Fra outsider til toppfører – slik forklarer Andrine (18) sin egen rakettutvikling
Brått ble Andrine Rafoss en fører man virkelig skal se opp for i Rallycross-NM. Men aldri før har hun lagt så mye innsats i egen karriere, både praktisk og ikke minst mentalt.
RALLYCROSS: På Momarken forrige helg var hun uansett best da det gjaldt. Etter fire innledende omganger hadde Konsmo-jenta fire andretider på rad, kun slått av Mats W. Marthinsen totalt sett, men i finalen tok hun starten og holdt ledelsen hele veien inn. Riktig nok er det Marthinsen som leder NM med ett poeng, ettersom han var best etter innledende omganger hvor man også sikrer seg en god porsjon mesterskapspoeng.
Målet til 18-årige Rafoss var uansett å komme seg til A-finalen, mens alt annet utover det ville være en bonus. Og bonus ble det altså i bøtter og spann. Nå forteller hun koden hun har knekt som har gjort henne fra en outsider med regelmessige besøk i A-finaler, til å være en fører man skal se opp for i Norges Super 1600-klasse.
Visualisering er det nye
For der ligger det blant annet mye mentaltrening, som hun har fått god bistand til sammen med Team Norways egen ressurs i Jon Krognes.
– Jeg begynte litt med det i fjor, men kom ordentlig igang litt mer etterhvert. Nå har jeg jobbet mye med det. Spesielt å studere inboard og visualisere banene i hodet i alle mulige situasjoner. Hvordan hadde det vært på regn, hvordan er det med et punktert framhjul også kunne jobbe med det. Så skal du også kunne kjøre banen i hodet i akkurat samme fart som i virkeligheten, sier Andrine Rafoss til Parc Fermé.
Det er nesten så hun nå har gjort seg avhengig av denne teknikken og er naturlig nok svært takknemlig for at hun har kunnet høste av kunnskapen som Krognes har bidratt med.
– Det ligger veldig mye trening i dette, alt fra å kjøre simulator til å kjøre på is og dette med å visualisere, og på en måte aldri la det ligge heller men hele tiden jobbe med det, sier 18-åringen.
Kopierer suksessoppskrift
Denne helgen er hun på plass på Vålerbanen for å gjøre sin debut i Racing-NM. Ikke bare for gøy, for dette er også et svært bevisst ledd i hennes satsing og utvikling på å bli en bedre bilsportutøver.
En skulle nærmest tro det var en tro kopi av Marius Solberg Hansen sin suksessoppskrift i fjor, for hun har rett og slett handlet begge gullbilene hans fra i fjor; Citroën DS3 fra rallycross og Honda Civic fra GT4-klassen i racing.
Og det har naturlig nok vært en overgang, noe som gjorde resultatet på Momarken enda mer overraskende for hennes del. For hun var neimen ikke sikker på om hun mestret sin nye bil godt nok.
– Nei, ikke at den er vanskelig å kjøre - men det er uvant. Samtidig er den mer startrask enn den forrige bilen. Denne kan jeg holde fint på turtall ut av startene, også er den mykere noe som gjør den enda litt bedre på grus, sier Rafoss om sin nye rallycrossbil.
10.000 kilometer i reise
Og med en potent Civic i garasjen for Racing-NM, så blir det altså dobbelt opp med norgesmesterskap, som igjen betyr flere løpshelger bortreist enn noen sinne. Og da er det verdt å presisere at det å bo på Konsmo på Sørlandet ikke er det mest sentrale stedet dersom du skal satse på bilsport.
Parc Fermé har regnet fram til at bare i transport til og fra NM-rundene i år så skal de tilbakelegge over 10.000 kilometer, kun i dette øyesmed.
– Jeg vet ikke om jeg tør å regne på det, sa Rafoss før Parc Fermé selv gjorde et raskt overslag.
– Men jeg er egentlig vant med dette. Det er sånn, det å dra til Grenland for oss er en svipptur. Det har vært sånn helt siden vi kjørte gokart, sier hun.
– Hvordan får du tiden til å gå når du er bortreist på såpass mange langturer?
– Jeg bruker mye av tiden på å skrive nyhetsbrev til sponsorer, gjøre oppdateringer i sosiale medier og selvfølgelig bruke tiden sosialt med de andre som er med på tur. Tiden går fort når man først har begynt, og det gjør meg ingenting at man kjører så langt av gangen, sier Rafoss.