Det er i denne Proton-bilen du kommer til å finne Norges langdistansehåp, Dennis Olsen.

Dennis skal vinne Le Mans i år:

— Har du ikke et mål så er det bare å drite i det

Mannen fra Våler er svært opptatt om dagen med en bil som stadig er under utvikling. Skal man tro han, er det ikke lenge før de er oppe å kjemper i toppen.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Med åpningsløpet i IMSA og Langdistanse-VM unnagjort, har Dennis Olsen nå satt kursen mot det fargerike baneanlegget i Sør-Frankrike, Paul Ricard. Om ikke lenge skal nordmannen debutere én av årets nykommere i enda ett mesterskap, nemlig GT World Challenge (GTWC).

Dennis Olsen, her fra presentasjonen som Ford-fører i desember.

RACING: Med åpningsløpet i IMSA og Langdistanse-VM unnagjort, har Dennis Olsen nå satt kursen mot det fargerike baneanlegget i Sør-Frankrike, Paul Ricard. Om ikke lenge skal nordmannen debutere én av årets nykommere i enda ett mesterskap, nemlig GT World Challenge (GTWC).

Denne uken er det tid for «pre-season»-testing i GTWC, og prognosene fra Våler-mannen etter de første to løpene er at ting virker svært lovende.

— Inntrykket er egentlig ganske bra. Det er mye potensiale i bilen og mye bra folk som er en del av prosjektet. Så må man bare huske på at det er et helt nytt prosjekt, åpner Olsen til Parc Fermé over en litt ustabil telefonkobling mens han manøvrerer seg gjennom franske tollboder.

Som ordtaket sier, skal man ikke sku hunden på hårene. Selv om rundetidene så langt ikke har vært imponerende, er det en naturlig årsak som ligger bak. Forden er fortsatt helt ny, og den er fortsatt under utvikling.

Fikk du med deg vår ferske podkast-episode med Dennis Olsen? Den ble spilt inn mellom 24-timersløpet på Daytona og sesongåpningen i VM i Qatar.

— Det som er bra er at vi tar store steg i riktig retning hver dag, forteller han.

Samme jobb, nytt bilmerke

Den nye hverdagen hans i Ford-leiren er ikke så annerledes fra Porsche-dagene. Det som skiller mest er klærne og bilen han setter seg inn i.

Olsen tar oss også gjennom de siste to løpene for året, og forklarer kort hvilke problemer som har preget tempoet til den nye Mustang GT3-bilen så langt.

— På Daytona så hadde vi noen problemer i løpet som vi har funnet ut av, som man nå jobber med å finne en hunder prosent løsning på. Og i Langdistanse-VM så slet vi mye med balansen i bilen – vi klarte ikke å finne en god balanse, forklarer han og understreker at konteinerproblemer var en avgjørende faktor i hvorfor åpningsløpet i Qatar ble vanskeligere enn først antatt:

— Bilene kom litt sent frem, så vi hadde også lite tid til å forberede bilene på, noe som gjorde det litt mer «tricky» enn det det skulle ha vært.

Under løpet i Qatar slet også Proton-teamet med ettervirkningene av en påkjørsel på den andre runden. Det gjorde at bilens bagasjelokk spratt opp og hang seg fast i vingen på bilen. Tross en trå start, viste laget at de har tempo når det teller. Det endte med en niendeplass til slutt.

Har stor tro på førerne

Apropos team; nye regler i Langdistanse-VM gjør at alle biler må ha én fører av hver lisenstype. I korte trekk kan mye avhenge på talentet til førerne med sølv- og bronselisens (FIA-graderinger, journ. anm.). Skal man tro Olsen, stiller de sterkt i Langdistanse-VM.

— Jeg tror både bronse og sølvføreren er ganske bra på bilen. Det er klart når vi var et stykke bak på «pace» generelt sett, så ser det jo ut som at alle sammen er dårligere enn det de er. Men reelt sett var vi halvannet sekund bak på pace. Det var omtrent det bronse- og sølvføreren var også i sine kategorier.

— Jeg tror vi er en god line-up, fastslår han.

Nå handler dagene om å få bilen så optimal som det går an foran årets store høydepunkt. Målet for er nemlig å ha en vinnerbil klar til Le Mans.

Og over telefonen kommer Olsen med en klar forventing til seg selv.

— Jeg skal vinne løpet. Det er det som er målet. Har du ikke et mål så er det bare å drite i det.

Powered by Labrador CMS