Hennings klare ambisjon – sikter mot sitt første gull på 21 år
– Jeg har ikke tenkt til å gi meg, slår 51-åringen fast.
RALLY: Ikke siden 2003 har Henning Solberg kjørt en full NM-sesong. I 2017 kjørte han tre løp på rad, men det var utenfor NM-poeng med en Mitsubishi Lancer Evo 6,5, som i praksis var å regne som en WRC-bil klassemessig.
Nå har han fullført halve NM-sesongen, med bravur, sammen med sin trofaste kartleser Ilka Minor fra Østerrike. Tredjeplassen på Numedalsrally gjør at han fortsatt griper tak i NM-ledelsen, selv om Frank Tore Larsen står med et brutt løp etter avkjøringen på Hadeland.
Men fortsatt gjenstår halve NM-sesongen, med Aurskog-Høland Rally og finaleløpet Rally Hedemarken på grus, mens asfaltløpet Rally Larvik klemmer seg inn mellom her. Og avtalen om å låne bilen, en Skoda Fabia RS Rally2, av ungarske ToppCars er nå ute etter tre vinterløp.
– Jeg har ikke tenkt til å stoppe. Jeg har ikke tenkt til gi meg. Jeg skal slå disse gutta, slår Henning Solberg fast overfor Parc Fermé, etter at han fullførte et krevende Numedalsrally med stil.
Sammenlikner med 1998
Som NM-leder fikk han hedersplassen med startnummer 1 og første mann på veien gjennom hele dagen. Ikke spesielt gunstig når det reiner og veien er løs, bløt og krevende.
– Det er sjeldent sånt vær. Sist det var slik var på Kongsvinger i 1998. I dag var det så mye vann i veien. Ja, noe så gæli. Men jeg har kjørt alt jeg kan. At jeg ikke har vært utenfor, det er jo.... Ja.
– Mange tilbud?
– Jaja, det blir tilbud hele tiden når man skal kjøre sånn, sier den femdoble norgesmesteren i rally.
For han tok nettopp fem NM-gull på rad fra 1999 til 2003 etter at lillebror Petter stakk utenlands. I 2004, for 20 år siden, var det Hennings tur til å ta fatt på en internasjonal karriere.
Motivert mot Aurskog
De siste årene har dog navnet til Henning vært i mediene av helt andre årsaker enn resultater i bilsporten. Rettsaker med store pengetvister i diverse forretningsvirksomhet, pluss tvangssalg av familiegården utenfor Spydeberg, har kastet en skygge over den norske bilsportveteranen som utvilsomt har gjort det vesentlig mer krevende å komme tilbake på det sportslige plan.
Etter den emosjonelle seieren på Rally Hadeland, hans første totalseier i Norge siden Rally Norway 2006, så la Henning ikke skjul på at det har vært tøft å stå i mediestormen. Og at han har mistet gode sponsormuligheter som følge av det negative søkelyset han har stått i.
Nå står han her altså som leder av Rally-NM etter halvkjørt sesong, og oppriktig har tempoet vist at det skal være mulig å slåss om et NM-gull som alle før sesongen allerede hadde delt ut til Frank Tore Larsen.
– Også må jeg starte først på Aurskog også, utbryter Solberg, ettersom han fremdeles topper lista.
– Ja, har du noen plan videre?
– Jeg skal kjøre som jeg gjør nå, konstaterer Henning.
– Hva slags bil? Har du sondert terrenget for å skaffe både sponsorer og bil?
– Jeg har ikke kommet så langt, men jeg skal kjøre Aurskog. Og jeg skal prøve å bli norgesmester. Ett løp kan jo også styrkes, sier han.