Når kattene er borte, danser musene på bordet. Roger Rustand har gjort rent bord i sprintrally de siste tre ukene mens NM-eliten har uteblitt.

Hattrick-Roger med hyllest til tre personer etter vellykket rallyvinter

Roger Rustand ønsker ikke å bli titulert som noen «sprintkonge», men denne vinterens hektiske rallyvirksomhet har gjort godt for en ellers travel businessmann.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Men umiddelbart når vi ringer Roger Rustand etter at han vant det nye sprintrallykonseptet på Krabyskogen denne helgen, så vil han ha seg frabedt om at det skal settes i en kontekst for en enorm rallyprestasjon i norsk målestokk.

RALLY: Men umiddelbart når vi ringer Roger Rustand etter at han vant det nye sprintrallykonseptet på Krabyskogen denne helgen, så vil han ha seg frabedt om at det skal settes i en kontekst for en enorm rallyprestasjon i norsk målestokk.

– Nei, det må du ikke skrive! utbryter Rustand i sitt velkjente blide humør når vi på uformelt vis spør om han er Rally-Norges store sprintkonge denne vinteren.

Nå har han vunnet de tre siste løpene på rad. Først på Lygnasprinten, deretter Flesbergsprinten, og nå Krabyskogen Rallyshow.

Det endte med en tidelstrid med den lokale rallyprofilen Espen Ruud, som er mest kjent for å serve rallybiler og drifte team på profesjonelt vis på utsiden. Begge i hver sin Skoda Fabia Rally2 evo. Ruud er riktig nok ingen nybegynner i rallysirkuset, selv om dette dog var en Rally2-debut med en av bilene han selv drifter - eid av Hvaal-familien.

Forøvrig imponerte Henning Solberg i en Ford Escort Mk2 i historisk klasse. Han ble nummer tre totalt og klart beste tohjulsdrevne rallybil.

Hele resultatlista fra Krabyskogen kan du se her!

Roger Rustand og Simen Solheim jubler for totalseier på Krabyskogen.

Beinhard kamp om tidelene

Og da bestemte Roger seg for å kline til. I en konkurransesetting han ikke er så vant til, hvor han er i en reell vinnerposisjon der han faktisk må klemme gassen i bunn og senke rullegardina for at han skal karre til seg seieren.

– Espen tok og ledet med tre tideler på meg. Så jeg sa klart ifra at «nå skal jeg ta deg». Det holdt jo på å gå gærn't. Jeg dro med meg fire høyballer, og det gikk litt i svart for meg der. Men det var flaks. Vi tok jo i, og det er enklere under slike løp hvor det kjøres for gøy, sier Rustand.

Bakgrunnen for Rustands beskjedne tilnærming til dette er at norgeseliten mangler, da de prioriterer NM-løpene framfor småløpene. Rustand har derimot kjørt alt som er mulig denne vinteren.

– Dette er jo bare for gøy, og som en avveksling fra jobben. Fordi vi har mye jobb. Det er 200 telefoner hver eneste dag. Så det å sette seg i rallybilen og ikke ta en eneste telefon er en befrielse, sier Rustand.

Uvant med lange etapper

Han skjemmes ikke over å bli satt i bås som «best of the rest», eller gjerne gentlemens-fører som man også kan kalle det. I en større Parc Fermé-reportasje tidligere har han ikke lagt skjul på at mange års hardt arbeid i næringslivet nå betaler seg i at han i godt voksen alder kunne investere i guttedrømmen om å kunne kjøre rally.

Og selv om han ikke tilhører norgeseliten, så er ikke Rustand noen sinke for det. Så lenge man tar vekk de største kompleksitetene med rally, så kommer også farta. Gjerne i korte formater. Det har han bevist blant annet ved å kjøre jevnt med tidligere norgesmester Anders Grøndal på den velkjente Flesbergsprinten-etappen på Vangestadmogen ved Lampeland utenfor Kongsberg. En strekning hjemmefører Rustand kjenner godt, hvor ytelse over tid og finpussing av noter ikke er like relevant.

– Noter blir vanskelig når du er 54 år og bare har kjørt i 5-6 år. Også tenker man nok litt mer konsekvenser, tror jeg, når du er 54 år kontra 20. Men det er skikkelig gøy når man er med og fighter med de andre i toppen når det ikke er så lange etapper. På Rally Finnskog ble jeg så sliten som jeg aldri før har vært, fordi jeg aldri har kjørt så lange etapper før, sier Flesberg-mannen.

