Går mot NM-status – med blandede følelser
Historisk klasse i rally blir etter alle solemerker norgesmesterskap neste år. Parc Fermé har samtidig kartlagt et helt unikt statistikkbilde som viser deltakelsen blant både løp, utøvere og biler som er benyttet i historisk klasse.
RALLY: Forrige uke hadde grupperingene Team Rally Nasjonal og Historisk Rally Norge en samling med miniforedrag og premieutdelinger hos Gundersen Motorsport på Alnabru. Der kunne samtidig lederne Petter Fausko og Ole Kristian Stenslet melde om at de nå har søkt Norges Bilsportforbund om NM-status for de historiske bilene.
Og mye tyder på at de også får dette innvilget, selv om formaliteter gjenstår for hammeren er banket i bordet på Bryn.
Færre poengtakere i år
Årsaken er ønsket om å sikre en jevnt bedre deltakelse over en hel sesong enn hva klassen har maktet etter at den generelt har vist tendenser til sterk og imponerende vekst de siste årene.
I 2022 fikk klassen offisiell norgescupstatus, og har siden hatt henholdsvis 17, 18 og 14 poengtakere disse tre siste sesongene. Med andre ord en liten dipp i 2024 etter positiv progresjon de to første årene. Likevel søkes det nå NM-status.
– Det er ingen eksakt vitenskap og personlig tror jeg det kan slå begge veier. Men til syvende og sist, om vi ikke prøver, så har vi ikke prøvd, og da vil vi bare gå rundt og lure på det, sier Fausko til Parc Fermé.
Det har på noen fronter vært sterke ønsker om NM-status i klassen. Dette for å styrke prestisjen og med ønske om å gjøre klassen mer forlokkende å satse på. Tilfanget av biler har også økt kraftig med årene.
Siden 2022 har 38 forskjellige biler blitt rattet av 38 forskjellige førere. I grafikker lenger ned kan du se oversikten over hvilke forekomster som har vært hyppigst, og nederst kan du også se utviklingen av deltakelser sidne kassen fikk norgescup-status.
Ingen skam å snu
På den andre siden finnes det også krefter som ønsker å jobbe mer målrettet mot kostnadsbesparelser. Fokus på sprintrally og ikke ha gjennomkjøring er to klare tiltak som er rimeligere enn å følge NM-kravene til Norges Bilsportforbund.
Derfor er det noen blandede følelser med forsiktig optimisme rundt at NM-status nå mest sannsynlig innføres.
– Man skal ikke legge skjul på at det kanskje er noen som har presset hardere på enn andre for å få NM. Men om dette ikke går, så er det ikke verre enn at vi går tilbake til norgescup og fokuserer på sprintrally igjen, sier Fausko.
Han bekrefter også ønskene om blant annet å droppe gjennomkjøring slik at man kun trenger å ofre lørdagen for å kjøre. Samtidig mener Fausko det har vært viktig for klassen å stryke to løp, altså at det har vært fem tellende runder av syv mulige.
Men som et kompromiss med forbundet for å gi NM-status, så plikter de nå å følge kalenderen i sin helhet. Det betyr at det ikke nedlegges noe forbud mot gjennomkjøring, og man kan stryke kun ett løp.
Ikke plass til de «ny-historiske»
Samtidig har FIA nå også åpnet for at biler fram til 2000 han få «historisk pass», såkalt HTP-pass fra FIA. Men disse vi imidlertid ikke få NM-status.
– Det vi har snakket med NBF om i den forbindelse er å opprette en klasse 16 for disse bilene, slik at de som har slike biler får bruke de - men de får ingen NM-status. Et sted må vi begynne, og jeg vet heller ikke hvor mange per i dag som har biler innenfor den nye historiske kategorien, sier Fausko.
– Hva er holdningen blant utøverne om at FIA åpner opp den historiske klassen?
– Jeg har ikke fått innspill fra noen eller spørsmål rundt det. Det tror jeg skyldes at det ikke finnes så mange biler.
– Så det har ikke forstyrret prosessen med å få til NM-status?
– Nei, men det har vært en diskusjon om hvordan vi skal organisere oss. Men vi skal kalle det for klasse 16, og valgt å ikke gi de NM-statusen, sier han.
Det er en klar målsetning og et «minimumskrav» som foreligger for at de anser NM-statusen som vellykket og levedyktig.
– At det blir minst 10 biler i hvert løp. Om vi klarer det, så er vi veldig fornøyde. Så får vi se hva det blir til, konstaterer Fausko.
Dalende trend
Selv har han vært en av spydspissene i klassen. I 2022, klassens første år med norgescup-status, var det Fausko som gikk hen og vant. De to siste årene er klassen vunnet av henholdsvis Trond Lyseng og Birger Gundersen. Også to svært kjente og profilerte utøvere med lang fartstid og historikk i norsk rallysport.
Samtidig har Parc Fermé nå kartlagt og avdekket hvordan deltakelsen faktisk har vært disse årene. Det er allerede nevnt at de to første årene viste en positiv trend før det dalte for denne sesongen, og trend utover internt i sesongene er også jevnt dalende.
I 2022 var snittdeltakelsen 10,2 per løp. Året etter var den nede i åtte deltakere i snitt per løp, før denne sesongen også sank marginalt ned til 7,8 deltakere i snitt per løp.
