2023 har vært et år fylt med mye motgang, men konsekvensen av det er også god læring og gode erfaring. Aldri før har Emil Heyerdahl følt seg bedre rustet til å fortsette kampen om et profesjonelt GT-sete.

Emil Heyerdahl (21):

Håper på fortsatt Aston Martin-støtte etter tøff sesong

Det har blitt en krevende sesong for Emil Heyerdahl, men unggutten ser fremover mot en videre internasjonal karriere i GT-racing.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Emil Heyerdahl har i år kjørt sin første sesong i GT4 European series. Mesterskapet regnes på mange måter som EM for denne klassen, og det er ikke til å stikke under en stol at det har vært en krevende sesong for nordmannen. 

RACING: Emil Heyerdahl har i år kjørt sin første sesong i GT4 European series. Mesterskapet regnes på mange måter som EM for denne klassen, og det er ikke til å stikke under en stol at det har vært en krevende sesong for nordmannen. 

Sesongen ble avsluttet i Barcelona forrige helg, men der var ikke Heyerdahl til stede. Faktisk har han kun vært til start i tre av seks løpshelger. 

– Det har kanskje vært min tøffeste sesong på en litt annen måte enn jeg forventet. Før sesongen og underveis har det vært en evig kamp med budsjett og den biten der, men det har også vært en kamp for å jobbe sammen med teamet på riktig måte, forteller Heyerdahl til Parc Fermé.

Emil Heyerdahl i føringen under sesongstarten på Monza.

Gode tilbakemeldinger

21-åringen har siden 2022 vært en del av Aston Martins juniorakademi, og i GT4 European Series har han kjørt for to av fabrikkens kundeteam; Mirage Racing og GPA Racing. Resultatene har dessverre ikke blitt som håpet, men året, som i stor grad har handlet om å finne ut av utfordringene sammen med teamet, har likevel vært god læring for unggutten fra Bjørkelangen.

– Det er det jeg har lært mest av, det å jobbe riktig med teamet. Også har det uten tvil hjulpet å ha en såpass stabil teamkamerat som har vunnet mesterskapet tidligere. Det har vært en veldig god benchmark for meg å sammenligne meg med, og hvertfall når vi har vært raskere ved flere anledninger så viser det vi at vi har noe på gang, forteller Heyerdahl. 

Hva Heyerdahl skal gjøre neste sesong er fortsatt litt oppe i luften, men han legger ikke skjul på at en nytt forsøk i samme mesterskap frister. Neste år kommer det også en ny generasjon biler som han i så fall ville fått muligheten til å bryne seg på. 

– Jeg som har såpass konkurranseinnstinkt har lyst til å vise at jeg har noe helt i toppen å gjøre og kanskje også vinne mesterskapet, så selvfølgelig er det en stor motivasjon til å fortsette der når man vet at teamet skal ha en ny bil. Men igjen så er det stor utvikling både i bilindustrien og GT-racing generelt med det nye som skjer i WEC og utviklingen av Hypercar og man vet på en måte ikke helt hva som skjer, så man må ha alle dører litt åpne, sier han. 

Selv om sesongen som nevnt har vært krevende har tilbakemeldingene fra Aston Martin vært gode, ifølge Heyerdahl, og han håper på fortsatt støtte fra den britiske fabrikken for tredje år på rad. 

– Tilbakemeldingene er veldig bra. Det akademiet jeg er en del av nå er veldig hardt. Det er mange som presterer bra og det er vanskelig å sammenligne sånn direkte, men ut fra pre season-testing på simulator og fysiske tester er vi der vi skal være. Også har ikke resultatene vært helt som ønsket men tilbakemeldingene har vært gode så vi krysser fingrene, også får vi se hva planen blir neste år, forteller han.

Bilen fikk en solid trøkk i møtet med murveggen på Hockenheim.

Bremsesvikt i over 200 km/t

Som racerfører vet Emil godt at det han driver med er risikabelt. Likevel har hans seks første år i racing har faktisk kommet og gått uten en eneste krasj, men under kvalifisering på Hockenheim i august så smalt det skikkelig. 

– Når jeg traff veggen nå i Tyskland så var det en bremsesvikt, og jeg hadde 218 kilometer i timen når jeg traff veggen. Det setter jo et lite stuck i magen med tanke på hvor mye krefter det er i sving da, i hvert fall når man sitter i en Aston Martin som er såpass dyr også da, men det er en risiko man er villig til å ta. Man må bare resette seg etter det, men selvfølgelig var det skummelt, forteller Heyerdahl om krasjen. 

Og av alle ting som skulle forårsake den første krasjen så var det altså en bremsesvikt, og 21-åringen var naturligvis kun som en passasjer å regne på vei inn i veggen. 

– Det er veldig uforventet. Man skal ut på en kvalifiseringsrunde også plutselig er det null bremser.

Emil Heyerdahl, naturligvis med Aston Martins vinger på brystet.

Hver enkelt som har vært ute for en såpass voldsom krasj vil oppleve det på ulike måter. Heyerdahl er i alle fall klar på at historiene om at alt går i slow motion på ingen måte er noe han kan kjenne seg igjen i eller skrive under på.

– Jeg har jo vært inne i det miljøet her i mange år nå, og hørt mange som sier sånn at når man krasjer så rekker man å tenke så mye og at det er tusen tanker i hodet og sånn.. Det merka ikke jeg ass! Det var null brems, rett i veggen og pang så sto jeg der, forklarer Heyerdahl. 

Til tross for en sånn opplevelse kan ikke Heyerdahl la seg prege, og kjørestilen forblir den samme også i fremtiden. 

– Man vet alltid at et er en risiko med det man driver med i de hastighetene man kjører, i tillegg med GT4 og den serien jeg har kjørt i år så har det vært opp mot 55 biler på banen samtidig å da vet du at ting kan skje hele tiden. En bremsesvikt er skummelt, men det kan ikke endre på kjørestilen din, da kan man like så godt holde seg hjemme, slår Heyerdahl fast. 

Powered by Labrador CMS