Imponert over Solberg Hansen

Og det er i denne konteksten han gjennom intervjuet også trekker fram en uforbeholden hyllest til tre bilsportutøvere han har tenkt litt ekstra på de siste ukene.

Under Flesbergsprinten, som han på papiret vant oppskriftsmessig, så fikk han god kamp av Marius Solberg Hansen. Men selv om Solberg Hansen regnes for å være et ungt og spennende, for ikke å si allsidig, talent, så var dette hans debut i en toppklasset bil. På en etappe i seg selv hvor Rustand som nevnt tidligere har vist et tempo som ikke er langt unna norgeseliten.

– Han kommer til å bli dritgod. Det var veldig gøy da han var her og kjørte, at han kunne kjøre så fort første gangen i et løp. Det var jo på tider som vi kjørte på før. Jeg satte jo også etapperekord i løp nå, men Anders hadde sikkert kjørt fortere nå også, skal sies. Men Marius, han har bilkontroll, sier Rustand.

Verdifull Skjærmoen-hjelp

Selv har han også fått enda mer selvtillit når det kommer til egen bilkontroll. Det takker han Stig Rune Skjærmoen for. Selv har Rustand utviklet seg godt i toppklassen med hjelp fra både Frank Tore Larsen og nevnte Grøndal, men bare nå nylig fikk han nye aha-opplevelser sammen med Skjærmoen.

– Han er utrolig flink! Jeg var der oppe og kjørte en dag, hvor Stig Rune var med og satt på, lagde noter og forklarte veldig mye. Jeg kjører jo med standardoppsett, men han kjenner også veldig godt hvordan bilen er. Det sliter jeg med å vite ordentlig, så derfor kjører jeg bare på standardoppsett. Det er nok mer fornuftig.

– Også ble jeg mye tryggere der det går fort. Han fikk meg til å stole på bilen og kunne bare si «hold, hold» fordi han vet det går for fullt på femte gir. Og da jeg satt på med han etterpå, så merket jeg hvor tidlig han «turnet» bilen i forhold til det jeg gjør. Det er jo det jeg også har fått fra Anders og Frank Tore, at dersom man gjør det der riktig, så kjører man også mye sikrere, slår Rustand fast.

Simen Solheim (20) har fått positive lovord fra toppklassen i norsk rally den siste måneden, og denne helgen tok han sin andre totalseier på rad. Her fra Rally Finnskog der han leste for Stian Brøderud.

Unge kartleserspirer

Totalseieren på Krabyskogen, et kort sprintrally inne på området rundt motorbanen, var altså den tredje i rekken, og på rad i år. Og for andre gang en totalseier med unge Simen Solheim (20) som kartleser. Solheim fikk en real R5-ilddåp sammen med Stian Brøderud på Rally Finnskog, som Brøderud lot seg imponere sterkt over.

Det samme gjør Rustand etter disse sprintløpene. Han tror at Solheim kan få en lys kartleserkarriere med den innsatsviljen og talentet han nå har vist.

– Han er utrolig flink. Jeg er kjempeimponert over hva han er utrolig dyktig til. Han klarer å gjøre en ikke en altfor ung rallysjåfør trygg. Det er utrolig gøy å ha med han. Jeg liker’n veldig godt. Og han har lyst til å sitte på mer, sier Rustand, som virker å være en yndet rallyfører å sitte på med.

I NM er det Morten Erik Abrahamsen som loser ham trygt gjennom. Rett og slett fordi han på dette nivået ønsker å ha med seg god erfaring. Samtidig meldte også unge Stian Sandbæk seg på som en lovende kartleser under Flesbergsprinten, i sitt første ordentlige rallyløp.

Noe som varmer en rallysjel som Rustand.

– Disse unge er utrolige dedikerte. De gjør en ordentlig jobb og tar det veldig seriøst. Vi gjør jo en ordentlig innsats med bil og gjør så godt vi kan vi og, og da er det viktig at kartleserne også er med på det opplegget. Og det gjør de veldig seriøst og ordentlig, slår Roger fast.

Powered by Labrador CMS