivdes godt i sørlige trakter og forteller at det var fint å komme litt utenfor hjembyen å se seg litt rundt. Reiersen støttet seg på tidligere erfaring i crosskart og rallycross da han deltok Rally Sørland som er kjent for å være et av de mest utfordrende løpene i Norge.
Han har tidligere deltatt i åtte løp i ungdomsklassen i Sverige, men Rally Sørland var første erfaring på grus i Rally4-bil for Reiersen. Motivasjonen bak rallysatsingen ligger i ønske om å bli verdensmester.
— Rally kjører jeg for å få fabrikksete. Mitt mål er å bli verdensmester i rally så enkelt er det. Det er en lang vei men jeg tror med bra støtte fra team og samarbeidspartnere og hardt arbeid så tror jeg det er mulig, alt står på hvem du har rundt deg. Det er lange dager og mye jobb, sier Reiersen til Parc Fermé.
Reiersen går i samme retning som en annen kjent norsk-svensk fører, Oliver Solberg. Han synes det er bra å ha en kompis som Solberg og at kameraten ikke holder tilbake på å gi tips om for eksempel oppsett på bilen.
— Han ligger jo en del steg foran, så klart. Det er bra og ha han som en venn, han hjelper meg en del med med ulike ting og kommer med mye tips om innstillinger på bilen, også er det veldig kult å se han kjøre for Hyundai, sier han.
Reiersen har også fått en omvisning hos Hyundai noe som gir han god innsikt i hvordan det fungerer i store team. Det gjør også at han ser hva han har å jobbe i mot.
Fokus på lærdom
Det var ikke første gang Reiersen deltok i et norsk løp. Han kjørte også Rally Finnskog tidligere i vinter. Men det betegner han nesten som hjemmebane da det bare er 40 minutter unna hjembyen. Han er dog ikke sikker på når han skal delta i Norge neste gang.
— Hovedmålet er jo SM og anledningen til å kjøre Sørland var for å forberede oss til neste SM-runde. Vi tok det som en test for å bli litt tryggere på grus, forteller Reiersen.
Selv om målet var å bygge erfaring var det ingen tvil om at Reiersen kom for å kjøre fort. Han innrømmet at mangelen på grep på SS1 kom litt brått på, selv etter å ha notert ned den løse grusen på gjennomkjøringen, men det stoppet ikke han fra å sette raskeste etappetid.
— Vi tok inn bra på SS1, så ble SS2 avbrutt etter en avkjøring, men det hadde vært kult å se hvordan man hadde lagt seg der. Vi tok litt innpå på SS3 også fulgte vi hverandre til SS4 hvor vi tapte litt tid. Det var jevnt hele tiden. Det var en bra «fight», sier han.
Erfaringen Reiersen har med seg fra crosskart og rallycross skulle også komme til nytte under Rally Sørland. Løpet ble kjørt under nærmest skyfri himmel og underlaget kunne ikke blitt tørrere enn det var.
— Det var litt interessant på SS4. Vi tok igjen en bil og det ble veldig støvete. Vi så ingenting, men det var godt å ha crosskart-erfaringen når det ble så støvete, så da gjorde det ikke så mye å ligge bak, flirer Reiersen.
På SS5 skilte det kun tre tideler på etappen mellom Steve Røkland og Isak Reiersen. Med en avstand på 3,7 sekunder før Power Stage var det derfor duket til en spektakulær duell om seieren. Reiersen kjørte inn til bestetid på siste etappen, men en tidstraff på 15 sekunder felte seiershåpene for Reiersen etter at han traff en sjikane.
Fordel med nyere bil
Det var nok til å gi Røkland en seiersmargin på 9,9 sekunder. Reiersen er derimot dønn ærlig på at det er forskjell på bilen han kjørte og bilen til Røkland.
— Den største forskjellen er motoren. Vi har mer moment i bunnen. Sånn sett tror jeg effektkurven er mye finere enn på Peugeoten. Bilen min er kanskje fem-seks år nyere, sier han.
Røkland selv mener også det er noe forskjell uten å kunne svare på nøyaktig hvor ulike bilene veier opp mot hverandre.
— Noe forskjell er det nok, men hvor stor forskjell vet jeg ikke. Men den har nok en god del bedre fjøring og motoreffekt, så det er nok en grunn til at det kun går Rally4 i SM, sier Røkland til Parc Fermé.
Reiersen oppfattet på service at mange mente han hadde en klar fordel med Rally4-bilen sin, noe han heller ikke nekter for. Han understreker derimot at hele poenget med kjøringen under Rally Sørland dreide seg om å bygge erfaring på grus.