Andreas tror han spesielt én unik fordel med bilen sin
Holdbarhet framfor høyt tempo er nøkkelen til suksess i Rally Portugal, skal vi tro den norske WRC 2-lederen.
RALLY: Da vi fortsatt ikke har noe norsk flagg å kaste øynene på i toppklassen i Rally-VM, så må vi sette får litt til hva våre beste menn kan levere på nivå to. For anledningen stiller også norsk-svenske Oliver Solberg opp i WRC 2 da han var kontraktsforpliktet til å dele Rally1-bilen sin med Dani Sordo denne helgen, men mesterskapsmessig er det Andreas Mikkelsen som er det store håpet i denne klassen.
Selv er det fire år siden sist han kjørte i Portugal, og sist han var på plass i en WRC 2-klasset bil - i 2017 - så gikk det galt på Power Stage da han satset alt og traff en stein.
Men nå er det en selvsikker og trygg Andreas Mikkelsen som tar fatt på sitt første rallyløp siden Rally Sweden i slutten av februar.
– Det var annerledes å komme tilbake til den gamle bilen. Så det var godt med en test i «gammer’n» denne uken, sier Mikkelsen om bilen han benytter i Rally-VM, altså en Skoda Fabia Rally2 Evo.
Som en tanks
Grunnen til at han omtaler denne bilen som «gammel» er at han de siste ukene og månedene har jobbet sammen med Skoda Motorsport om å utvikle deres nye Rally 2-kategoriserte bil som presenteres for allmennheten og nye kunder om ikke altfor mange uker.
De er i sluttfasen av testing og utvikling av en helt ny Fabia-modell, som da oppleves helt annerledes enn bilen de fortsatt benytter seg av i VM-rundene. Fram til nå er det holdbarhet og pålitelighet, eller «reliability» som de selv kaller det, som har vært hovedoppgavene på test, mens det framover blir fokus på tempo og optimalt oppsett.
Men denne holdbarheten er altså et stikkord. De opplever et solid fundament i den nye bilen, og det er også noe han føler er viktig med dagens rallybil som skal benyttes til helgen.
– Denne Skodaen er en liten tanks. Den tåler mye juling. Sånn sett er vi bra skodd. På «performance» er den helt OK, men jeg tror vi er i en optimal redskap denne helgen. Fredag er det ni mil på røffe veier uten service, så da må du ha en bil som tåler litt juling. Alt ligger til rette for å levere, sier Mikkelsen, som ikke gjør stort for å snakke bort et favorittstempel.
Foretrekker å droppe asfalt
Hans argeste utfordrere i løpet blir etter alle solemerker Hyundai-duoen Teemu Suninen og Oliver Solberg, dersom de også klarer å holde bilene utenfor problemer slik Mikkelsen spår at han selv har gode sjanser til.
Men i mesterskapet er ting mer vagt foreløpig. Mikkelsen leder soleklart etter seier i begge rundene han har stilt opp i så langt, mens det enda ikke er klart hvilke løp som for eksempel Teemu Suninen eller andre eventuelle sterke utfordrere plukker seg ut.
Selv avstod Mikkelsen fra å kjøre Rally Kroatia, blant annet.
– Man velger seg jo syv løp, og det er mange løp å ta av, så da må noen naturlig nok velges bort. Generelt er jeg ikke fryktelig glad i denne bilen på asfalt, og Kroatia var et vanskelig løp i fjor, mens jeg liker den bedre på grus, sier 32-åringen.
Klar for pappalivet
Nylig offentliggjorde Mikkelsen også at han og kjæresten Camilla Abry venter barn sammen, noe som også ble behørig omtalt i mer tradisjonelle medier. Selv om offentligheten fikk vite dette nå i midten av mai, så fikk han selv denne nyheten på et litt annerledes tidspunkt.
Riktig nok er ikke den kommende nye familietilværelsen noe som enn så lenge har satt sitt preg på hans sportslige satsing.
– Da jeg fikk beskjeden om at vi skulle få baby, så var det torsdag kveld før Rally Sweden. Og det hadde ingen stor innvirkning på Rally Sverige, så det skal nok gå veldig fint. Men vi får se når den lille rakker’n kommer, konstaterer Mikkelsen, som enn så lenge ikke vet hvilket kjønn det blir på hans første arving.