Norgescup Historisk - deltakelse per løp 2022-2024
Norgescup Historisk - antall biler 2022-2024
Skiltnummer | Bilmodell | Fører(e) | Antall løp | Første løp | Siste løp |
---|---|---|---|---|---|
AJ56026 | Opel Ascona B | Ole Øivind Tveiten | 2 | Numedalsrally 2022 | Numedalsrally 2024 |
AJ63208 | Volvo 242 | Torbjørn Hjermstad | 1 | Aurskog-Høland Sprinten 2023 | Aurskog-Høland Sprinten 2023 |
AJ63212 | Toyota Celica GT-4 (ST165) | Erik Engen | 2 | Rally Finnskog 2022 | Numedalsrally 2022 |
AJ91687 | Volvo 242 | Richard Moen | 3 | Rally Finnskog 2022 | Lygnasprinten 2023 |
AJ91688 | Volvo 242 | Erlend Moen | 3 | Rally Finnskog 2022 | Lygnasprinten 2023 |
AR39214 | Toyota Starlet KP61 | Svein Petter Silseth | 4 | Sigdalsrally 2024 | Rally Hedemarken 2024 |
AR62400 | BMW M3 E30 | Hans Ivar Iversen | 3 | Rally Sørland 2022 | Rally Sørland 2024 |
AY39175 | Volkswagen Golf II GTi 16V | Per Erik Brynildsen Terje Hakkim |
8 | Rally Finnskog 2022 | Rally Hadeland 2024 |
AY45325 | Volkswagen Golf II GTi 16V | Per Erik Brynildsen | 3 | Sigdalsrally 2023 | Aurskog-Høland Sprinten 2023 |
BC19500 | Ford Escort RS 2000 MKI | Reidar Moland | 5 | Rally Finnskog 2022 | Aurskog-Høland Sprinten 2023 |
BD38947 | Volvo 242 | Dag Martin Bakken | 2 | Lygnasprinten 2023 | Rally Hadeland 2024 |
BN39233 | Opel Kadett GSI 16V | Petter Fausko | 16 | Rally Finnskog 2022 | Rally Hedemarken 2024 |
C17101 | Ford Escort Twin Cam | Ole Kristian Stenslet | 3 | Rally Finnskog 2022 | Rally Larvik 2022 |
DA69778 | Ford Escort RS 1600 MKI | Odd Erik Lundem | 1 | Lygnasprinten 2023 | Lygnasprinten 2023 |
DE94110 | Volkswagen Golf II GTi 16V | Jørgen Gaarud | 2 | Sigdalsrally 2023 | Rally Hedemarken 2023 |
DP67882 | Volkswagen Golf I GTI | Ole Henry Olsen | 1 | Numedalsrally 2024 | Numedalsrally 2024 |
DP67883 | Opel Kadett GSI | Birger Gundersen | 5 | Rally Grimstad 2023 | Rally Hedemarken 2024 |
HJ35925 | Volvo 240 | Vidar Nordbø | 13 | Rally Finnskog 2022 | Rally Hedemarken 2024 |
HJ43432 | Volvo 240 | Trond Lyseng Stig Holter |
10 | Rally Finnskog 2022 | Rally Hedemarken 2024 |
HJ94512 | Volvo 244 | Anders Lundhaug | 2 | Rally Finnskog 2022 | Aurskog-Høland Sprinten 2023 |
HS31720 | Saab 99 EMS | Arild Christoffersen | 2 | Rally Finnskog 2022 | Aurskog-Høland Sprinten 2023 |
JU45068 | Ford Escort RS 1800 MKII | Per Erik Brynildsen | 1 | Rally Larvik 2022 | Rally Larvik 2022 |
JV30431 | Ford Escort RS 2000 MKII | Lars Holmboe Lie | 2 | Rally Larvik 2022 | Rally Hedemarken 2022 |
KE51738 | Ford Escort RS 1800 MKII | Olav Fredriksen | 3 | Rally Grimstad 2023 | Rally Larvik 2024 |
KH96804 | Volkswagen Golf I GTI | Helmer Raaen | 1 | Numedalsrally 2024 | Numedalsrally 2024 |
KZ18245 | Ford Escort Twin Cam | Kristian Pandur | 1 | Numedalsrally 2022 | Numedalsrally 2022 |
ND58473 | Ford Escort MK2 | Vegard Moen | 3 | Rally Finnskog 2022 | Lygnasprinten 2023 |
NV45805 | BMW M3 E30 | Bjørn-Erik Indahl | 2 | Rally Larvik 2023 | Rally Larvik 2024 |
PN46136 | Ford Escort RS 1800 MKII | Lars Holmboe Lie | 5 | Rally Larvik 2023 | Rally Hedemarken 2024 |
PN46138 | Ford Escort RS 1800 MKII | Lars Holmboe Lie Valter Chr. Jensen |
4 | Rally Sørland 2022 | Numedalsrally 2024 |
PP52614 | BMW M3 E30 | Roger Hansen | 10 | Rally Finnskog 2022 | Numedalsrally 2024 |
PP63459 | Ford Escort RS 1800 MKII | Svein Frustøl | 2 | Rally Sørland 2022 | Lygnasprinten 2023 |
RJ93984 | Porsche 911 SC | Borger Strand | 1 | Rally Larvik 2022 | Rally Larvik 2022 |
UR26900 | Volvo 242 | Ståle Hovda | 2 | Rally Finnskog 2022 | Rally Hadeland 2024 |
XD34192 | Ford Escort RS 1800 MKII | Valter Chr. Jensen | 1 | Rally Hadeland 2024 | Rally Hadeland 2024 |
XR16050 | Ford Escort RS 1600 MKI | Geir Espeland | 3 | Rally Larvik 2022 | Numedalsrally 2024 |
YZ28885 | Volvo 240 | Frank Tore Bekkåsen Olav Fredriksen Håkon Olaf Johannessen |
11 | Rally Finnskog 2022 | Rally Hedemarken 2024 |
Z17125 | Ford Escort RS 1600 MKI | Truls Solberg | 3 | Rally Finnskog 2022 | Lygnasprinten 2023 |