Nå satser Isak Reiersen for fullt på rally
Den norsk-svenske 18-åringen er klar for full sesong i Rally-SM.
RALLY: Det gror godt også hos «söta bror» hva gjelder unge, talentfulle førere, men jammen har vi ikke sett tendenser til at det også er norske gener inne i bildet blant flere dyktige svenske bilsportutøvere.
Den mest kjente er uten tvil VM-fører Oliver Solberg, som kjører under svensk flagg fordi han kun innehar svensk statsborgerskap etter sin mor Pernilla. Innenfor samme slektstre, om ikke biologisk, så finner vi også Pontus Tidemand, som har norsk mormor fra Kongsvinger og dermed kan kalles for kvart norsk.
Oppnår det store målet
Tidligere i sommer skrev vi også om den nå 18-årige Isak Reiersen, som er født og oppvokst i Torsby. I likhet med Oliver, som forøvrig er en god barndomskamerat av ham, så har han svensk mor og norsk far. Og attpåtil nå også norsk stefar, bare så det også er protokollført.
Men han holder seg til svensk språk, kjører udiskutabelt under svensk flagg - selv om han ikke la skjul på at den største delen av slekten hans er norske.
Uansett er det naturlig at han nå satser på Rally-SM etter en meget vellykket karriere innenfor crosskart, og attpåtil en imponerende debut i rallycross med elektrisk RX2-bil i Höljes der han kom seg til semifinale.
– Det føles så klart fantastisk bra. Jeg har alltid brent for rally og hatt som mål å ta dette steget, sier Reiersen i en pressemelding fra hans trofaste team JC Raceteknik.
Rally4-bil
De skal drifte satsingen hans, som skjer i en Ford Fiesta Rally4, tilsvarende det vi kjenner som R2-klassen over mange år, fram til de nye begrepende som nå har kommet.
Reiersen har forøvrig allerede forsøkt seg såvidt i såkalt utbildingsrally i Sverige, tilsvarende ungdomsklassen her hjemme i Norge. Der har han kjørt en standard Volkswagen Polo, men nå som han er 18 år gammel med førerkort, så blir det naturlig nok ordentlig satsing i en internasjonalt klasset bil.
– Rally kan ikke sammenliknes med noe annet. Med den følelsen det er når du ligger på grensen i bilen og kjører «flat out» i skogen, men trærne en halvmeter fra bilen. Jeg ser på dette som et læreår, og skal prøve å få samlet så mye erfaring som mulig, sier Reiersen.