Frank Tore Larsen har hatt to andretider på fredagens kjøring, men tapte terreng mot slutten av løpet. Men han er optimist etter vel gjennomført første dag av Royal Rally of Scandinavia.

Royal Rally of Scandinavia:

Frank Tore lukter på pallen – hyller kartleserens innsats

– Jeg hadde ikke hatt sjans å ligge på dette nivået om han ikke var på mitt nivå. Han har lest i samme flyt og rytme. Det er helt vilt.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Lovordene var store fra Frank Tore Larsen etter at han runder av med en sjetteplass etter første dag av Royal Rally of Scandinavia. Det er ni sekunder opp til pallen, og med en lang lørdagdag og raske, men krevende etapper dagen, så mener Larsen at det skal være mulig å ta inn forspranget.

Frank Tore Larsen med klassisk tegnspråk for bilsportutøvere når han beskriver hvordan bilen oppfører seg i et gitt parti ute på en av fartsprøvene.

RALLY: Lovordene var store fra Frank Tore Larsen etter at han runder av med en sjetteplass etter første dag av Royal Rally of Scandinavia. Det er ni sekunder opp til pallen, og med en lang lørdagdag og raske, men krevende etapper dagen, så mener Larsen at det skal være mulig å ta inn forspranget.

Men det hadde han ifølge sin egen opplevelse i dag ikke klart uten innsatsen fra kartleser Lars-Håkon Lundgreen. Som vi omtalte før løpet, så kjører Lundgreen nå kun sitt 13. løp i rally som kartleser, og det skjer altså i ett av de raskeste løpene på kalenderen under et enormt konkurransetrykk i ett av årets største EM-runder i rally.

– Det har vært helt perfekt. Fra start til slutt. Det mer imponerende det han har gjort enn det jeg har gjort. Nå leverer han på et internasjonalt nivå, konstaterer Larsen overfor Parc Fermé.

Frank Tore Larsen, for første gang over Colin's Crest lørdag formiddag. Dette ble også en helt ekstraordinær opplevelse for kartleser Lars-Håkon Lundgreen, til tross for at de var langt i fra lengst over hoppet.

Ny opplevelse med hopp

Samtidig tok han seg selv i å minne seg på at Lundgreen fortsatt er fersk i gamet når Colin's Crest skulle bli drammenseren første «ordentlige» hopp i en rallybil. De hoppet langt ifra lengst, men få - om noen andre - leverte en slik respons på Colin's-opplevelsen som Lundgreen.

– Helt sjukt! Åjada. Har aldri hoppet så langt før. Men pappa la ut film på Facebook, også tenkte jeg at «det så ikke så ille ut». Men jeg kjente på tur nummer to at han gassa litt mer, sier Lundgreen

– Hvordan har opplevelsen vært?

Lars-Håkon Lundgreen.

– Det har vært veldig, veldig gøy. Og at man plutselig får meg seg en andreplass på en etappe. Nære etappeseier. Det er helt sjukt. Det feltet man kjører med, det er jo folk som leder og vinner EM - så kommer vi da. Skal tøffe oss litt.

– Har det vært noen krevende situasjoner for deg som såpass fersk i gamet?

– Tja. Kanskje et par noter som kanskje kommer 0,1 sekund for sent. Men han sier «ja» til meg om han trenger nota. Og jeg er klar til å si nota. Det er det vinduet man hele tiden prøver å ligge i. Men det går jo fort da, sier Lundgreen.

Vi kryssjekker med Frank Tore selv om han oppriktig har noe å sette fingeren på.

– Jeg sa «ja» til han én gang fordi jeg ønsket en note. Men den påvirket ikke kjøringen. Jeg hadde ikke hatt sjans å ligge på dette nivået i dag om han ikke var på mitt nivå. Han har lest i samme flyt og rytme. Det er helt vilt det han gjør, sier Frank Tore.

Ni sekunder

Han er altså beste nordmann og ligget og vaket mellom fjerdeplass og sjetteplass - alltid med pallen innenfor rekkevidde. Larsen tror lørdagens etapper passer ham bedre.

Det er dog noe de aller fleste førerne har signalisert etter at fredagens etapper har vært hakket mer røffe og tekniske enn «stuegulvene» som venter dem lørdag.

– Dagen er lengre, og det er ni sekunder opp. Det er mulig å ta igjen på ren fart. Samtidig har alle ligget på grensa og satset i dag, og ingen har hatt punktering, snurring eller noe sånt. Så det kan fortsatt skje ganske mye, sier Larsen.

Det er altså Oliver Solberg som ikke overraskende leder, men kun drøye tre sekunder ned til Hayden Paddon. Seierskampen er fortsatt helt åpen, selv om Solberg jevnt over har vært det ørlille kneppet foran ringreven fra New Zealand.

Calle Carlberg og Jørgen Eriksen kjemper om pallplassene i Junior-EM etter første dag i Sverige.

Pallkampen står altså mellom Miko Heikkilä som har 4,2 sekunder til Mathieu Franceschi, 7,3 sekunder til Martins Sesks og ni sekunder til Larsen. Mads Østberg følger igjen på bare 6,1 sekunder bak sin landsmann.

Slik kjører de andre norske

Eyvind Brynildsen er nede på en 10. plass totalt etter at han slet med demperproblemer på andre gjennomkjøring. Han har 50 sekunder opp til Solberg i tet. Pappa Petter Solberg har som ventet ikke holdt samme toppnivå som de aller raskeste. Verdensmesteren fra 2003 er på en 19. plass, snaue 2,5 minutt bak sin egen sønn.

I juniorklassen ligger Calle Carlberg med norske Jørgen Eriksen på en tredjeplass, 25,5 sekunder bak Patrik Hallberg i ledelse. Herman Lie-Nilsen kjører sin første EM-runde og er påmeldt i Junior-EM og har fått tøff konkurranse. Peugeot-føreren er på en tiendeplass sammen med kartleser Vegard Halland, i underkant av fire minutter bak ledende Hallberg.

Powered by Labrador CMS