Helge Håskjold og Arne Berg er de som har tatt på seg ansvaret for Norges Bilsportforbunds nye investering i elektriske gokarter, og presenterte stolt konseptet «Gokart for alle» under Oslo Motor Show sist helg.

Slik skal gokart gjøres mer tilgjengelig for alle

Norges Bilsportforbund satser på et nytt gokart-prosjekt som skal gjøre det enklere for hvem som helst å kjøre aktivt. 

Publisert

GOKART: Neste sesong ruller en ny, elektrisk satsing inn i norsk karting. Norges Bilsportforbund har investert i konseptet «Gokart for alle», og det innebærer en egen serie som skal gjøre det enklere å starte med gokart. 

GOKART: Neste sesong ruller en ny, elektrisk satsing inn i norsk karting. Norges Bilsportforbund har investert i konseptet «Gokart for alle», og det innebærer en egen serie som skal gjøre det enklere å starte med gokart. 

Gokartene er elektriske, og det spesielle med dette konseptet er at føreren bare kommer til banen og kjører. Driften av gokartene er det andre som tar seg av. Tanken er at dette krever mindre ressurser og mindre kunnskap fra førerne, og ikke minst deres nærmeste støttespillere. 

– Vi skal gjøre det lettere tilgjengelig for folk. Både med tanke på penger og teknisk kunnskap, og ikke minst alle de reglene som er i karting. Du må jo ha vært i sporten i flere år for å skjønne alt, forteller Helge Håskjold. 

Vil nå en ny gruppe

Prosjektet «Gokart for alle» ble lansert under Oslo Motor Show, og slik ser en av de elektriske gokartene ut.

Gokartene kan komme opp i ca. 80 kilometer i timen, og det er foreløpig kjøpt inn 17 av de. 

– Vi skal ha 30 førere, også skal vi ha 15 karter som går og to som backup, forklarer Håskjold.

Målet om 30 førere avhenger av at to førere skal dele på en gokart. Hva en sesong vil koste for hver enkelt er foreløpig ikke klart, men det er et tydelig ønske å holde kostnadene nede. 

Kalenderen er heller ikke klar, men etter planen skal det arrangeres seks løpshelger. 2025-sesongen blir naturlig nok et prøveår før man eventuelt utvider satsingen til å inkludere flere gokarter og ikke minst en større geografisk spredning. 

– Vi skal starte i Østfold med Varna, Rudskogen og Trøgstad, også er ønsket å kjøre i samme løpshelger som andre etablerte løp, men kalenderen er ikke fastlagt enda. 

Målet med prosjektet er å nå nye grupper som ikke er etablert i miljøet fra før, og gokartene er beregnet til barn mellom 9 og 12 år. Konseptet med å komme til banen og kjøre uten noe ytterligere behov for utstyr og kunnskap gjør at «hvem som helst» kan delta. 

– Målgruppen er i hovedsak foreldre som har barn i alderen 9 til 12 år. Og gjerne jenter eller nykommere til sporten, slår han fast. 

Satser digitalt

For å ikke gjøre det for dyrt og komplisert er tanken at trening primært skjer hjemme på gutte- og jenterommet.

– Det vi tenker på som hovedtrening mellom løpene er simulator. Vi skal introdusere de norske gokart-banenen på simulator slik at du kan lev på Rudskogen med den motoren i menyen slik at det kan bli så realistisk som mulig, akkurat sånn som Dennis Hauger og de proffe gjør i dag, sier Håskjold.

Samtidig kan prosjektet gjøre livet enklere for klubber rundt omkring. Ettersom gokartene er elektriske har de ikke det samme problemet med støy som annen bilsport, og det er dermed mulig å utvide åpningstidene også til tider som ellers er begrenset av krav om lite støy. 

– En av utfordringene klubbene har i dag er jo støy. Veldig mange sliter med at de har veldig korte og få dager det er mulig å trene på eller ha løp. Det prosjektet her kan bidra til at det blir mer kjøring.

Driften og lagringen av de elektriske kartene er det teamet på Rudskogen som tar seg av. Med på laget er blant annet produsenten Rotax, og for de er dette et potensielt første steg før lignende prosjekter kan rulles ut i andre land. 

– Flere har slitt med å etablere egne klasser i hvert enkelt land. Så når vi presenterte dette «arrive and drive»-konseptet så tente jo Rotax voldsomt på det. Dette syns de var spennende. De vil ikke bare være leverandør, de vil også være partner. For dette er ting de kan rulle ut til andre land om dette fungerer, forteller Arne Berg.

Powered by Labrador CMS