Andreas Mikkelsen er klar for en ny VM-runde, og er revansjesugen etter at Rally Portugal gikk i vasken.

Innser at han ikke har råd til en eneste feil resten av sesongen

Motorhavariet i Portugal gjør at Andreas Mikkelsen må legge om tankegangen for resten av WRC 2-løpene.

Publisert

RALLY: Riktignok er ikke endringen av tankegang voldsomt stor, men nok til at det skaper et lite hodebry for Norges håp i WRC 2-klassen. I fjor endte Andreas Mikkelsen opp som verdens klart beste fører innenfor Rally2-kategorien i internasjonal rally ved at han tok hjem tittelen både i WRC 2 og Rally-EM.

RALLY: Riktignok er ikke endringen av tankegang voldsomt stor, men nok til at det skaper et lite hodebry for Norges håp i WRC 2-klassen. I fjor endte Andreas Mikkelsen opp som verdens klart beste fører innenfor Rally2-kategorien i internasjonal rally ved at han tok hjem tittelen både i WRC 2 og Rally-EM.

Måten det skjedde på var så å si lik. En rutinert og strategisk tilnærming til alle løpene, framfor å gå på slik han først hadde tenkt; å dominere fra start til slutt for å vise at han er en WRC-plass verdig.

Kan stryke ett løp

Det ble ikke noe WRC-sete i år heller, så Andreas Mikkelsen fortsetter på samme plan. Vise at han er best i WRC 2. Så langt i sesongen har han vært det, fram til motoren sa takk for seg etter første dag av Rally Portugal.

– Du har en joker i WRC 2 hvor du tåler ett dårlig løp. Den har vi nå brukt opp, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé i forkant av helgens VM-runde på middelhavsøya Sardinia.

Andreas Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen fra torsdagens shakedown på Sardinia.

To seire fra Monte-Carlo og Sverige gjør at han likevel er i en netto ledelse, men det betyr også at han selv må være feilfri skal han fortsatt være den klart beste i feltet. Ettersom WRC 2-konkurransen kjøres i alle løp, men at en fører kun kan plukke syv løp hvor de seks beste teller, så vet man ikke helt hvordan de andre førerne ligger an i terrenget på hvilke løp man velger seg.

– Vi kan ikke gjøre noen feil resten av sesongen, så det blir at man må kjøre litt deretter. Men selvfølgelig har vi lyst til å komme herifra med maks poeng, sier Mikkelsen om helgens VM-runde.

Sardinia er i likhet med Portugal et røft løp. Det krever både sin mann og maskin å komme seg helskinnet igjennom, aller helst uten punkteringer eller andre skader man kan pådra seg på bilene.

Vet ikke hva som gikk galt

Før Portugal var Mikkelsen klar på at bilen hans, en Skoda Fabia Rally2 Evo var som en «tanks», at den rett og slett er så pålitelig at det kun var opp til han selv. Ironisk nok skulle bilen svikte.

– Det var jo festlig det, at når jeg skryter av at styrken til bilen er at den er så velfungerende, så skjer det som skjedde, selvfølgelig. Men i motorsport kan alt skje. Vi må bare gjøre jobben inne i bilen, sier han.

– Har du fått svar på hva som var feil med motoren?

– Nei, jeg har ikke fått noen ordentlig rapport og avklaring på det. Jeg vet at de har åpnet den, og jeg har fått beskjed om at vi kan føle oss helt trygge i helgen, sier Skoda-føreren.

Powered by Labrador CMS