Ingen kunne tukte Eyvind Brynildsen, selv ikke rallyveteran og NM-leder Henning Solberg. Men østfoldingene har åpenbart hatt én ting til felles; og det er å lade batteriene i Thailand før man gjør suksess i norske rallyløyper.

Eyvinds «one-hit-wonder» med Colgate-glis og glinsende sydenfjes

Henning Solbergs Thailand-oppskrift hadde åpenbart noe for seg for Eyvind Brynildsens knallsterke innsats i Numedal.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Da den tidligere norgesmesteren og internasjonale deltidsføreren Eyvind Brynildsen meldte sin ankomst til Numedalsrally, så var det i en innleid Volkswagen Polo GTI R5 fra Sverige. Og med en spesielt oppskrift på forberedelser;

RALLY: Da den tidligere norgesmesteren og internasjonale deltidsføreren Eyvind Brynildsen meldte sin ankomst til Numedalsrally, så var det i en innleid Volkswagen Polo GTI R5 fra Sverige. Og med en spesielt oppskrift på forberedelser;

– Jeg har vært i Thailand i to uker og hvilt meg i form. Akkurat som Henning Solberg. Det har jo tydeligvis fungert for han i vinter, sa Eyvind til Parc Fermé før start.

Og det fungerte åpenbart, tilsynelatende. Marinert i nybrunet ansiktshud og overskudd av D-vitaminer under hjelmen viste Brynildsen godt gammelt topptempo, dog tatt i betraktning av at han hadde optimal startposisjon som nummer fire på veien - og at bilen han kjører ubestridt anses som den mest komplette bilen i klassen.

Eyvind Brynildsen og Jørn Listerud fra målrampa i Rødberg sentrum etter å kjørt overbevisende i NM-comebacket.

Smådølkonge x 3

– Bilen er helt rå. Rett og slett makaløs. Jeg har jo sutret over å bli slått av Polo før, også tar vi en Polo nå og slår dem. Det var deilig. Det har jo vært ganske irriterende å møte Poloene før, og jeg har sett det har irritert de andre i dag. Neida, det er rett og slett en helt rå bil, sier Brynildsen.

– Hva er så rått med den, mener du?

– Faktisk usikker. Den gjør bare alt de riktige tingene. Jeg ser hva andre har gjort, så gjør jeg det samme, også fungerer det fint. Den bare passer meg veldig, veldig godt. 

Eyvind Brynildsen legger på ingen måte skjul på at denne doningen er noe av det mer optimale han noen gang har kjørt av rallybiler.

Fire av seks etappeseire ble fasit, og totalt 8,3 sekunder raskere enn Frank Tore Larsen i mål under de svært vanskelige og krevende forholdene i Numedal. Larsen vant Power Stage med 4,2 sekunder, men Brynildsen hadde større margin på etappeseieren på Smådøla Nord, så Smådølkonge-tittelen gikk til østfoldingen.

– Nå er det balanse i regnskapet hjemme. Fatter'n (Per Erik Brynildsen, journ.anm.) har tre smådølkonger, og nå har jeg tre. Så jeg får komme neste år og ta fire, sier 35-åringen.

Dropper resten av NM

Men helgens resultat var ingen påmelding til resten av NM. Det er han tydelig på.

– Nei, dette er en one-off. Det blir ikke noe NM men det kan hende jeg finner på noe annet morsomt. Men jeg tror nok Henning (Solberg, journ.anm.) er glad for at vi tok poeng fra Frank Tore.

– Er det siste gang du sitter i en Polo også?

– Nei, det er ikke sikkert. Men det var i hvert fall første gang. Utrolig gøy, gliser norgesmesteren fra 2015 og 2017.

Powered by Labrador CMS